Lowrance lcx 25c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance lcx 25c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance lcx 25c

Hej!
    Någon som har någon erfarenhet av detta instrument?
    Undrar även vad ny priset är och om det är föregångaren till lcx 27c?

Mvh
    Nicke.

Efterforskning "google" normalt får du många svar men vet inte i detta fallet engelsk språkiga sidor är aldrig fel information i Sverige är nog väldigt sparsam dessvärre......... lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej!
      Har allt provat att googla det men som du säger det är nästan bara engelska sidor och det vore intressant att höra ifrån någon här som testat detta instrument

Kommentera

En bra engelska kurs som du borde fått mej dej från skolan är aldrig fel eller hur där finns massor av svar! lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är väll i stort sätt likvärdiga instrument om vi ser på displayen. Samma data på plotter och ekolodet. Men den stora skillnaden ligger nog i att 1) LCX-27C har en 5 polig Ethernett kontakt för nätverkstillkoppling av t.ex. Radardome, VIDEO och VHF (för AIS t.ex) och 2) programvaran för maskinen har ändrats radikalt sen dess, inte minst möjligheten för sjökort av typen Navionics och 3D..
          i tillägg till nya funktioner s.s. screen shot, mycket praktiskt måste jag säga.

Skall du bara ha det som lod+plotter så funkar det väll men satsa hällre på et instrument som fortfarande kan uppdateras. Inga uppdateringar görs för modeller som man slutat att produsera, man satsar all energi på dem som fortfarande säljes. Sista uppdateringen för LCX-25C var från 20.09.2007 och det har som sagt hänt MYCKET på programsidan sen dess.

Priset låg på ca 990 USD för displayen. 200 extra för GPS-antennen (gamla LGC-2000) och + 150 ca för en DF-givare med temp.

Tror oxå det blir svårt att finna et nytt til salu numera då den är tre generationer bak de nya HD-modellerna

Satsa då hellre på någon av de nya HD-modellerna, det lönar sig i längden.
          Senast ändrad av Flodström; 2009-01-14, 20:25.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej

Tack för ditt svar Flodström.

Kommer inte använda plottern i lcx25c:n utan kommer köra det som rent ekolod, plottern jag använder mig av är en 7200c, så det blir dubbla 7".
            Funderade först på ett 10" kombi instrument men har kommit fram till att dubbla 7" instrument passar mig bättre.
            Har du någon erfarenhet av hur lcx25:an är som ekolod?

Ha en bra dag
            Mvh
            Nicke

Kommentera

Hej igen Flodström!

Tänkte även höra med dig om 7200c:n så jag inte gör bort mig nu, ska nämligen köpa till vhf och autopilot som jag tänkt koppla in på 7200:an. Finns det två uttag på den för inkoppling av autopilot och vhf?

Mvh
              Nicke

Kommentera

Lcx25c

tjao!
                Vi har sålt många lcx25c och du har helt rätt i att det är föregångaren till Lcx27c
                det är i stort sett samma apparat, men 27:an har 16-bits färger istället för 25:ans 256 färger. klarare bild helt enkelt.
                har för tillfället mitt egna lcx25c framför mig nu och har använt det hela förra säsongen. fungerar mycket bra. även flera kompisar som använder sig av det.
                en annan sak som skiljer 25 från 27 är att 25.an har mycket större kylflänsar bak mot den nyare slimmade 27.an. 25an var första som klarade radar också. annars är det samma apparat som 27.an.
                nypriset var 1100 € / 11000 sek (beroende på kurs)

dubbla 7:or är aldrig fel

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg

Kommer inte använda plottern i lcx25c:n utan kommer köra det som rent ekolod, plottern jag använder mig av är en 7200c, så det blir dubbla 7".
                Funderade först på ett 10" kombi instrument men har kommit fram till att dubbla 7" instrument passar mig bättre.

Ha en bra dag
                Mvh
                Nicke
                Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

en sak är lite strange, om man kollar in priser på prisjakt.nu
                  Ett exempel: Lowrance lcx27c http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=157182

Dom butiker som ligger lägst där har ju inte antenn och givare inkluderad i priset utan det tillkommer.
                  Inte så konstigt att dom ligger X-antal 1000 lappar under och är billigast enligt prisjakt.
                  Men det är ju inte samma produkt som jämförs....
                  Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Ha en bra dag
                    Mvh
                    Nicke
                    Hej Nicke.
                    Har inte direkt erfarenhet av LCX-25, men min LCX-112C kör ju på den samma softwaren som ligger i LCX-27 så dem är ju likvärdiga förutom skärmstorleken. Kan direkt säga att det blir dyrt att köpa ett LCX-25/27 för bara ekolodets skull, då bör du hällre satsa på ett som har samma egenskaper men som är billigare typ X-515C DF eller någon ur LMS-serien (combos). Tror det blir billigare för dig.

Hej igen Flodström!

Tänkte även höra med dig om 7200c:n så jag inte gör bort mig nu, ska nämligen köpa till vhf och autopilot som jag tänkt koppla in på 7200:an. Finns det två uttag på den för inkoppling av autopilot och vhf?

Mvh
                    Nicke
                    Till autopiloten har du två RS232 portar som kommunicerar med NMEA-0183 protokoll som är den vanligaste standarden på autopiloter (det är den 5-poliga oisolerade kabeln utan kontakt). OBS, du måste själv aktivera den ena (1) eller den andra (2) eller bägge dem portarna på din plotters meny innan du kan använda dig av dem för kommunikationtype autopilot, VHF etc. Jag själv kör S-1000 (Raymarine) autopilot på com port 1 på mitt LCX-112C och det fungerar utmärkt.

Ang. VHF: du kan t.ex. se på Lowrance LVR-880E som kan kopplas upp på plottern via Ethernett-kontakten (den gulaktiga i bak) LVR-880E har bl.a. DSC som är viktigt att ha på sjön. Med den VHF-mottagaren kan du i tillägg få upp 4 (eller var det 5) kamraters possition (om dem har samma upplägg) och på så sätt kan du se var på sjökortet dem befinner sig. Modell 880"E" är en Europeisk modell där dem vanligaste 3 fiskekanalerna är med (finnes inte på LVR-880 som säljes i USA tyvärr). En anna kul grej, det finns FM-radio i den.
                    Kostar drygr 2T tror jag
                    Senast ändrad av Flodström; 2009-01-15, 18:24.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 406 visningar
                    0 gillar