Ursprungligen postat av Flodström
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Plotter? Va é plotter???
Collapse
X
-
Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).
-
I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..
På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.
En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).
mvh
Lämna en kommentar:
-
QUOTE=Ola;325492]Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.[/QUOTE]
Ahh... därav benämningen. Anade att det fanns något historiskt samband...
Lämna en kommentar:
-
Precis som gamla ekoloden med pappersremsa, hur kul var det att byta pappersrullar i ösregn...
Lämna en kommentar:
-
Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Mogge Visa inläggSpåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår
Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten
Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita
Great!
Lämna en kommentar:
-
Stämmer väl!Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggOrdet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html
lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)
Inte så dum benämning trots allt..
Lämna en kommentar:
-
That´s why
Spåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår
Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten
Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita
Lämna en kommentar:
-
Ordet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html
lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)
Lämna en kommentar:
-
Jag har inte alls koll på om detta är sant men såhär uppfattar jag att det är.
Jag tror att man kallar en gps som kan rita karta, dvs rita ut positionen mot en bakomliggande bild för plotter. En GPS uppfattar jag som något som kan hålla reda på en position i förhållande till en annan position och ge en riktning mot en angiven position. Jag har en sån gammal handburen GPS som man kan mata in positioner på å så anger den en riktning var man skall gå för att komma till angiven pos. En plotter är en kraftigare grafisk representation av samma funktionalitet och kommersiellt behövde man ett produkt namn som särskiljer de båda.
Kan det vara så?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av RappinHar ett nytt ekolod och givare(3 månader )
nu har det börjat strula. Bilden fryser , ekolodet...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2026-08-29, 15:21 -
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
|
11 svar
669 visningar