Köpguide av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpguide av ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpguide av ekolod

    Hej!

    Har nu ett Lowrance elite Ti7 ekolod men tyvärr så har givaren gett upp. Jag har därför gått i tankarna av att köpa ett helt nytt ekolod.
    Jag fiskar främst gädda i skärgården på ett djup mellan 1-10m.

    Mina krav är att ekolodet bör åtminstone vara 9tum eller uppåt. Det bör också finnas möjligheten av att fiska live, trots att det inte är aktuellt för tillfället. budgeten ligger kring 16000kr
    Jag har tittat på Garmins ekolod och Lowrance. Garmin har ju kommit med Uhd2 samt Ultra 2 men dessa ekolod är väldigt mycket dyrare än de gamla. så frågan är om det är värt priset?
    Jag har också i åtanke av att skaffa mig ett till ekolod i ett senare skede för att ha i fören av båten. Men nu först räcker det med en med styrkonsolen.


    Så vad skulle ni rekommendera?

    Ekolod jag tittat på
    Lowrance Elite fs9 med 3in1 pris 11000kr
    Lowrance HDS live 9 med 3in1 pris 14000kr
    Garmin Ehomap uhd 1&2 92sv med Gt56 pris 12000kr
    Garming Echomap Ultra 102sv med Gt56 pris 15000 kr

  • #2
    Jag har ett Ultra 102sv och kan rekommendera det varmt över HDS 9 för ungefär samma pengar. Snabbare och bättre skärm. Vill du köra live billigt finns ju LVS12 för tre lakan som kopplas in direkt i lodet utan hub. Kanske inte komplett dröm-set up, men ryms i princip inom budget

    Kommentera


    • #3

      Instämmer med föregående talare.
      Köpte nyligen ett Ultra 102sv och är extremt nöjd.
      Jäkligt klar bild och lätt att navigera i menyer.
      Skönt med den extra tummen i storlek likaså.

      Sakerna som exempelvis Ultra2 kom med vägde inte upp prisskillnaden för mig.
      Hade inget behov av skärminspelning och trådlös koppling mellan två lod istället för nätverkskabel.

      Mig veterligen är fortfarande ett Ultra bättre och högre upplösning än ett UHD2.

      Kommentera


      • #4
        Det var lite det jag funderade över. Att ultran är ändå ett bättre alternativ än vad uhd 2:an är. Då blir ju det bara nästa fråga. Är det värt att betala 3000 till för att få 12 tummaren eller duger en 10 tum bra till.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av snaskaren Visa inlägg
          Det var lite det jag funderade över. Att ultran är ändå ett bättre alternativ än vad uhd 2:an är. Då blir ju det bara nästa fråga. Är det värt att betala 3000 till för att få 12 tummaren eller duger en 10 tum bra till.
          Jag kom också från ett 7" lod innan och upplever detta väldigt stort och informativt även i delad vy
          Med exempelvis sideview upptill och traditionellt+karta delad undertill.

          En kompis har 9" och jag märker den extra tummen t.om.
          Satt och velade mellan 10 och 12 jag också men jag valde 10'an.
          För mig räcker den, men givetvis är ju ännu större säkert absolut ännu trevligare om man känner för att betala de extra kronorna.

          Tror någon som testat både 10 och 12" får uttala sig då jag inte haft möjligheten klämma på större än 10".
          Så är väl lyckligt ovetandes om steget upp


          Jag är som sagt toknöjd med mitt Ultra.
          Glöm inte att antingen köpa till sjökort eller alternativt sätta i ett eget 4-32gb minneskort och ladda in kartor från quickdraw-gruppen.
          Detta gäller alla UHD och Ultra åtminstone.

          Jag köpte ett löst minneskort på 32gb och kör via quickdraw-gruppen då de flesta sjöarna jag fiskar finns med där.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 154 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
          12 svar
          2 725 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          2 007 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          516 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
          5 svar
          414 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Arbetar...
          X