Problem med givare ekolod lowrance - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med givare ekolod lowrance

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med givare ekolod lowrance

Hej!

Var ute och trollade premiärturen efter lax igår och fick problem med ekolodet och givaren.
    Där lodet visar antal Meter blinkar det om man kommer djupare än 25meter, ligger man mellan 1-25 meter funkar djupet men man ser inte fisk eko på lodet.
    Har givaren tappat signalstyrka under vintern eller vad beror detta på?
    Vad jag vet har jag inte kört i något eller ändrat vinkeln på givaren.

Mvh
    Nicklas.

Och gäller den 3åriga lowrance garantin även på givaren?

Kommentera

Kan vara dålig kontakt om det legat isärkopplat under vintern, spreja med 5-56 i kontakterna på givarkabeln och strömkabeln och montera/demontera några gånger och se om det hjälper.

Gissar att det inte är så enkelt att du ställt om djupskalan på 0-25m istället för auto så den inte ändrar när du kommer ut på djupare vatten, men siffrorna borde ändå inte försvinna?

Kolla att givaren säder bra gegnom att hålla handen under givaren när lodet är på, pirrar det i handen så är det fart på givaren, känns det bara lite eller knappt något så är den i olag.

Vad jag minns så har alla givare som passar Lowrance en "kickup" funktion om man kör på något så slås bakdelen av givaren upp och mildrar smällen (klarade min tack vare det när en stock kom ivägen under transportkörning) har den löst ut så får du trycka tillbaka den i läge så att givaren sitter i rätt vinkel igen men det ser du direkt du tittar på den.

Hoppas det löser sig med dessa enkla medel ananrs lär du inte ha mycket nytta av garantin då givare normalt inte innefattas av den.

Kommentera

Prova med att tvätta undersidan av givaren med tvål och vatten. Läste att lite smutts där kunde försämra givaren egenskaper väldigt mycket.

Du har inte råkat ändra något i inställningarna...fast det verkar ändå konstigt...

Kommentera

Tack för era svar.
          Nej någon inställning är det inte det är jag 99% säker på.
          Och garantin gällde även givaren vilket var mycket bra så imorgon ska jag åka och plocka ut en ny.
          Ska för säkerhetsskull kolla så att det inte är smuts under den.

Mvh
          Nicklas!

Kommentera

Hade samma problem som du med mitt lod. Fast jag kunde inte änns se mer än 15 meter innan den tappade allt.
            Att köra lite fortare och fortfarande behålla djupet va inte att tänka på.
            Fick köpa en ny och sen va allt bra igen och jag kan ligga i 30 knop utan att den tappar botten.
            // Marcus
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Spraya inte med 5-56 utan mkt hellre WD-40 eller 6-66. 5-56 e bara skit.

Kommentera

Hämtade ut en ny givare via garantin igår och nu är den monterad så i helgen blir det ut och testa igen.

Mvh
                Nicklas

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Gissar att det inte är så enkelt att du ställt om djupskalan på 0-25m istället för auto så den inte ändrar när du kommer ut på djupare vatten, men siffrorna borde ändå inte försvinna?
                  Råkade ut för precis det första turen i år och jag är 99,9% att jag inte stängt av autoläget själv.
                  Autoläget var inte ikryssat och djupskalan var satt till 5 meter....

Kommentera

Kollade alla inställningar innan och allt var rätt inställt, har nu fått en ny givare via garantin.
                    Monterat och klart är det nu även provad och det funkade fin fint, dock blev det inte någon lax i båten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 214 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10