Slö motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slö motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slö motor?

Hej!
    Har en liten fundering kring min Linder 400 och Tohatsu 9.8 årsm 2012.
    Tycker båten är lite seg i pan (oavs trim) Samt att den är omöjlig att få upp i högre toppfart än ca 14knop med två personer, batteri och utrustning mm. Vad säger ni andra är det normalt? Kikar man körfakta med yamaha så ligger den väl runt 17-18kn med 2 pers.. Tycker liksom inte motorn varvar ut ordentligt..

Andreas

Byt propp till en med mindre stigning . Säljaren hjälper dig prova ut optimal stigning för ditt ekipage.

Eventuellt kan montaget vara tokigt, kolla så att kavitationsplattan är aningen över (1-3 cm) båtbotten vid kölen. För djupt montage tar enormt mycket kraft och fart.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vad menar du med kölen, skrovets underkant eller underkant på den "ribba" som ligger mitt under lindern. Plattan ligger ca 8 cm under skrovet. Hur höjer man lämpligen motorn då det inte finns så mkt plats. Kan max höjja 3 cm sen har jag inget kvar att dra tvingskruvarna i.
      Andreas

Kommentera

Instämmer med Eino. Folk stirrar sig blinda på hästkrafter när det egentligen ska handla om kubik. På den Lindern skulle en 9.9 eller 15 hk som har samma vikt och kubik passa perfekt.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ställ din motor brevid en 5 hk så märker du att den ungefär är lika stor där har du svaret varför det går långsamt.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
            Vad menar du med kölen, skrovets underkant eller underkant på den "ribba" som ligger mitt under lindern. Plattan ligger ca 8 cm under skrovet. Hur höjer man lämpligen motorn då det inte finns så mkt plats. Kan max höjja 3 cm sen har jag inget kvar att dra tvingskruvarna i.
            Andreas
            Underkant båt i centerlinjen, oavsett hur eller vad som finns där.

8 cm låter sjukt mycket, på min båt handlar det om 3-4 knop dom sista 2-3 cm över. Så känsligt är montagehöjden på motorn speciellt när farten är runt 20 knop och över, Hur stor betydelse det har vid 14 går ju att räkna på men enklare att lyfta motorn och få resultatet direkt.

Vet inte hur man lyckas få till 8 cm, är båten en planande båt ? ? Låter skumt men det kan vara båttypen vilket jag inte är familjär med.

Sen spelar det ingen roll vad farten är i knop, det som är intressant är farten i %. då menar jag att du får ut max ur ditt ekipage, då är båt och motor perfekt samspelt vilket ger fart. kan också uttryckas som: går lätt vilket sparar bensin.

Förutom montagehöjd så ska du kolla proppen, har för mig att just Tohatsu levereras med en större stigning än sina konkurenter, men är osäker. Jag skrev om det i en tråd för nått halvår sedan. Har du för lågt varvtal (vilket kan misstänkas vid låg fart) så är det inte bra, du överbelastar motorn, vilket ger låg fart, drar bensin och sliter allmänt då motorn går varm på högt momentuttag.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-06-03, 05:50.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

säger som ovan, du får nog inte ut så mycket mer än så med den kombon, men kolla om du kan låna en varvräknare av någon handlare, det finns vibrationsmätare som inte behöver några installationer utan man bara håller dom mot skrovet och få en uppfattning om hur du ligger i varvtal, för som exxet föklarar ovan, ligger du på för låga varv spöar du motorn mer än nödvändigt

Kommentera

Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	181,9 KB
ID:	1762887
                Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Underkant båt i centerlinjen, oavsett hur eller vad som finns där.

8 cm låter sjukt mycket, på min båt handlar det om 3-4 knop dom sista 2-3 cm över. Så känsligt är montagehöjden på motorn speciellt när farten är runt 20 knop och över, Hur stor betydelse det har vid 14 går ju att räkna på men enklare att lyfta motorn och få resultatet direkt.

Vet inte hur man lyckas få till 8 cm, är båten en planande båt ? ? Låter skumt men det kan vara båttypen vilket jag inte är familjär med.

Sen spelar det ingen roll vad farten är i knop, det som är intressant är farten i %. då menar jag att du får ut max ur ditt ekipage, då är båt och motor perfekt samspelt vilket ger fart. kan också uttryckas som: går lätt vilket sparar bensin.

Förutom montagehöjd så ska du kolla proppen, har för mig att just Tohatsu levereras med en större stigning än sina konkurenter, men är osäker. Jag skrev om det i en tråd för nått halvår sedan. Har du för lågt varvtal (vilket kan misstänkas vid låg fart) så är det inte bra, du överbelastar motorn, vilket ger låg fart, drar bensin och sliter allmänt då motorn går varm på högt momentuttag.
                så då är inte detta ok? har en crescent 432 med en johnson 30 hk och den gör knappt 20 knop med mig och fiskegrejer i

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                  Andreas
                  Du kanske ska ha en motor med kort rigg, och självklart som några tidigare nämt större cylindervolym ger bättre vridmoment och motorn jobbar lättare

Kommentera

Roadkill, kolla skicket på propellern. Och om du har snäckor under båten. Och om du behöver hissa motorn eller sänka den. Oftast är det hissning.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 461 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv