Bildhastighet på ekolod??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bildhastighet på ekolod???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bildhastighet på ekolod???

Hey!!!

min fråga är vilken bildhastighet jag ska använda?
    har ett eagle cuda lod 300.man kan ställa in 50,75,100%.
    vad blir skillnaden? bilden borde väl flytta sig med båtens fart tycker jag???
    trollar efter gädda och gös,så vulken hastighet?
    sen känsligheten har 85 % nu,fiskar mellan 3 8m.ja det är inte lätt
    det här med ekolod och tyda bilden.hoppas nån kunnig kan förklara
    på ett lätt sätt.

tacksam för alla svar.

Jag tycker bottenstrukturen blir tydligare med sänkt bildhastighet, ca 50% kör jag med på mitt Lowrance LCX-15MT. Jag är dock en soppren ekolodsamatör.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av prorocket Visa inlägg
      Hey!!!

min fråga är vilken bildhastighet jag ska använda?
      har ett eagle cuda lod 300.man kan ställa in 50,75,100%.
      vad blir skillnaden? bilden borde väl flytta sig med båtens fart tycker jag???
      trollar efter gädda och gös,så vulken hastighet?
      sen känsligheten har 85 % nu,fiskar mellan 3 8m.ja det är inte lätt
      det här med ekolod och tyda bilden.hoppas nån kunnig kan förklara
      på ett lätt sätt.

tacksam för alla svar.

Den intervall som ekona presenteras på skärmen är ju bildhastighet. Fabriksinställt brukar väl vara 100%. Sänker man till ca 25-30 % å ligger stationärt å nån firre simmar förbi, syns det som ett streck istället för en båge. Vid trolling så kör jag 100%, funkar bra, polare kör 50%, men har dock inte testat så mycket, så jag ska inte säga för mycket. Presentationsbilden kan bli bättre om man sänker bildhastigheten å kör sakta, men jag tror faktiskt folk rekommenderar ca 50-60% vid trolling. Jag är absolut ingen expert, de bästa är nog testa själv i olika farter..
      Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
      [/FONT]

Kommentera

ok,tack för tipsen.får väl prova mig fram.

Kommentera

Känsligheten får man anpassa efter hur mkt skit t.ex. alger och annat det finns i vattnet, inte ovanligt att man tvingas byta flera gånger varje pass.

Kommentera

Vilken uppdateringshastighet av bilden Du väljer är mycket en smaksak, jag är van vid 100 % och tyder det som visas utan problem men jag vet flera som vid just trolling sänker den till 30-50% och i sakta farrt går det men i högre farter så blir det en eftersläpning av bilden och det gillar inte jag då jag har givaren justerad för att funka även i planingsfart

Mitt tips är att Du testar olika värden och jämför att köra över samma område i samma fart med olika bildhastighet och jämför hur lodet visar botten så kan Du bilda Dig en egen uppfattning om vad som passar Dig.

Känsligheten/sensitivity/gain måste Du justera fortlöpande och att ha 85% på så små djup borde rimligen orsaka dubbelbotten och massa spökekon om det inte är otroligt mjuk botten, tror inte Du behöver mera än 40-50% på det djupet, men gör så att Du ökar känsligheten tills Du ser en tydlig dubbelbotten då drar Du ner den tills det bara är en botten då är det lagom och sedn gör Du om denna procedur X antal gånger per dag/fisketur.

Kör alla justeringar i manuellt läge utom djupskala och stäng av Fish ID om Ditt lod har den skitfunktionen, Du kommer att få ut mycket mera av Ditt lod om Du jobbar lite med finjusteringar

Kommentera

Hastighten for oppdateringen bestemmes av vatndjupet, ping speed og bildhastigheten. Hastigheten går ned på djupt vatn siden pingraten reduseres automatisk fordi lydbølgene har bruker lengre tid fram og tilbake.

Sett ping speed til max så lenge du ikke får falsk botn mellom botn og overflaten, stor ping speed gir bedre oppløsning. Juster med bildehastigheten til det som ser bra ut på skjermen for ditt fiske.

Kommentera

Jag slog också till på ett Cuda 300 och jäklar vad svårt det är att ställa in.
                Jag tror att min givare står i lite lite fel vinkel då jag bara får framdelen av bågarna när (vad jag antar är)stor fisk kommer under lodet. Bara varit ute en runda och aldrig hållit i ett ekolod förr så jag lär mig fortfarande.

Tänkte prova att köra med automatisk inställning av känslighet nästa tur och se om den ställer in det bra. Då vet man ju hur det ska vara för att få en hyfsad känslighet i alla fall.

Men det är svårt att ställa in det här, har man haft andra ekolod så är det säkert en barnlek men är man helt grön så blir det nog många turer innan man verkligen förstår vad alla inställningar egentligen gör.

Kommentera

I de flesta brunare vatten får man sänka känsligheten ganska mycket, kan komma upp mycket partiklar mm annars på lodet. I klarare vatten kör man högt upp mot 80-90% . Jag kör med snabb bildhastighet, men har man en liten skärm tror jag det blir äckligt snabbt ?

Kommentera

Japp kommer prova i Munksjön imorgon när vi ska ut.
                    En mörk sjö så jag får kontrollera hur låg känslighet jag måste ha för att slippa störande partiklar.

Hastigheten trodde jag mig ha läst skulle vara på 50% men kan inte komma ihåg vart jag läste det, och i ivern att prova så glömde jag instruktionsboken hemma. Kommer prova lite med hastigheten också och se vad som är bra vid de låga hastigheterna som vi kör.

Som sagt så när vi rörde oss såg man tydligt framdelen på bågarna när man åkte över fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                    2 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time  
                    Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07