Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Insight Genesis

    Är det någon som har använt Insight Genesis ännu?
    Det skulle ju ha startat i början av denna månaden.

    Några funderingar jag har:

    Måste man först köpa ett sjökort för att ha och bygga på? Jag tänkte bara köra i insjöar och är därför inte i behov av ett "vanligt" sjökort.

    Om man skaffar Insight och börjar ladda upp, får då alla Insightanvändare tillgång till det jag har spelat in?

    Ni som har använt blir det bra?

  • #2
    Lyfter frågan då jag själv är nyfiken på svaret och ingen verkar sett frågan, eller åtminstone bara 85 pers till...
    Egna tolkningar från Insight Genesis sida är att de fungerar bara i insjöar i bl.a. Sverige och Danmark, tror jag de var...
    Att insamlat kartdata är personligt, man delar de inte med andra.
    detta pga lagar i Sverige.

    Nej man behöver inte köpa något speciellt sjökort att bygga på utan man laddar upp de data man har och Insight Genesis ritar ut den kartdata man har till ett personligt sjökort, vet inte hur de är med sjökonturer, om de hämtar in den från någon annan karttjänst eller om man vill ha hela sjön utritad så får man åka över hela sjön...

    Lägg dock ingen tyngd i svaret utan detta är mina egna tolkningar ifrån Insight Genesis sida.

    Kommentera


    • #3
      Jag har precis registrerat mig där och sitter och leker med nu, så återkommer när jag vet mer.

      Kommentera


      • #4
        På hemsidan står det att det går att använda med HDS-Gen2, men borde det inte fungera med gen 1 med? Någon som testat eller vet?
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

        http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

        Kommentera


        • #5
          Efter lite lek och pill i både lowrance insight genesis och ett program som heter reefmaster så är min personliga åsikt att jag tycker reefmaster verkar vara trevligare. Båda har sina fördelar men ska man ha fullt ut av genesis så kostar det 299 usd per år, vilket jag tycker är dyrt. Fördelen med fulllicens är den att du får med bottenhårdhet och vegetationsbälten med på kartan om önskat. Den funktionen har jag inte sett i reefmaster än i alla fall. Du kan köpa en hemmasnickrad karta från insight för 19usd (överkomligt) men då får du inte tillgång till ovan nämnd data. Fördelen med reefmaster som jag sett är dels licensen som är billigare. Du kan få ut 3D kartor i datorskärmen som går att kolla på i alla vinklar. Det är användarvänligt och enkelt. Sen tycker jag efter att analyserat samma data i båda programmen så är reefmaster mer noggrant för den kräver mer data för att få fram en komplett karta, medans genesis har nån formel som räknar ut hur botten bör vara mellan tracksen (dvs att det kan bli helt tokigt)
          Men summan av kardemumman är att båda program är trevliga och lättanvända, men jag fastnade för reefmastern, dels för priset och att man kan scrolla kartan i 3D. Nackdelen är väl den att man mister informationen om bottenhårdhet och vegetation i reefmastern, men ett prisglapp på 200usd så skippar jag nog den informationen för de kan jag utläsa från ekolodet istället

          Kommentera


          • #6
            Det finns säkert snart på piratbukten ändå om det är så överprissatt
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag betvivlar det tyvärr för det är webbaserad applikation som ligger på deras hemsida, fast teknologin finns ju och det är i grund och botten inget avancerat att tolka värdena tillsammans med koordinater och placera ut dem på en karta

              Kommentera


              • #8
                Här är en recension som jag hittade http://teamcolibri.blogspot.se/2013/...sis-del-1.html
                http://teamcolibri.blogspot.se/2013/...sis-del-2.html

                Och efter att läst dessa så har de kommit fram till samma som jag har. Reefmaster - Insight genesis 1-0
                Senast ändrad av FlueJonas; 2013-08-29, 09:38.

                Kommentera


                • #9
                  Tycker Insight Genesis är ett mycket bra verktyg och spår att framtiden för programmet blir ännu bättre.

                  Jag har arbetat mkt med Dr.Depth under flera år (såväl på fritiden som i yrket) och gillar verkligen detta program. Problemet är att det i vissa fall kan orsaka buggar i kartorna vid tillfällen och även att det är ganska oanvändarvänligt. Insight Genesis är i princip tvärtom, otroligt användarvänligt men har i dagsläget inte alla inställningar/funktioner som Dr.Depth kan erbjuda. Vet däremot att mycket är att vänta i Genesis och att dem har en ganska gedigen utvecklingsplan för programmet.

                  Kommer själv enbart köra Insight i framtiden och tror stenhårt på programmet!
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har loggat en massa med humminbird. Har sålt birden nu och ska köpa lowrance. Kan man konvertera om filerna så man kan använda det i Genesis?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 673 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 933 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X