Genomskrovsgivare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Genomskrovsgivare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Genomskrovsgivare?

Hur bra funkar det?
    Vad är nackdelarna?

Skulle gärna slippa borra hål i skrovet

Mvh Putte

Ursprungligen postat av Putte Visa inlägg
    Hur bra funkar det?
    Vad är nackdelarna?

Skulle gärna slippa borra hål i skrovet

Mvh Putte
    Det fungerar riktigt bra. Signalerna går bra genom skrovet. Det finns 2 alternativ, Alternativ 1. Du köper du ett lod med "shoot tru hull" givare. Det kostar lite mera. men de är ju konstruerade för detta.
    Alternativ 2 är att du köper ett lod där den vanliga givaren går att limma på båtbottnet. Jag själv änvänder ett humminbird 565 med standardgivaren (för akterspegel) limmad på insidan av båtbottnet. Obs detta är inget eget påhitt utan det är helt enligt instruktionsboken.
    enda verkliga problemet är att temperaturmätningen blir opålitlig då givaren inte ligger i vattnet. Har du skild temperaturmätare blir det ju inget problem.

Viktigt att tänka på:
    - Signalerna går ej genom luft därför fungerar detta inte om du har dubbelskrov och var noga med att det inte blir luftbubblor i limfogen.
    - placera givaren så vågrät som möjligt, det kan vara problem om du har en båt som är väldigt V-bottnad i aktern.
    -Placera givaren på ett ställe där vattenströmmen längs skrovet är så jämn som möjligt, om du vill ha bra signal även då du kör (pga luftbubblorna).

Angående limfogen rekommenderas att man använder epoxy eller motsvarande vars hårdhet motsvarar båtskrovet. Detta medför att givaren sitter där den sitter och inte går att byta. Jag övervägde efter en del surfande att fästa min med sikaflex fogmassa motsvarande casco marin&teknik för att det skall vara möjligt att skära bort den vid händelse av ekolods eller båtbyte. Och jag måste säga att reultatet är förvånansvärt bra, till och med i hastigheter upp emot 20knop.
    Hoppas det hjälper ditt val.

mvh Andreas.G
    Senast ändrad av Andreas.G; 2010-06-01, 10:45.

Kommentera

Hmm, jag har ju dessvärre dubbelskrov.
      Är "shoot tru hull-givare" jag tittat på, antar att det gäller samma sak där med luft dock?

Dock så är de ju mer ofta än sällan fyllt med vatten

Kommentera

Ursprungligen postat av Putte Visa inlägg
        Hmm, jag har ju dessvärre dubbelskrov.
        Är "shoot tru hull-givare" jag tittat på, antar att det gäller samma sak där med luft dock?

Dock så är de ju mer ofta än sällan fyllt med vatten

Tror inga givare överhuvudtaget fungerar om det finns luft emellan.

Har du dubbelskrov överallt, och vad är det för båt? Jag har också dubbel men under bakbänken där var tanken finns är det enkelt skrov och det är ju där man vill ha givaren. (Rönnqvist 16)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
        11 svar
        682 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22