Lowrance uppgradering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance uppgradering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance uppgradering

Hej,
    Jag har köpt en begagnad båt med Lowrance elektronik av äldre modell (2008) som är väldigt bra men jag skulle vilja byta ut plotter till en HDS-9 enhet så därför vore jag tacksam för lite vägledning. Det kanske diskuterats tidigare men jag hittar inga trådar eller när jag googlar som ger de svar jag letar ;-)

Jag har nu:
    GlobalMap 8200c som jag tänkt byta mot en HDS-9 gen 2 alt. 3
    LCX 37 ekolod/plotter
    Airmar b-164 genomskrov ekolodsgivare
    LBS-1 ekolodsmodul
    Extern gps antenn puck som går in i NMEA nätverket.
    Som den pålästa vet är LCX 37 med ovan givare och modul en grym kombination till djupet (+500m) och jag tänkte behålla den men vill koppla ihop en HDS i "nätverket" och ändå använda LCX som ett ekolod oavsett djup och backup gps.

Frågorna är många:
    - Kan jag köra givare och modul med HDS enheten eller bör jag koppla bort modulen?
    - Om jag kan köra via modulen, kan jag i så fall ta Ethernet kabeln från modul till HDS kontakt 1 och koppla kontakt 2 till LCX?
    - Om jag kopplar ifrån modulen och kopplar givaren till HDS, kan jag då koppla Ethernet till LCX från HDS och få bra signal för djupet?
    - Tror jag vill ha givaren till HDS enheten men kanske det stör LCX enheten.
    - Jag har idag röd kontakt till NMEA nätverket, behöver jag någon adapter för HDS enheten så jag kan se motordata osv.?
    - Planerar köpa totalscan givare till HDS och undrar då om den kommer den störa LCX enheten eller går inte den signalen vidare via Ethernet kabeln? Vill ju ha fördelarna för HDS enhet med totalscan givare.
    - Anar att gen 3 är bästa valet för bästa prestanda med totalscan givaren?

Det kanske är lättast att köra LCX med befintlig givare och modul och HDS med totalscan och akterspegelgivare separat?

Tar tacksamt emot de tips ni experter kan ge :-)
    Mvh..// Ingoboy

- Ja du kan bruke BSM-1 med HDSen men BSM-1 har bare en ethernetport.
    - Hvis din LCX var den siste generasjonen, og har oppdatert software: ja
    - Ja, din LCX vil da bruke HDS som "modul" men fortsatt gjøre noe lokal signalbehandling. På virkelig dypt vann (200+) kan det hende du får bedre lesning av bunnlinjen via modul/ LCX men der får du bare prøve deg frem.
    - Det kommer an på hvilken giver du bruker på HDSen, og hvilke frekvenser giverne jobber på. To givere som begge jobber i 200 kHz er en dårlig kombo. Men du kan feks bruke 50 kHz fra en HST-DFSBL for å se pelagiske mål høyere i vannet mens du bruker B164 på 200 kHz for å lese bunnlinjen.
    - Ja.
    - Ikke gjør det.... Kjøp LSS-2 i steden. Totalscan på HDS er som stålfelger på en Ferrari, det blir bare ikke så bra det kan bli.
    - Se over, Totalscan er bare helt feil i denne settingen.
    Team Colibri

Kommentera

Tack snälla för dina svar. Fick det mesta bekräftat och vet nog nu hur jag kommer göra

Kommentera

Dette hadde jeg gjort:
        Prøv hva som gir best resultat for seg på dypt vann med B164 av BSM-1 eller direkte i HDSen. HDSen har BSM-1 innebygget (fra og med HDS Gen 1) men med mer utviklet software. Det kan slå begge veier.

Kompletter med en ethernetkabel mellom HDS og LCX, samt en LSS-2 til HDSen.

Så tester du litt og prøver deg frem.
        Team Colibri

Kommentera

Precis så jag hoppas det blir, helt i linje med min tanke
          Senast ändrad av Ingoboy; 2017-08-03, 17:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
          72 svar
          6 280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg tobs
          av tobs