Köpråd nytt elmotor-batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nytt elmotor-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd nytt elmotor-batteri

    Göstrollingsäsongen närmar sig och jag behöver köpa ett nytt batteri att driva min aktermonterade Watersnake 54lb (båt Crescent 434). Har tidigare enbart testat ett billigt 70ah fritidsbatteri från Jula och nu senast ett Tudor 80ah marinbatteri vilket var ett stort lyft i kapacitet mot Julas. Okunnig på området men har läst på rätt mycket och fattar att Litiumbatterier kommer mer och mer men fortsatt är lite väl dyra. Dessutom kan ett AGM/GEL vara ett bättre alternativ än vad jag tidigare använt, speciellt om jag begränsar mig till ett batteri och vill kunna dra ut det 50-75% per gång. Hittills har jag ibland behövt vara lite snål med användandet för att inte belasta batteriet för hårt. Förutsättningarna är i dagsläget enbart trolling, omkring 15 pass per säsong, 3,5h-5,h-pass där elmotorn inte används i motvind, så ibland går den bara halva tiden. Behöver släpa på all utrustning en bit och ofta är jag själv så jag kommer begränsa mig till endast ett batteri.

    Har egentligen varit ganska nöjd med Tudor 80ah https://www.hjertmans.se/produkter/e...tteri-80ah-12v
    men när jag var inne i butiken förut så rekommenderade istället säljaren något nytt EFB-batteri https://www.hjertmans.se/produkter/e...i-75ah-efb-12v
    och pekade på det högre "Wh". Stämmer det att EFB-batteriet ger mer kraft/drifttid/livslängd för mina behov än det klassiska Tudor 80? Tar gärna emot andra tips, kan absolut tänka mig att skicka efter något och betala lite mer, dock tror jag svårt att motivera något som kostar mer än 2x vad ett Tudor 80 gör. Det håller trots allt ett antal år. Men att kunna kräma på mer är ju så klart lockande.

  • #2
    Följer, funderar med då mitt niltema 73ah ej funkar mer.

    Kommentera


    • #3
      Allt fler kör på LifePo4 och liknande numera. Viktfördelen finns onekligen även om de fortsatt är dyra. Finns en gedigen tråd om det på FS.

      Lång livslängd (laddcyckler) sägs de ha men frågan om batteriet som helhet (givet, laddning, BMS, cellbalans) lever så mkt längre än ett bra, omskött Gel (och kanske AGM) är enligt mig ganska öppen ännu...

      Köpte två av dessa för några år sedan för fast installation. https://www.autobatterienbilliger.de...ment-Gel-ES900 men flera varianter finns där.

      650 Wh är klart bättre än ditt förra på 350, Wh säger något om hur mkt kräm du kan ta ut ur batteriet mellan laddningar. Gelbatterier av traktionstyp som ovan klarar djupurladdningar bra men antalet laddcykler reduceras såklart som för alla batterier.

      GEL-batteriet Exide ES900 i länk ovan kan leverera 900Wh, bra värde även bland LifePo4 batterier men visst de väger klart mer.

      Kanske så här, har du råd med ett Lipo batteri nu, tror på lång livslängd och "måste" ha lättvikt, kör på det. Är den ekonomiska smärtgränsen just nu ca 1500-1800kr kör på Gel...
      Senast ändrad av anteman; 2022-07-20, 14:25.

      Kommentera


      • #4
        Jag har Biltemas agm 95a (dom där gula) i min båt. Har två st nu, men det ena utav dom har varit med i kanske 10 år nu, körde aktermonterad elmotor med det tidigare. Har inte mätt upp det, men det verkar vara i bra form fortfarande .vanliga bilbatterier dödade jag flera stycken innan jag köpte agm. Jag törs rekommendera dom, tror Bt ger 4 års garanti på dom.

        Kommentera


        • #5
          Jag slog till på ett ES900 som nämndes ovan. €164 inkl. frakt https://www.ebay.de/itm/255544105974 känns prisvärt. Får kånka tungt några år till medan Litium-marknaden mognar lite mer. Men en fundering kring det här med wattimmar. Är siffrorna i det här fallet baserat på tillverkarens rekommenderade användning? Alltså att 360wh innebär att man rekommenderar att bara nyttja 30ah (30ah x 12v = 360) av de 80h, respektive GEL-batteriet med 900wh, så anser man att 75ah kan nyttjas (12 x 75 = 900) utan att batteriet tar alltför stor skada. Vilket då betyder att du kan köra lika länge (med samma användning) med båda batterierna innan de är tomma och behöver laddas om, men där det ena får väsentligt förkortad livslängd som resultat. Är jag rätt ute eller visar "wh" någon annan faktiskt kapacitet?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mr Morgan Visa inlägg
            Jag har Biltemas agm 95a (dom där gula) i min båt. Har två st nu, men det ena utav dom har varit med i kanske 10 år nu, körde aktermonterad elmotor med det tidigare. Har inte mätt upp det, men det verkar vara i bra form fortfarande .vanliga bilbatterier dödade jag flera stycken innan jag köpte agm. Jag törs rekommendera dom, tror Bt ger 4 års garanti på dom.
            kan oxå rekomendera Biltema agm de gula! är en av de bästa batterierna! Man kan säga mycket om Biltema men denna gula agm batteri de har är en av de bästa!

            Kommentera


            • #7
              SportAE Batteriernas konstruktion skiljer sig åt, bla blyplattorna har jag förstått så jag tror inte ens att ett 350Wh batteri har "650 Wh i sig".

              Då är de helt tömda och kan möjligen inte ens återladdas. Men mejla gärna Exide och fråga dem med svar här...

              Kommentera


              • #8
                Efter att ha provat Lithium har jag svårt att tänka mig att gå tbx till bly. Lithium behöver inte bli mkt dyrare än bly.
                I förra båten där jag körde med 12 system, hade Lowrance 9 Elite Ti2 & en Terrova elmotor. Allt det körde jag på en batteribank.
                Lithium laddas mkt snabbare än bly vilket gjorde att jag knappt behövde ladda batteriet under hela säsongen & för att vara säker att inte batteriet tog slut satte jag i en batterivakt som klippte strömmen till elmotor & lod & då var det tillräckligt med ström att starta motorn flera gånger om.

                Köpte batteri, laddare & batterivakt för ca 5500 ink frakt
                https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...1/Winston-12V/

                Kommentera


                • #9
                  «Bite the bullet» og kjøp LiFePo4 samt en skikkelig lader. På sikt er det billigere enn selv Biltema-blybatterier OG det er en mye bedre løsning i bruk. Ved mindre man trenger vekt i båten, kan jeg ikke se en eneste grunn til å velge blybaserte batterier for denne bruken.

                  Dette kan være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/202...fepo4.html?m=1
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    [QUOTE=SportAE;n2602394]Göstrollingsäsongen närmar sig och jag behöver köpa ett nytt batteri att driva min aktermonterade Watersnake 54lb (båt Crescent 434). Har tidigare enbart testat ett billigt 70ah fritidsbatteri från Jula och nu senast ett Tudor 80ah marinbatteri vilket var ett stort lyft i kapacitet mot Julas. Okunnig på området men har läst på rätt mycket och fattar att Litiumbatterier kommer mer och mer men fortsatt är lite väl dyra. Dessutom kan ett AGM/GEL vara ett bättre alternativ än vad jag tidigare använt, speciellt om jag begränsar mig till ett batteri och vill kunna dra ut det 50-75% per gång. Hittills har jag ibland behövt vara lite snål med användandet för att inte belasta batteriet för hårt. Förutsättningarna är i dagsläget enbart trolling, omkring 15 pass per säsong, 3,5h-5,h-pass där elmotorn inte används i motvind, så ibland går den bara halva tiden. Behöver släpa på all utrustning en bit och ofta är jag själv så jag kommer begränsa mig till endast ett batteri.


                    2 st 80 Ah Tudor Nautica marinbatterier har jag haft i min Buster Magnum de senaste tio åren...
                    Nödvändigt är att ladda batterierna mellan fisketurerna..
                    Mvh/Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2022-07-17, 07:27.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 013 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X