Fast ekolod ---> Portabelt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast ekolod ---> Portabelt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fast ekolod ---> Portabelt

Tja, många trådtarter nu på slutet, men håller på att rusta upp för en långhelg med höstfiske.

Har sökt och läst igenom en väldigt massa trådar om ekolod, men har fortfarande ett par frågor som är obesvarade.

Vi kan börja med ekolodet jag har till 90% bestämmt mig för att köpa, Eagle cuda 242. Jag kommer använda det i östersjön, på djup upp till max 15 meter, men det jag ska ha det till är att hitta intressanta ställen där predatorerna håller hus. Så det jag vill få ut av mitt ekolod är djup, temperatur, bottenstruktur (inkluderar hård/mjuk botten), betesfisk, samt hitta växtlighet. Om jag har förstått det hela rätt så bör cudan klara detta. Kanske inte riktigt lika bra som lowrence loden, men i stora drag är skillnaden skärmen, antal pixlar? Även det som avgör priset till stor del.

Men jag har lite funderingar i hur jag går tillväga när jag ska göra det portabelt, det är framförallt kopplingen mellan batteriet och lodet som jag är lite osäker på. Kommer lodet passa till batteriet, eller behöver man någon form av koppling mellan batteriet och lodets kablar?

Batteriet jag har tänkt köpa är från jula och är ett blyackumulatorer http://www.jula.se/EsaImages/item/master/440047_d.jpg

Jag undrar även vilken storlek på batteriet jag bör köpa, det bör hellst hålla i 4 dagar utan att man behöver ladda det. Det är bara ekolodet som ska gå på det. Tål det batteriet urladdningar, eller kommer det gå sönder?
    Måste batteriet alltid vara rättvänt, eller bara när det används? Eller är det ett påhitt jag har kommit på själv?
    För att få fram alternativen så gå in på www.jula.se och sök på 440047

En sista sak, bör man ha någon säkring mellan lodet och batteriet?

Tack så mycket på förhand!

Mvh Johan

Hej! Kan inte svara på så mycket av dina frågor tyvärr. Men en säkring behövs och den skall följa med ekolodet vid köp

Kommentera

Ok, tack så mycket! Det var skönt, en sak mindre att tänka på.

Kommentera

Cuda lodet funkar för Din användning och det enklaste sättet att göra det portabelt är att montera lodet på locket av en lämplig låda i vilken Du placerar batteriet och har utrymme för givaren och kablar vid transport.

De batteriet skulle inte jag använda utan välj istället ett MC batteri helst av Gel typ finns bra på Biltema storlek ca 15Ah, sen får Du montera passande kabelskor på lodets kablar som stämmer med batteriets poler, oftast behövs separata polskor att skruva fast kablaget.

Glöm inte att fuktsäkra dessa kopplingar med krympslang eller vulktape!!

Säkring är ett måste!

Bly/syra batterier får inte ligga vid användning även om det är kapslade, ska det tåla det så är gel batteri ett måste, Global gör fina små Gel batterier som är perfekta för såna här saker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Cuda lodet funkar för Din användning och det enklaste sättet att göra det portabelt är att montera lodet på locket av en lämplig låda i vilken Du placerar batteriet och har utrymme för givaren och kablar vid transport.

De batteriet skulle inte jag använda utan välj istället ett MC batteri helst av Gel typ finns bra på Biltema storlek ca 15Ah, sen får Du montera passande kabelskor på lodets kablar som stämmer med batteriets poler, oftast behövs separata polskor att skruva fast kablaget.

Glöm inte att fuktsäkra dessa kopplingar med krympslang eller vulktape!!

Säkring är ett måste!

Bly/syra batterier får inte ligga vid användning även om det är kapslade, ska det tåla det så är gel batteri ett måste, Global gör fina små Gel batterier som är perfekta för såna här saker.

Nackdelen med biltema är att de bara finns på "fel" sida om stockholm, inte en enda biltemabutik norr om stockholm. Inte heller fungerar det att köpa från biltema via internet heller. Så försöker hitta en annan lösning än biltemabatterier. Är de batterierna inte att rekomendera för att de inte får ligga ner, eller finns det någon annan anledning?

Är det svårt att montera kabelskor? Var finns dessa att köpa?

Hur gör man för att fuktsäkra kopplingarna, är det bara att rä krympslangen över kopplingarna? Antar att man behöver täta dom också.

Låter som om det är med att göra lodet portabelt är lite krångligare än vad jag trodde, den giuden jag kikat på känndes det väldigt enkelt.
          Finns det någon bra guid om hur man går tillväga med alla dessa processer som tex kabelskor och tätning?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElJohan Visa inlägg
            Nackdelen med biltema är att de bara finns på "fel" sida om stockholm, inte en enda biltemabutik norr om stockholm. Inte heller fungerar det att köpa från biltema via internet heller. Så försöker hitta en annan lösning än biltemabatterier. Är de batterierna inte att rekomendera för att de inte får ligga ner, eller finns det någon annan anledning?

Är det svårt att montera kabelskor? Var finns dessa att köpa?

Hur gör man för att fuktsäkra kopplingarna, är det bara att rä krympslangen över kopplingarna? Antar att man behöver täta dom också.

Låter som om det är med att göra lodet portabelt är lite krångligare än vad jag trodde, den giuden jag kikat på känndes det väldigt enkelt.
            Finns det någon bra guid om hur man går tillväga med alla dessa processer som tex kabelskor och tätning?
            Det lättaste är att Du kilar in till en bil/båt elektrisk verkstad som säljer batterier och så ber Du dem att klämma ihop kabelskor med tätning på kablar i rätt längd och lämpliga polskor, visst kostar några kronor men klart bäst resultat och det är värt en del att slippa problem med att göra själv om man inte är van vid det vilket det verkar som Du inte är, då har Du troligen inte behövlig utrustning och kunnande för att göra det bra själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Det lättaste är att Du kilar in till en bil/båt elektrisk verkstad som säljer batterier och så ber Du dem att klämma ihop kabelskor med tätning på kablar i rätt längd och lämpliga polskor, visst kostar några kronor men klart bäst resultat och det är värt en del att slippa problem med att göra själv om man inte är van vid det vilket det verkar som Du inte är, då har Du troligen inte behövlig utrustning och kunnande för att göra det bra själv.
              Jag kan erkänna att jag har noll koll på el och hr man kopplar osv, jagkan + och - men inte så mycket mer. Så att kila till en verkstad är nog inte en tokig idé.

Men tack så mycket för hjälpen Bosse, lite klarare har det blivit i huvudet mitt!

Kommentera

Eftersom du skriver fyra dagar antar jag att du inte har tillgång till laddning under denna tid av batteriet', beronende på dagarnas längd skulle jag nog tipsa om bilbatteri 50- 60 amp då håller det garanterat.
                Hur du kopplar det är basic bara läsa instruktionsboken hängsäkring bör ingå i köpet av lodet använd den, plus till plus minus till minus, givaren är en annan historia....... lycka till
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det tycks vara rätt krångligt att göra ekolodet portabelt, så varför inte köpa ett redan färdigt? Är ju några hundra dyrare men då slipper man ju krångla.

Eller är den portabla varianten mycket sämre av någon anledning? Jag har själv fundeart på ett cuda 242 portabelt, att ha med på t.ex. isfisket.
                  http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

,Att göra ett lod portabelt är hur enkelt som helst, dock för isfiske är givaren den svåra punkten men som sagt allt finns det lösningar på.
                    Har tre st portabla stående i verkstan funkar finfint med 12 volts MC batterier från Biltema behöver inte vara av gel typ se till att det står upprätt bara 7,2 amp om jag minns rätt täcker en och en halv dag på isen även i rimliga minusgrader om fulladdat.
                    Om någon är intresserad kan jag sälja en lodbox som inte har något lod för tillfället givaren accepterar alla i Lowrance X-65-85 serien (även ett antal av Eagles tidigare lod) för isfiske och jag lovar du kommer inte bli besviken på isen! vill du ha den på båt krävs annan givare typ sugkopp, om båten är icke planande finns enklare lösningar se er omkring och använd fantasin, hur löser man en givar infästning?
                    På planande båt bör den sitta på akterspegeln ala sugkopp om inte fast installerad , på roddbåt eller 4hästare räcker det med att den sitter på en stång nånstans längs relingen.
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-28, 19:23.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs