LiFePo4 som startbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LiFePo4 som startbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • LiFePo4 som startbatteri

    Jag har en Yamaha utombordare F30 med ett traditionellt blybatteri på 70Ah.
    Batteriet driver också plotter och ekolod.
    Nu funderar jag på att byta ut batteriet till ett LiFePo4 batteri men undrar vad som gäller vid laddning. Enligt instruktionsboken ska motorns generator klara max 17A men ett 100Ah LiFePo4 klarar upp till 50A laddning.
    Kan motorn ta skada? Hur borde jag tänka.

    Jag vet att jag måste skaffa ett batteri med tillräckligt hög CCA och inbyggd BMS. Det är själva laddningen från utombordaren jag undrar om.
    ​​​

  • #2
    Cosmoz08 kan nog ge råd

    Kommentera


    • #3
      Lyssna med Yamaha för att vara säker, men vad jag vet har ingen motor gått sönder pga Lithium.

      Jag har kört Lithium som som enda batteribank både som startbatteri & förbrukning, klart lättaste & bästa lösningen jag har haft.
      Förra båten en HR532 körde jag med 12V elsystem, hade en Evinrude Etec 115 ett Lowrance Eltite Ti2 9tum & en Terrova elmotor, allt detta var kopplat till ETT 90ah lithium batteri, för att vara säker att alltid ha kraft att starta batteriet hade jag en batterivakt mellan lod & elmotor, den klippte strömmen till elmotor & lod medans det fanns ström kvar för att starta motorn. Detta hände vid 2 tillfällen. Ena gången när jag & frugan hade varit ute i flera dagar & mest solat & badat & elmotorn hade fått jobba väldigt mkt.

      I teorin är en BMS bra att ha för att cellerna ska må så bra som möjligt & batteriet ska hålla så länge som möjligt, men samtidigt är det ytterligare en sak som kan gå sönder & alla BMSer tål inte höga strömmar, typ starta motorer. Tror jag aldrig har hört om ett lithium batteri gå sönder pga dåliga celler, men däremot BMSer som pajar.
      Köpte Limepower Lithium batteri från EV Power det är utan BMS & har därför inga problem med starta motorer, cellerna är istället balanserade vid montering.

      I ditt fall Jojje2 klarar du dig säkert på 40Ah https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg
        Jag har en Yamaha utombordare F30 med ett traditionellt blybatteri på 70Ah.
        Batteriet driver också plotter och ekolod.
        Nu funderar jag på att byta ut batteriet till ett LiFePo4 batteri men undrar vad som gäller vid laddning. Enligt instruktionsboken ska motorns generator klara max 17A men ett 100Ah LiFePo4 klarar upp till 50A laddning.
        Kan motorn ta skada? Hur borde jag tänka.

        Jag vet att jag måste skaffa ett batteri med tillräckligt hög CCA och inbyggd BMS. Det är själva laddningen från utombordaren jag undrar om.
        ​​​
        Det er to potensielle problemer som du må sjekke opp med Yamaha vedrørende din motor:
        Klarer generator og likeretter å gi maksimal lading over tid uten å skades?
        Tåler motoren din at strømmen fra batteriet kuttes?

        Så er det et tredje spørsmål du bør besvare:
        Anser du det som trygt?

        For min del er svarene ja, nei, nei. Min motor klarer fint høy ladestrøm over tid, men kuttes strømmen til motoren kan det gi skader i motoren, og siden min båt går fort (40+ knop) anser ikke jeg det som trygt om motoren går i nødmodus.

        Dette finnes mange eksempler i USA på motorer som går i nødmodus fordi BMSen kutter strømmen til polene, sannsynligvis pga overlading. Dette har igjen medført skader på både motor og mennesker, det er farlig når en båt går fra plan til 2 knop uten at menneskene i båten er forberedt. Bruk gjerne et Li som startbatteri, men kjøp da Li-Ti, som er beregnet på bruken og ikke har BMS. Disse er dessverre betydelig dyrere enn LiFePo4.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Lyssna med Yamaha för att vara säker, men vad jag vet har ingen motor gått sönder pga Lithium.

          Jag har kört Lithium som som enda batteribank både som startbatteri & förbrukning, klart lättaste & bästa lösningen jag har haft.
          Förra båten en HR532 körde jag med 12V elsystem, hade en Evinrude Etec 115 ett Lowrance Eltite Ti2 9tum & en Terrova elmotor, allt detta var kopplat till ETT 90ah lithium batteri, för att vara säker att alltid ha kraft att starta batteriet hade jag en batterivakt mellan lod & elmotor, den klippte strömmen till elmotor & lod medans det fanns ström kvar för att starta motorn. Detta hände vid 2 tillfällen. Ena gången när jag & frugan hade varit ute i flera dagar & mest solat & badat & elmotorn hade fått jobba väldigt mkt.

          I teorin är en BMS bra att ha för att cellerna ska må så bra som möjligt & batteriet ska hålla så länge som möjligt, men samtidigt är det ytterligare en sak som kan gå sönder & alla BMSer tål inte höga strömmar, typ starta motorer. Tror jag aldrig har hört om ett lithium batteri gå sönder pga dåliga celler, men däremot BMSer som pajar.
          Köpte Limepower Lithium batteri från EV Power det är utan BMS & har därför inga problem med starta motorer, cellerna är istället balanserade vid montering.

          I ditt fall Jojje2 klarar du dig säkert på 40Ah https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/
          Jag har hört av mig till Yamaha som hänvisar mig till återförsäljare och där får jag en massa motstridiga svar.
          Vissa säger att det går bra att byta batteriet rakt av utan att göra några anpassningar.
          Andra säger att jag behöver en Dc/Dc-laddare för att skydda generatorn mot överhettning och strömspikar när batteriets BMS slår ifrån.
          En tredje säger att eftersom LiFePo4 batterierna inte har något internt motstånd kommer generatorn att köra på max Amp hela tiden och det kan förstöra generatorn och att jag borde avstår från sådana batterier.

          Skulle ni kunna berätta vad det är som gäller?
          Jag är rädd för att lyssna på en återförsäljare som säger att jag inte behöver göra någon anpassning och sen förstörs motorn. När återförsäljarna svarar olika kan jag bara utgå från att en del av dem svarar trots att de inte vet svaret på frågan.

          Kommentera


          • #6
            Grundfrågan är väl varför du vill byta ut blybatteriet, vad är det du vill uppnå med det? Jag gör som du och använder startbatteriet (bly) till bensinmotorn och lodet. Elmotorn i fören kör jag däremot på ett eget litiumbatteri.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Grundfrågan är väl varför du vill byta ut blybatteriet, vad är det du vill uppnå med det? Jag gör som du och använder startbatteriet (bly) till bensinmotorn och lodet. Elmotorn i fören kör jag däremot på ett eget litiumbatteri.
              Nej, grundfrågan är att jag vill förstå hur det funkar!

              Man kan gå tillbaks hur långt som helst med grundfrågor... varför vill jag ha båt? varför vill jag fiska, varför, varför varför varför?
              Min grundfråga var inte varför jag vill byta, utan snarare om jag vill byta, vad behöver jag tänka på?

              Och som svar på din fråga:
              ... därför att: om jag är ute en hel helg med lodet/plottern på blir det 1,5Ax16h=24Ah. Under samma helg kör jag 20-30min med bensinmotorn dvs. batteriet hinner knappt laddas.

              Kommentera


              • #8
                Men då hade du ju ett problem du de facto ville lösa, det var grundfrågan dvs inte bara byta för bytandets skull. Jag hade skaffat ett litiumbatteri till lodet och sluppit forska i ellärans förtrollade värld.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Men då hade du ju ett problem du de facto ville lösa, det var grundfrågan dvs inte bara byta för bytandets skull. Jag hade skaffat ett litiumbatteri till lodet och sluppit forska i ellärans förtrollade värld.
                  Tack för tipset, men den lösningen passar inte mig. Och jag är väldigt nyfiken kring hur elläran fungerar i det här fallet och vill gärna lära mig mer kring detta.

                  Så om någon vet hur det funkar tar jag gärna emot er vishet!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg

                    Tack för tipset, men den lösningen passar inte mig. Och jag är väldigt nyfiken kring hur elläran fungerar i det här fallet och vill gärna lära mig mer kring detta.

                    Så om någon vet hur det funkar tar jag gärna emot er vishet!
                    Tror varken motortillverkarna eller batteritillverkarna är sugna på lämna några garantier på att det funkar ifall något händer, så du får nog göra din egen bedömning om du vill görat.
                    Har själv kört med lithium som start & jag inte hittat några konkreta exempel att det inte funkar med Lithium endast teorier på vad som skulle kunna hända, lithium batterier har används rätt länge nu som startbatterier för att få ned vikten, kanske oftast inom racing men även på vanliga fordon, exempelt Biltema säljer lithium till MC.
                    GWL där jag köpte mitt batteri har funnits i många år,
                    Så här skriver dom om sina batterier Lime Power batterier
                    These batteries are suitable for all traction applications including electric vehicles. Fully complies also for stationary applications - such as energy storage.
                    Also possible to use for starting internal combustion engines. In the Principles do not require any special electronics for use LP 12V batteries for starting, but it is very important to keep min. and max. voltage, so we recommend using any voltage indication unit, which you will be informed about the current Voltage. This is important especially for frequent starting. We recomend use some simple car Voltmeter
                    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2023-04-03, 07:41.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X