Ekolod/elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod/elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolod/elmotor

    Hej!

    Idag så blev jag äntligen båtägare igen!

    Det blev en Sandström 460 clasic ☺️.

    Nu när båtköpet är avklarat så är det dags att välja ett ekolod/gps.

    Jag tänkte välja en Raymarine Axiom men så började jag även kolla på frontmonterad elmotor och det var då det blev lite problem.

    Jag har läst en massa på forum och dylikt om elmotor och har fått mest förtroende för Motorguide Xi5.

    Såg att den kan kommunicera med ett Lowrance lod och verkar ha riktigt roliga funktioner som sätta ut egen rutt på skärmen tex.

    Är det någon här som skulle kunna guida mej lite här?

    Kommer fiska Abborre och Gädda men är även intresserad av att prova på vertikalfiske efter Gös.

    Har sett en butik som säljer ett ”kit” med en Lowrance ELITE-9 TI2 / ROW AI 3-IN-1 och en Motorguide Xi5.
    Är detta ett bra kit som kan tänkas täcka in mina behov?

    Eller ska man titta på ett annat lod/tillverkare?

    Hade tänkt köpa en salvattenbeständig motor men har inte hittat någon sådan i något av kiten dom säljer.

    Fiskar i Östersjön och har hört att man inte behöver ha en saltvattenbeständig men tänkte vara på den säkra sidan.

    Ursäkta om det blev lite mycket text.

    Mvh Zagrag

  • #2
    Jag skulle fråga mig om det är så viktigt att kunna göra rutter på skärmen för elmotorn, personligen skulle jag aldrig använda det vid spinnfiske eftersom jag alltid anpassar hur jag kör efter vindförhållandena.

    Kommentera


    • #3
      Det kommer til å fungere helt fint. Nettverk med plotter bruker jeg mest ved spinnfiske, minimalt ved trolling.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Holden, jag såg ett scenario när man kommer till en vik och gör en rutt som går exempelvis 50m från land. På så vis kan man ju fiska mer och pilla mindre med elmotorn. Men det kanske är lite ”overkill”.

        Annars då , är Lowrance ett bra lod och är Motorguide en bra elmotor?

        Eller skulle ni hellre valt Humminbird/ Minnkota?

        Kommentera


        • #5
          Team Colibri, Vad har du för elmotor/ ekolod?
          Och är du nöjd med det eller skulle du rekommendera något annat? ☺️

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
            Holden, jag såg ett scenario när man kommer till en vik och gör en rutt som går exempelvis 50m från land. På så vis kan man ju fiska mer och pilla mindre med elmotorn. Men det kanske är lite ”overkill”.

            Annars då , är Lowrance ett bra lod och är Motorguide en bra elmotor?

            Eller skulle ni hellre valt Humminbird/ Minnkota?
            Om man vill åka t.ex. längs en vasskant är det inte svårare än att peka motorn åt rätt håll och trycka på autopiloten på fjärren vilket tar två sekunder, ska du rita in detta på plotter är det ju bara krångligare - tycker jag. Vad gäller lod i prisnivå runt 10 tusen skulle jag personligen välja Lowrance pga pekskärmen vilket Humminbird bara erbjuder på deras dyraste lod. Jag kör själv Lowrance och Minnkota vilket alltså ej går att nätverka, aldrig provat Motorguide.

            Kommentera


            • #7
              Ok , tusen tack för svar Holden

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
                Team Colibri, Vad har du för elmotor/ ekolod?
                Och är du nöjd med det eller skulle du rekommendera något annat? ☺️
                Jeg har en Motorguide 24V/80LBS Xi5. Hvis jeg får råd vil jeg skifte den ut med Lowrance Ghost eller Garmin Force, siden disse er børsteløse som har endel fordeler. De koster dog dobbelt så mye som min Xi5 også....

                Velg elmotor etter øvrig elektronikk i båten. Det er minimale forskjeller mellom Motorguide og Minn Kota når vi ser på det vanlige GPS-styrte modellene, så velg den som passer med det du ønsker av kartplotter. MG passer med Lowrance (og Simrad GO) mens MK passer med Humminbird, Garmin passer med Garmin.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Tack för svar Team Colibri.

                  Jag tog mej en rejäl funderare efter att Holdens ord bearbetats i huvudet. Jag kommer nog inte ha så mycket nytta av ”rutt funktionen” så jag beställde en Raymarine Axiom RV 9” istället.

                  Vad det gäller elmotorn så har jag med sneglat på Force och Ghost men tycker det blir på tok för mycket pengar för en glad amatör som jag ☺️.

                  Tror jag kommer köra på en Motorguide Xi5 , vad jag läst mej till och dom klippen jag sett på youtube så ska den ha bättre ankring än Minn Kotan.

                  Sen att Motorguide är lite billigare mår ju inte plånboken dåligt av hehe.

                  Mvh

                  Kommentera


                  • #10
                    MG og MK er like bra på ankring i dag så lenge vi snakker om nyere modeller MK med retningssensor (den lille pucken du monterer bak på båten).
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X