Plotter? Va é plotter??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plotter? Va é plotter???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karvid
    replied
    Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..

På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.

En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).

mvh
    Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).

Lämna en kommentar:

• Flodström
    replied
    I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..

På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.

En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).

mvh

Lämna en kommentar:

• Karvid
    replied
    QUOTE=Ola;325492]Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.[/QUOTE]

Ahh... därav benämningen. Anade att det fanns något historiskt samband...

Lämna en kommentar:

• Alessandro
    replied
    Precis som gamla ekoloden med pappersremsa, hur kul var det att byta pappersrullar i ösregn...

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.

Lämna en kommentar:

• Karvid
    replied
    Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
    Spåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår

Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten

Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita

Great!

Lämna en kommentar:

• Karvid
    replied
    Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
    Ordet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html

lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)
    Stämmer väl!
    Inte så dum benämning trots allt..

Lämna en kommentar:

• Mogge
    replied
    That´s why

Spåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår

Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten

Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita
    Senast ändrad av Mogge; 2008-01-04, 21:44. Anledning: Förtydligande och hälsning till P-U

Lämna en kommentar:

• Push-Up
    replied
    Ordet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html

lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)

Lämna en kommentar:

• pepp-robert
    replied
    Jag har inte alls koll på om detta är sant men såhär uppfattar jag att det är.

Jag tror att man kallar en gps som kan rita karta, dvs rita ut positionen mot en bakomliggande bild för plotter. En GPS uppfattar jag som något som kan hålla reda på en position i förhållande till en annan position och ge en riktning mot en angiven position. Jag har en sån gammal handburen GPS som man kan mata in positioner på å så anger den en riktning var man skall gå för att komma till angiven pos. En plotter är en kraftigare grafisk representation av samma funktionalitet och kommersiellt behövde man ett produkt namn som särskiljer de båda.

Kan det vara så?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
11 svar
669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DIFAnders