Är det någon som använder den här till elmotorn? Fungerar det att också koppla in ekolod och lanterna via cigguttagen? Erfarenheter av detta??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
MK Batterilåda
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Normalt rekomendaras inte att koppla elmotor via ciggkontakt då det ger för dåligt med ström och för osäker anlutning, koppla den med riktiga snabbkopplingar som det länkats till mängder av gånger här på forumet finns hos Classe i sjön bla, eller vanliga polskor men skippa cigguttag eller krokodilklämmor till elmotorn!!
Samma med ekolodet det kräver en säker och stadig strömleverans så även det ska ha fasta anslutningar enligt mig, lanternan kan Du koppla med cigguttag däremot.
-
Dessa tillverkas av Minn kota och har, om jag förstått rätt uttag för elmotor via typ vingmuttrar. Menade inte att koppla den i cigguttag. Dessutom ska det vara klart med automatsäkringar på den. Två cigguttag finns det också....Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggNormalt rekomendaras inte att koppla elmotor via ciggkontakt då det ger för dåligt med ström och för osäker anlutning, koppla den med riktiga snabbkopplingar som det länkats till mängder av gånger här på forumet finns hos Classe i sjön bla, eller vanliga polskor men skippa cigguttag eller krokodilklämmor till elmotorn!!
Samma med ekolodet det kräver en säker och stadig strömleverans så även det ska ha fasta anslutningar enligt mig, lanternan kan Du koppla med cigguttag däremot.
Priset är nästan 900, så därför undrar jag om den är värd att satsa på?
Kommentera
-
ja då låter det bättre, någon form av fastskruvning är bäst och är minnKotas egen så borde det ju vara rätt ;-)Ursprungligen postat av BigF Visa inläggDessa tillverkas av Minn kota och har, om jag förstått rätt uttag för elmotor via typ vingmuttrar. Menade inte att koppla den i cigguttag. Dessutom ska det vara klart med automatsäkringar på den. Två cigguttag finns det också....
Priset är nästan 900, så därför undrar jag om den är värd att satsa på?
Vill Du ha en färdig lösning som Du kan flytta med mellan olika båtar som ju denna blir så är det ju behändigt, men ska det vara en fast instalation i en och samma båt så kan Du komma mycket billigare undan om du kopplar själv med vettiga delar, så behovet avgör valet!!
Kommentera
-
Inte speciellt svårt att bygga något liknande själv. Gjorde det till mitt portabla batteri för elmotorn. Batteribox går att hitta kring hundringen, fuktsäker säkringshållare/box, kablage och lämpig anslutning finns på t.ex. swedol för en billig peng. "pimpade" även min ytterligare med CTEKs "comfort connect indicator panel" vilket underlättade laddning utan att ta ut batteriet ur boxen och indikerar batteriets status (ingen exakt indikering, men ändå något) med tre olika färger under bruk. Satt också fast en axelrem från en gammal sportbag som fanns liggande och batteriboxen blev riktigt sjysst. Gick väl loss på cirka 400 totalt, men då får man också tänka på att Jag fick det precis som Jag ville. 900kr känns ganska saftigt."Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"
Kommentera
-
Kommentera
-
http://www.hjertmans.se har en vettig batterilåda annars. Farsan använder en sån och är nöjd.
Den har bärhandtag, batterimätare, två cigguttag och poler med vingmuttrar på utsidan. Priset på 395:- tycker jag är riktigt bra.
Han körde både elmotor och ekolod på samma batteri via lådans olika batteriuttag och det gick tydligen bra utan störningar.
Mvh Micke
Kommentera
-
Lådan är klockren, jag har kört den i två månader nu och det fungerar kanon! Det finns dock billigare alternativ, jag är skitnöjdochdet är mina gäster i båten också!!Ursprungligen postat av BigF Visa inläggÄr det någon som använder den här till elmotorn? Fungerar det att också koppla in ekolod och lanterna via cigguttagen? Erfarenheter av detta??
MatsSenast ändrad av umeafishing; 2011-08-07, 22:14.Mats Söderholm
0702300493 eller mats@umeafishing.se
umeafishing.se
PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
72 svar
6 217 visningar