Nmea2000 / n2k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nmea2000 / n2k

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nmea2000 / n2k

Jaha nya utmaningar nu när jag börjar pussla ihop alla magiska "High-Tech" prylar på kajaken.

Den är både Ethernet och NMEA2000 kablar som skall drar.

Jag trodde att NMEA2000 var en "standard" men upptäcker nu att det finns många olika kontakter/kabeltyper och att dom olika tillverkarnas prylar inte riktigt passar ihop. Alla kör sitt eget race!? Även om N2K protokollet såklart har en viss standard är kablaget lite olika. Jävligt irriterande!!! *LÅNGFINGER*

Kablarna som finns att köpa (från Lowrance i alla fall) är också antingen för korta eller för långa. Att dom skulle ha någon slags service där man kan mått beställa kablar.... nä glöm det!! Den servicegraden verkar dom inte vilja leva upp till. Lösa kontakter till Lowrance har jag inte hittat...

Men bra betalt tar dom!! Jävligt bra betalt. Blir i runda slängar 2000 kr extra för lite kablar o kontakter.... Hmmm det var kanske så dom döpte det nya närverket NMEA 2000:-

Saknas också smarta lösningar tex för att dra kablar genom skrov/däck. Jag trodde såklart att sånt fanns? Så nu kommer det hänga kabelstumpar ut på däck som man kanske inte alltid använder.Opraktiskt och irriterande!

Skyddslock till Lowrance kaberändar?? Nähe det verkar inte finnas?? Fa fan!!?? Hur har dom tänkt att detta skulle funka. Kontakterna som hänger o dinglar i saltstänk o vägdamm lär ju snabbt bli förstörda så får man byta kablar igen för 2000:- spänn .... ja visst ja... det var ju så dom döpte nätverket! SMART!!!

Hälsningar från en lite purken nybliven NMEA2000 ägare!!
    /Gustav
    PS om någon har tips på bords/däck genomföringar och skyddslock får ni gärna tipsa!

Det finnes EN standard for NMEA2000-kontakter, den heter Micro C. Lowrance og Garmin bruker begge denne. Simrad, Raymarine og noen andre roter dette til ved å lage sine egne kontakter til NMEA2000 så du må bruke adaptere. (feks "Simnet to Micro-C adapter").

Garmins NMEA-kabler er billigere og bedre enn Lowrance sine, og kan som nevnt brukes. De har mykere gummi så de er lettere å "tre" rundt i båten, OG kommer med en beskyttelseshette for kontakten slik du ønsker.

Det finnes mange løsninger for å dra kabler gjennom skott/ dekk, men det høres ut som du helst vil ha en "uttrekkbar" eller flush-montert variant? Dvs der kabelen kan skjules? Se her om de har noe du kan bruke:
    Amphenol LTW Technology “ALTW” lives and breathes to create, innovate, design and produce “unrivaled interconnects for harsh environments.

Eller her:

Og Gustav.... Du er da gammel nok til å vite at alt av marin elektronikk er dyrt, og det blir alltid mye dyrere enn du trodde.
    Team Colibri

Kommentera

Jag kollade också på NMEA för att få upp motordata till mitt Elite 9, när jag insåg vilken investering i tid och pengar det innebär gav jag upp. Hur svårt kan det va, liksom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Det finnes EN standard for NMEA2000-kontakter, den heter Micro C. Lowrance og Garmin bruker begge denne. Simrad, Raymarine og noen andre roter dette til ved å lage sine egne kontakter til NMEA2000 så du må bruke adaptere. (feks "Simnet to Micro-C adapter").

Garmins NMEA-kabler er billigere og bedre enn Lowrance sine, og kan som nevnt brukes. De har mykere gummi så de er lettere å "tre" rundt i båten, OG kommer med en beskyttelseshette for kontakten slik du ønsker.

Det finnes mange løsninger for å dra kabler gjennom skott/ dekk, men det høres ut som du helst vil ha en "uttrekkbar" eller flush-montert variant? Dvs der kabelen kan skjules? Se her om de har noe du kan bruke:
        Amphenol LTW Technology “ALTW” lives and breathes to create, innovate, design and produce “unrivaled interconnects for harsh environments.

Eller her:

Og Gustav.... Du er da gammel nok til å vite at alt av marin elektronikk er dyrt, og det blir alltid mye dyrere enn du trodde.
        Tusen tack för tipsen Erik!
        Hehe! Jag raljerar lite ironiskt ovan men visst tar dom väldigt bra betalt! Japp jag e gammal... kände mig mkt gammal igår! haha!
        Måste erkänna att blodtrycket gick upp lite igår när jag började söka efter lösningar utan att hitta något som verkade funka.

Perfekt att Garmin kör samma kontakter, skall kolla in om deras kabellängder passar bättre.

Eftersom jag ska ha grejorna monterade på kajaken är det väldigt skönt att slippa lösa kablar på däck som stökar till allt när dom inte används.
        Jag tror det kan vara klokt att lägga lite tid på detta (Kanske göra egna måttanpassade kablar?) för att undvika onödiga kabelsnurror inne i kajaken.
        Onödigt långa kablar gör ju ingen nytta.

Micro C alltså! Tack!

/Gustav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
        72 svar
        6 057 visningar
        0 gillar