Motorproblem evinrude 2 takts 35 hk motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem evinrude 2 takts 35 hk motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorproblem evinrude 2 takts 35 hk motor

Halloj.

Jag har en crescent hardtop 495 med en evinrude 2 takts 35 hk motor. Båten är en sen 70-talare och motorn är en tidig 80-talare. Motorn är defekt och delvis demonterad, tror det handlar om en tändstyrning eller dylikt (vet ej om begreppet stämmer ens). Plus att jag inte kommer ihåg vart de demonterade delarna ska sitta.

Min fråga är:

Är det värt att lämna in motorn på reparation och sedan försöka använda båten? Någon som har en hum om den kostnaden?
    Eller ska jag sälja båten för vad jag nu kan få för den - någon som vet? Och köpa lite fräsiga fiskeprylar?

Vad jag vill vet jag inte ens själv. Det skulle vara askul att ha en båt som man faktiskt kan använda. Samtidigt skulle det vara nice att komplettera lite fiskesaker.
    sigpic

Du har ju större nytta av alla fiskegrejer om du har en båt. =)

Kommentera

Sant. Och jag skulle ju klart använda båten om den var i vattnet men.....
      Med facit i handen så fiskar jag mer sjööring och är på kanten att byta ut hela mitt gäddfiske mot det och laxfiske.
      sigpic

Kommentera

Du kan väl fråga vad det kostar på verkstaden och utgå från det. Det är ju svårt att säga på avstånd. Det kanske är billigare på en liten oberoende firma än märkesverkstaden.

Kommentera

Eller så kan du titta efter en på blocket. en 35 hk 2 takt kostar inte så mycket mer än va en rep kostar troligen billigare. sen har du en båt :-)

Kommentera

Jag renoverade min Johnson 35hk -98 3 cylindriga förra året. Jag är HELT novis på att meka, har ALDRIG mekat ngnting i hela mitt liv. Har inget garage så jag stod på altanen och uppfarten förra våren. Trosa Marina ville ha mellan 15-20000:- för att fixa detta å jag lyckade på strax under 7000:-, men då är ALLT inräknat. Verktyg jag behövde, oljor, stift, kolv, ringar, packningar mm mm. Jag säger bara, kolla vad en marina vill ha.....är de för dyra? Laga själv. 2 takt är inte raketforskning, märkte jag! Blir garanterat billigare att laga själv och förmodligen billigare än att köpa på blocket, motsvarande motor. det finns ju handböcker att tillgå, min var dessutom på svenska. Kolla hos marinshopen.se

Lycka till!!

Kommentera

Vill du mecka själv så kolla in http://www.marineengine.com som har dom flesta Johnson och Evinrude med sprängskisser, reservdelar etc. Väldigt bra bara för att kolla vad en del heter eller hur det ska sitta. Använder själv en äldre Johnson och haft mycket nytta av sajten.

Vill du handla delar i Sverige så har http://marinshopen.se dom flesta delarna hemma och hittar du delen i sprängskissen så funkar oftast samma artikelnummer. Finns dåligt med det på sajten men dom hjälper till bra på telefon eller i butiken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              22 831 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv