Tips på plotter/gps/ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på plotter/gps/ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på plotter/gps/ekolod

Hej!

Ny användare här

Jag ska med all säkerhet införskaffa en ny Buster L med en 50hk Yamaha nästa säsong. Jag undrar om det finns en vettig färgplotter som fungerar bra med gps och ekolodsfunktion?

Jag vill gärna att det är bra kvalitet och funktion på hela enheten. En stor fördel är om det går att snabbt ta bort den och ta med sig den hem när man lägger till båten. Antagligen kan man väl göra det med de flesta?

Jag har bestämt mig för att priset ska inte vara ett hinder utan jag vill ha en enhet som är mycket bra när det gäller plotter, gps och ekolod.

Tack på förhand.

Ursprungligen postat av rico90 Visa inlägg
    Hej!

Ny användare här

Jag ska med all säkerhet införskaffa en ny Buster L med en 50hk Yamaha nästa säsong. Jag undrar om det finns en vettig färgplotter som fungerar bra med gps och ekolodsfunktion?

Jag vill gärna att det är bra kvalitet och funktion på hela enheten. En stor fördel är om det går att snabbt ta bort den och ta med sig den hem när man lägger till båten. Antagligen kan man väl göra det med de flesta?

Jag har bestämt mig för att priset ska inte vara ett hinder utan jag vill ha en enhet som är mycket bra när det gäller plotter, gps och ekolod.

Tack på förhand.
    Välkommen till FS

Skulle välja en Lowrance 7eller 10 tums helst 10.an då det blir lättare att köra med split screen (karta och ekolod samtidigt på delad skärm) välj en enhet med inbyggd antenn om det finns i dem storlekarna minns inte riktigt så slipper Du montera antenn!!

Alla enheter sitter med snabbfästen som tar ca 30 sek att montera eller demontera.

Andra hands alternativ är Garmin motvarande kombi men dem är inte lika bra framförallt ekolodsfunktionen, men även skärmarna är lite sämre än Lowrance.

Kommentera

Kolla in Lowrance LCX-27c, grymt bra skärm och ett suveränt ekolodsdel även plotterdelen är mycket bra. men bäst är såklart LCX-112c 10 tums skärm...
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Håller med tidigare trådskrivare här. Kan tillägga att det finns också en mellanvariant: LCX-37C som har 8,4 tums skärm. Men jag rekommenderar också att du satsar på LCX-112C. Fantastisk bra instrument och lättläst och tydlig. Dessutom så har du också NMEA2000 nätverk och du kan koppla in ditt motorinterface så får du alla motordata och bensinförbrukning på skärmen.

Du kan senare också köpa en Lowrance- radarantenn som det bara är att plugga in i LCX-112C. Med en heading-kompass får du då full radar-overlay på din kartplotter.

Programvaran är densamma för alla tre LCX-modellerna så du behöver bara kika i plånboken vilken storlek du skall satsa på, hehehe
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av rico90 Visa inlägg
          Hej!

Ny användare här

Tack på förhand.
          Grundtips lägg tonvikten på "plottern" dvs GPS delen av maskinen ekolod är bra men kräver mindre utrymme på skärmen.
          Valet baseras också på var du fiskar och vilka arter djup etc.
          Lowrance (och Eagle) har bra grejor men de är inte de enda på marknaden grundtips två gå till marinhandlaren ställ (svåra) frågor känn på grejorna testa simulatorerna valet avgörs ofta av plånboken inga billiga grejor direkt dock förköp dej inte se till vad du verkligen behöver stora skärmar är bäst givetvis om man har pengarna en ökning på säg två tum skärm i övrigt samma grejor löjlig prisökning.
          Lycka till
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
          72 svar
          6 153 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg tobs
          av tobs