3D ekolod etc.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3D ekolod etc..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 3D ekolod etc..

    Tjenixen!
    Någon som har en aning om hur olika ekolod jämför sig med varandra prestationsmässigt. Fiskar i skärgården upp till 20 meters djup.

    Jag har tittat på följande modeller:
    Humminbirds:
    737 med quadra beam (fyra strålar)
    Matrix 47 3D med 6 beamar..
    och enklare variant av dualbeam plus..

    Även Garmin:
    178c

    eller nån Raymarine med nån typ av HD filter.

    Tyvärr känns det omöjligt att klura ut vad som är värt att slanta för...

    Någon som testat Matrix 3D i verkligheten? ..eller för den del varianten med 4 strålar (quarda beam), dvs 737an ?

    Enligt humminbirds.com hemsidan kan man tydligen få en dual beam (två strålar) som ger en avbildning på botten motsvarande 2 meters bredd om man ligger på 6 meter. Med quadra (fyra strålar) ska bredden som man ser tydligen vara 12 meter om man ligger på 6 meter. Om jag fatta rätt. Vad händer då med upplösningen?

    Finns det någon skillnad i kvalitet mellan de olika tillverkarna eller är det samma sak alltihopa?

    Tacksam för alla tips!
    /rille

  • #2
    Hej
    Jag har ett Matrix 27 lod, som jag är mycket nöjd med.
    Det jag tycker är en stor nackdel med 3D loden är att du bara får fram fisksymboler >))))*> inga där inte, men det kanske är lättare att följa tex en djupkurva med ett 3d lod.
    Kvaliteten på Matrixloden är mycket bra, + att dom har ett mycket bra pris

    Kommentera


    • #3
      Hur ser skärmbilden ut med ett sånt här 3D lod jämfört med ett traditionellt lod, typ Lowrance X-51 (som jag kör med)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Test005
        Hur ser skärmbilden ut med ett sånt här 3D lod jämfört med ett traditionellt lod, typ Lowrance X-51 (som jag kör med)
        http://www.humminbird.com/images/pro...atrix47_lg.jpg

        http://www.humminbird.com/images/pro...ems/947_lg.jpg
        Senast ändrad av Fiskbil; 2006-10-26, 08:11.

        Kommentera


        • #5
          Fy vad coolt, ett sånt måste jag ha!

          Vad ligger dom på för priser?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Sweet! Ett sånt vill jag ha

            Kommentera


            • #7
              Ja visst fasiken ser det koolt ut med 3D och så farligt dyra är dom inte, har inte kollat Svedala men en matrix 47 går på 450 dollares i usa och på nåt sätt måste det gå att få hem den..., i värsta fall blir det väl 25% i moms.

              Hur som helst... Hur ballt det än ser ut så har jag hört att de bilder man ser på kartongerna och försäljarnas hemsidor är endast datorkonstruktioner.. så frågan är om det kommer ut en 3D bild eller bara ett saligt brus.

              Vi måste hitta någon som testat i verkligheten!?

              ...eller någon fysiker som kan förklara vad som skiljer 6st 455 kHz kanoner ner mot botten jämf med 1st 200 kHz + 1st 83 Khz.

              PS. Jag skrv fel i första inlägget. Ett normalt ekolod bör visa 6 meters bredd på botten då det anv 2 strålar och man ligger på 6 meter. Ett 3D lod visar något mindre...

              Kommentera


              • #8
                Humminbird har haft 3D-ekolod väldigt länge. Jag har ett som är inköpt -91 som fortfarande funkar fint. Tror det kostade runt 8000 då. Nackdelen med mitt 3D ekolod är att det bara visar djupet i hela meter, men kör man på fot så får man ju tillräcklig nogrannhet. En nackdel till är att man bara ser fisksymboler, man kan alltså inte ställa så man ser bågar istället vilket jag tycker är irriterande. Det är lättare att urskilja småfiskstim med ett vanligt ekolod. Fördelen är ju att man får ett betydligt begripligare utseende på botten, den breda givarvinkeln gör att det är väldigt lätt att hitta grynnor och liknande. Man ser alltid vart båten är i förhållande till bottenstrukturen. Jag kör numera med ett X-135 istället, det är bättre på alla sätt utom just när det gäller att lokalisera grynnor. Kör mitt 3D-ekolod som portabelt lod istället.

                Sen kan det ju det ha hänt en hel del på 15 år som gör att fiskvisningen blivit bättre? På mitt lod kan man växla mellan 3D och 2D-läge, om man nuförtiden kan välja bort fisksymbolerna i 2D-läget så tror jag att ett 3D-lod är ett kanonköp. Det får ju även gärna vara decimal när man kör på metervisning också.

                Kommentera


                • #9
                  Vill inte påstå något men är du kastfiskare enbart tror jag ett 3D lod är bortkastade pengar, visst ser bilden kul ut iofs men ytterst tveksamt om den har något större värde enligt min åsikt, tror du klarar dej minst lika bra med vanligt konventionellt.
                  Ekolods teknik är ganska trubbig vet man hur det fungerar så inser man att det blir mest fantasibilder den visar oftast långt från verkligheten.
                  För att det ska fungera som tänkt krävs nog ekolod GPS och en dator med lämplig programvara som sammanställer data.
                  Dock en maskin jag tittat på är Humminbirds dyra 900 serie speciellt toppmodellen tror den heter nånting med 980 si ser verkligt spännande ut men kostar då en hel del, knappast värt det för annat än trolling i stora vatten.
                  Ska tillägga att jag aldrig haft 3D lod själv så jag vet inte säkert men tvivla är fritt!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej, tack för all input!
                    Nu ser jag en poäng med 3D, det verkar alltså som om det kan vara en fördel om man ska leta undervattensgrynnor och följa undesvattensåsar! Finfint KG!
                    Vad är x-135? bra? Jag är fullständig novis, och ingen vidare fiskare så ekolod är helt nytt för mig.

                    Angånde fiskbilderna, -Varför vill man ha bågar..eller , hmm..det fattar jag inte riktigt? Jag vill ju bara veta var fisken är exakt så jag kan dunka ner min bull dawg i huvudet på gäddan ! Det är väl ganska bra om man ser en fisk där fisken finns..banaber är jag ju inte intresserad av..

                    Så, vad är Era 5 stalltips på bästa ekolod i prisområdet upp till ungefär 3Dn, typ 500 dollares?
                    /Rille

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 027 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X