Vart montera ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart montera ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vart montera ekolodet?

    Hej!
    Jag behöver råd med placeringen av ekolodet jag köpte nyligen. Det är en Garmin Echomap Ultra 122sv med GT54U givare. Jag planerar skaffa även LVS34 givare.
    Båten: Buster model Buster (4,2m lång, max2 motor 20hp)
    Frontmonterad elmotor: Motorguide xi3
    Ekolod idag på båten: Lowrance Elite 7 TI2 med 3 in1 (aktern) och en äldre Lowrance Elite5 med givare (på JKB fäste för vertikalfiske).
    Jag använder min vänster hand att styra motorn (Honda 20hp) och därför tycker skärmen ska vara på vänster sida båten.
    Nu till funderingarna:

    Jag tänkte ha Elite 7 TI2 kvar pga social map kartorna men jag är egentligen osäker om jag behöver 2 ekolod i båten. Sen om jag behöver 2 vart ska jag ha 3in1 givaren (tänker att ha GT54 i aktern)? Under elmotorn?

    Hur ska jag montera Garmin skärmen så att jag kan se den när jag kör båten, vertikalfiskar och livefiskar. (Brukar ni fiska vertikalt efter ni skaffat live givare eller den tekniken faller bort direkt?) De jag har i båten är mindre i storlek att jag kan vrida mot kastdäcket så ser jag därifrån. Vore bra att hitta en lösning att kunna göra lika med Echomap-en. Då kan jag fiska vertikalt precis som idag, ser skärmen från kastdäcket om jag står på den.

    Vad tror ni?
    1 eller 2 ekolod i båten?
    hur ska jag kunna montera nya lodet så den kan vridas och sitter ändå stabilt?

    Lägger upp lite bilder med båten så förstår ni bättre läget.
    Bifogade filer

  • #2
    En annan tanke var att montera den i fören och ha LVS34 givaren på elmotorn men den tanken gillar jag inte lika mycket då jag inte ser skärmen när jag kör båten. Men kanske värt ändå?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
      Hej!
      Jag behöver råd med placeringen av ekolodet jag köpte nyligen. Det är en Garmin Echomap Ultra 122sv med GT54U givare. Jag planerar skaffa även LVS34 givare.
      Båten: Buster model Buster (4,2m lång, max2 motor 20hp)
      Frontmonterad elmotor: Motorguide xi3
      Ekolod idag på båten: Lowrance Elite 7 TI2 med 3 in1 (aktern) och en äldre Lowrance Elite5 med givare (på JKB fäste för vertikalfiske).
      Jag använder min vänster hand att styra motorn (Honda 20hp) och därför tycker skärmen ska vara på vänster sida båten.
      Nu till funderingarna:

      Jag tänkte ha Elite 7 TI2 kvar pga social map kartorna men jag är egentligen osäker om jag behöver 2 ekolod i båten. Sen om jag behöver 2 vart ska jag ha 3in1 givaren (tänker att ha GT54 i aktern)? Under elmotorn?

      Hur ska jag montera Garmin skärmen så att jag kan se den när jag kör båten, vertikalfiskar och livefiskar. (Brukar ni fiska vertikalt efter ni skaffat live givare eller den tekniken faller bort direkt?) De jag har i båten är mindre i storlek att jag kan vrida mot kastdäcket så ser jag därifrån. Vore bra att hitta en lösning att kunna göra lika med Echomap-en. Då kan jag fiska vertikalt precis som idag, ser skärmen från kastdäcket om jag står på den.

      Vad tror ni?
      1 eller 2 ekolod i båten?
      hur ska jag kunna montera nya lodet så den kan vridas och sitter ändå stabilt?

      Lägger upp lite bilder med båten så förstår ni bättre läget.
      Hej David;

      Ekolodet kan du montera inom räckhåll på sätet framför dig. Då kan du både se ekolodet bra och bekvämt justera dess inställningar med knappar och rattar...

      Mvh/Old Firehand/Leif Engström

      https://www.google.com/search?rlz=1C...h=699&dpr=1.25
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-29, 14:04.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 511 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      12 svar
      2 792 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
      27 svar
      2 095 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
      28 svar
      3 124 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg frutty
      av frutty
       
      Startad av alfons74, 2023-08-15, 17:43
      2 svar
      261 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg alfons74  
      Arbetar...
      X