Autopilotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Autopilotfunderingar

Jag har funderingar på att skaffa en Raymarine S1000 autopilot. Jag har en Rival 560 och får inte plats med någon roderlägesgivare.Raymarines 6000-serie passar ej på båten. Var på mässan igår och enligt Raymarine ska den (S1000) fungera ned till 1 knop. Man måste dock vid varje start på dagen köra rakt i 30 sek för att kalibrera piloten. Men det kan jag leva med. Är det någon som har testat den i praktiken?

/ MVH Andreas Thylander

Jag såg att du, Flodström har en. Enligt Raymarine fungerade version 1 bara till runt 2,5 knop men att version 2 är klart vassare. Jag hittar dock inga uppdateringar på Raymarines hemsida. Berätta gärna mer om dina erfarenheter.
    / Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
      Jag såg att du, Flodström har en. Enligt Raymarine fungerade version 1 bara till runt 2,5 knop men att version 2 är klart vassare. Jag hittar dock inga uppdateringar på Raymarines hemsida. Berätta gärna mer om dina erfarenheter.
      / Andreas
      Hej Andreas

Ja, jag har en S-1000 och för det priset jag gav för den så kan jag inte klaga. Men den har sina brister.
      Det stora problemet med den är att den inte känner av någon riktning/bäring när du kommer ner i mycket låg hastighet och spesiellt gäller det vid trolling i låga farter (med t.ex. agnfisk) och du får lite motvind och motsjö som kommer skrått in babord eller styrbord. Då snurrar man oavsett version av software.
      Anledningen är att då det går riktigt sakta så uppdateras inte GPS-en tillräckligt snabbt för piloten och eftersom piloten inte har rategyro/kompass så vet den inte om båten vridit sig något runt sin egen axel.

Jag har blivit "smärtsamt" klar över det här så nu vet jag bättre än att använda piloten i motving/sjö. Då kör jag manuellt. Jag kan inte uttala mig om den sista versionen av softwaren är så mycket bättre men själva konseptet, förutsättningen för en riktning/bäring kan omöjligt baseras på en stillastående GPS-mottagare så att säga.

För vanlig förflyttning på sjön (>3-5 knop) fungerar den utmärkt, men, men.

Jag kan inte rekommendera S-1000 piloten för just trolling (går för all del att använda men man måste vara helt klar över begränsningarna). Du bör satsa på en med rategyro av typen ST6001 eller 6002 (Raymarine) eller en Simrad type AP-12H (H=hydraulisk styrning). Simrads AP-14H har slutat att säljas men kan finnas kvar i en del marinor om inte annat i USA.

Dessutom så är jag jäkligt missförnöjd med Raymarins service här i Norge (fick inte ens svar då jag frågade vad det kostade att uppgradera softwaren (för att jag inte köpt piloten här i landet, otroligt att det går ann).

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag har kört två säsonger med en S1000 i en Ryds 600, och tycker den är väldigt prisvärd. Har dock inte den senaste mjukvaran, inte heller den äldre som Flodström har, utan en mitt i melllan. Mjukvaran uppdaterar Navship åt dig, går ej att uppdatera själv. Raymarine har även världsgaranti så de gör det gratis åt dig även om du köpte den utomlands, kan ibland va lite kinkiga om den kommer från USA, EU produkter inga problem alls.

+ Grym prestanda i farter runt 1.8 knop och upp till båtens maxfart, spikrak navigering till waypoints, rutter, auto etc..
        + Smidigt med fjärrkontroll så du kan nå pilotens alla funktioner överallt på båten.
        + Inger roderlägesgivare, är den del på en pilot som man oftast sliter ut el tar skada av vatten.
        + Trollingmönster, zigzag, klöver osv..
        + Enkel installation
        + Prisvärd

- Lite högljud pump
        - Vid långsam trolling(under 1.8 knop) i motsjö när det blåser över 8m/s så vill den lägga av i bland då GPS'en inte hinner uppdatera tillräckligt fort. Inträffar max 2-3 gånger under en dag, drivankare och lite mer gas på motorn kan du åtgärda detta med.
        - Kräver 30 sek för att kalibrera piloten vid uppstart samt efter tappad kurs.
        - Ingen egen kompass, beroende av GPS.

Billigast inom EU 8175:-, runt 1500:- mer i sverige du hittar den här till de priset:

Kommentera

Bra med lite mer kött på benen. Det verkar ok men när man som mest behöver den så funkar den mao inte. Det är ju i motsjö när man ska håva fisk som den är som mest använbar för min del då jag oftast fiskar med en polare och ibland själv. Men det är ju inte alltid det är så dåligt väder.

Leif på Raymarine rekomenderade mig att motera pumpen i en gummiupphängning för att minimera ljudet att fortplanta sig i skrovet samt att få undan den från pulpeten där man sitter.

I staterna kostar den runt 6000 + frakt. Frakten på radardomen jag plockade hem för några veckor sedan gick på 170 dollar och S1000 lär bli billigare. Ca 7200 utan Reinfeldts inblandning och 9200 med. I sverge ligger den på knappt 11´ tror jag. Ska kolla din länk Gäddlös.

Tack för svaren killar och skriv gärna mer. Elektronik kan man nörda ned sig i helt klart!!!

/ MVH Andreas Thylander

Kommentera

Har skruvat på en Rival 560 SP båten hade en Ray 6000 autopilot med roderreferens linjär såg inte ut att vara några problem alls, skulle tro den är vassare än 1000 modellen åtminstone vore den mitt val iaf på förhand.
            Dock kan jag inte säga med säkerhet.
            Tycker Rays fluxgate kompasser inte är så imponerande direkt med tanke på priset.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Har skruvat på en Rival 560 SP båten hade en Ray 6000 autopilot med roderreferens linjär såg inte ut att vara några problem alls, skulle tro den är vassare än 1000 modellen åtminstone vore den mitt val iaf på förhand.
              Dock kan jag inte säga med säkerhet.
              Tycker Rays fluxgate kompasser inte är så imponerande direkt med tanke på priset.
              Hej TamTam; Jag har blivit lite skrämd av användandet av autopilot vid trollingfiske. Fyra gånger( två i Vänern, en i Vättern och en i Pukaviken) har jag varit med i båtar med Sportpilot och Autohelm autopiloter när båten med alla tio beten ute snyggt och prydligt gått i 2,5 - 2,8 knops trollingfart mot vinden och plötsligt och oväntat vänt helt om 180 gr. och gjort ett tvinnat rep av alla linor mellan båt och planerboardsen. Det har bara varit att plocka fram avbitaren och köra iland för att i lugn och ro spola på nya linor på flera av rullarna. Ofta har det varit ganska grov sjö...men dessa missöden har fått mig skeptisk mot att använda autopilot vid tävlingstrolling. En spegelblank dag ute till havs är nog OK, men då klarar jag mig förmodligen lika bra utan autopilot.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
                Leif på Raymarine rekomenderade mig att motera pumpen i en gummiupphängning för att minimera ljudet att fortplanta sig i skrovet samt att få undan den från pulpeten där man sitter.
                Det funkar utmärkt att göra så, då får man bort en hel del oljud. Biltema har gummikuddar som passar perfekt till detta, tänk bara på att de ej är i rostfritt, så de bör monteras i kabinen och fettas in el likn..

Bäst resultat har jag fått när jag bockat en plåt i 90 grader, monterat pumpen på plåten med en tjock gummimatta typ rallystänkskydd mellan pump och plåt, sen skruvat plåten mot vägg i båten upphängd på gummikuddar el återigen gummimatta mellan plåt och plast. Resulatet blir kanonbra med tanke på att både plåt och gummit flexar och reducerar vibrationer från pumpen.

En sista sak, tänk på att slangarna kan vibrera nåt fruktansvärt också, och skapar en massa oljud, så håll ett öga på dem.

Good luck!

Kommentera

Med anl. av din kommentar Old Firehand så tror jag nog det där har hänt många, och åtskilliga gånger.

Men sen tror jag också att piloterna per i dag är mycket, mycket driftsäkrare än piloter för bara 5-8 år sedan. Styrcomputern är mycket mer sofistikerad, kompasserna mer noggranna/mindre känsliga för sjögång o.s.v. Dessutom så har programvaran til computern blivit så omarbetad sen för bara 5-6 år sedan så at det finns olika varnings og tröghetsalarm inbyggda så det du beskriver inte skall hända (i alla fall om man är vaken och aktiv på båten).

Sen vill det också till att underhålla/serva och sköta om kablage, kontakter, elektronikboxar etc och hålla fukt på acceptabel nivå. Där felas det en del tror jag.

Men jag vet redan nu hur det är att snurra, inte så kul då jag var ensam i båten. Men det fixade sig då "bara" två spölinor gick i propellern presis då jag slagit av motorn, phu!

mvh
                  Senast ändrad av Flodström; 2008-02-03, 21:23.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Det där är ett smart sätt att dämpa vad vi kallar för "stomljud" Pikeless.

Just att montera gummifötter på en maskin som sen monteras på en tung platta som i sin tur monteras på mjuka ben/gummikuddar/dämpare till en vägg/golv är helt suverent och den enda möjligheten at få bort stomljud, d.v.s. ljud som överförs via stommen, s.s. väggar eller golv (här styrkonsoll, kabinvägg etc.)

Och som du säger slangarna får man inte glömma för dom vibrerar också i takt med pumpslagen i hydraulpumpen. Ett allternativ är då att kränga över en s.k. neopren-isolering av samma typ som används till varmtvattensrör. Den är mjuk och flexibel och man kan klippa passande längder och placera på strategiska ställen.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 080 visningar