AP S1000 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AP S1000 problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• AP S1000 problem

Följande har hänt.

-Installerade piloten och provkörde allt hemma. Motorn svängde åt rätt håll och gps'n skickade signaler till autopiloten.

Första gången jag skulle köra "autolearn"-funktionen men avbröt pga att det var lite väl tight med ytrymme på platsen så jag tryckte på "standby"
    Efter det har jag inte kunnat gå tillbaka varken autolearn funktionen eller setupen. Det står bara -"Setup unavailable" och "Autolearn unavailable"

Det jag kan göra är att avregistrera fjärrkontrollen, registrera den igen och
    resetta piloten på fjärrkontrollen. Och ja, den är inställd på "fishingmode"

Nu när jag startar upp kursdatorn och stänger på fjärrkontrollen står det "NO PILOT" på displayen. Samma sak hände från början (innan autopiloten slutade fungera) om jag INTE startat kursdatorn innan fjärrkontrollen men då hade jag även larmet "NO LINK".

Så jag mätte volten till kursdatorn både innan och efter säkringen och den låg på 12,7v och lampan på datorn lyser.
    Jag mätte även volten i kontakten med NMEA 0183 datan från plottern och emellan pinne 3 och 5 hade jag en volt som pendlade mellan ca 5-1,5v vilket visar att plottern sänder data till kursdatorn på rätt pinnar.

Jag tycker det tyder på att det är något galet med kursdatorn. Det som säger emot är att jag kan avregistrera fjärrkontrollen och regga den igen på kursdatorn som då också visar med lampan att registreringen är OK. Så fjärren och kursdatorn "pratar" med varandra, stänger jag av kursdatorn får jag även larmet "NO LINK" på fjärrkontrollens display.
    Däremot menyerna på fjärren uppträder som att kursdatorn inte är påslagen.
    -"Setup unavailable"
    -"Autolearn unavailable"

Någon som har några tips?

Att du inte skulle kunna köra Autolearn om igen låter konstigt. Läs manualen ordentligt. Tror du bara har piloten inställd på fel modus, tror inte att den skall stå på Fishingmode för då tror jag inte du kan nå/köra programmet på nytt.
    Slå av Fishingmode til Pilot och prova att köra programmet igen. Har själv piloten i fråga men har inte kommit i kontakt med den problematiken. Jag kan köra Autolearn när jag önskar på min. Men inte om pilotens styrenhet/dator är avstängd.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag tycker jag har läst manualen ordentligt men möjligt att jag missat något.
      Min styrenhet var från grunden inställd på fishingmode när jag körde autolearn första gången.
      Det är 3 olika lägen att välja från menyn, "motorbåt, segelbåt och fiskebåt"
      Jag har provat dom andra lägena också men kan ändå inte nå varken setup eller autolearn. Jag har också läst mig till att S1000 bör vara i "fiskeläget"

Gör jag en fabriksinställning så går styrenheten också tillbaka till fiskebåtsläget
      men samma sak igen "NO PILOT" och det går inte att gå in i menyerna.

Tryckte jag på "pilot" här hemma första gången jag testade allt efter installationen när båten var på trailern fick jag larmet "to slow", precis som det ska vara. Gör jag det nu piper det barar till i fjärren och sen händer inget mer.
      Jag kunde också direkt efter installationen gå in i "setupmode" och köra med motorn babord och styrbord med fjärren men nu går inte det heller.

"NO PILOT" menar att fjärren inte tar emot någon data från styrenheten men jag kan sända till styrenheten från fjärren iaf.
      Det enda det står om "NO PILOT" är "kontrollera anslutningar och att kursdatorn är på" det har jag gjort och då även mätt upp anslutningarna.

Kommentera

Du är på fel ställe ring alltid general agentens tekniska avdelning, där får du det bästa och snabbaste svaret när det strular....
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag glömde skriva här om vad som var felet med min S1000.
          Efter att jag pratat med navship och en del andra personer och kontrollmätt varenda koppling skickade jag tillbaka fjärr och kursdator så navship kunde kontrollera den. Dom bytte kursdatorn och skickade mig en ny så när jag satte in den i båten och provkörde fungerade allt perfekt

Kommentera

Ursprungligen postat av FishM Visa inlägg
            Jag glömde skriva här om vad som var felet med min S1000.
            Efter att jag pratat med navship och en del andra personer och kontrollmätt varenda koppling skickade jag tillbaka fjärr och kursdator så navship kunde kontrollera den. Dom bytte kursdatorn och skickade mig en ny så när jag satte in den i båten och provkörde fungerade allt perfekt
            Härligt! Kul när servicen funkar
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
            11 svar
            650 visningar
            0 gillar