Mek tips, Yamaha efterfrågas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mek tips, Yamaha efterfrågas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mek tips, Yamaha efterfrågas

Hej,
    Har en gammal Yamaha 9,9 hk (samma som 15 hk) -81:a.
    Motorn går väldigt bra och är otroligt lätt att starta.

Märkte dock i höstas att skvallerstålen var lite klen. Då jag köpte båt och motor beggade så vet jag ej när impeller byttes sist.

När jag lossade själva pumphuset så gick två bultar av (M6). Min tanke är nu att borra bort dem men själva drivaxeln är ivägen.

Min fråga:
    Kan man skruva ur den lodräta drivaxeln genom att ha växel i och propellern som mothåll?

Enligt aprängskisserna ser det ut som man måste ta bort hela propellern paketet och den vågräta drivaxeln (orka, nej).

//\//\

Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
    Hej,
    Har en gammal Yamaha 9,9 hk (samma som 15 hk) -81:a.
    Motorn går väldigt bra och är otroligt lätt att starta.

Märkte dock i höstas att skvallerstålen var lite klen. Då jag köpte båt och motor beggade så vet jag ej när impeller byttes sist.

När jag lossade själva pumphuset så gick två bultar av (M6). Min tanke är nu att borra bort dem men själva drivaxeln är ivägen.

Min fråga:
    Kan man skruva ur den lodräta drivaxeln genom att ha växel i och propellern som mothåll?

Enligt aprängskisserna ser det ut som man måste ta bort hela propellern paketet och den vågräta drivaxeln (orka, nej).

//\//\
    Hej M Thuresson;

Impeller bör du byta varje år eller vartannat på din Yamaha 9,9 hk (samma som 15 hk) -81:a.
    Då håller din motor 50 år till...det är ju en Yamaha...

För att byta impeller måste du först lossa växelhuset.

Yamaha forever!

Old Firehand

Kommentera

Fixade samma problem med en 4hk yamaha för några dagar sedan.
      Använde en 7,2 volts batterimaskin från makita som är lite mindre än en
      vanlig stor elmaskin. Annars finns ju små billiga vinkelchuckar osv som gör att du kommer åt.
      Sedan sätter du bara i en helicoil och vips allt e som nytt!!!
      Hellre en tappad fisk än en dag på land
      mvh wolfie

Kommentera

Tack för tipsen!

Är dock fortfarande lite sugen på att få bort drivaxeln (den lodräta).

Ingen annan som vet om min idé att ha propellern som mothåll fungerar?

//\//\

Kommentera

Din ide kommer inte att fungera. Pinjongdrevet sitter fast på drivaxeln med en mutter, så du kommer aldrig att kunna dra ur den utan att öppna växelhuset.
          /F

Kommentera

Ursprungligen postat av Dyppe Visa inlägg
            Din ide kommer inte att fungera. Pinjongdrevet sitter fast på drivaxeln med en mutter, så du kommer aldrig att kunna dra ur den utan att öppna växelhuset.
            /F
            Tack Dyppe,
            Då släpper jag den idéen. Blir att köpa en mindre borrmaskin.

Alternativt plocka ned hela skiten i smådelar eller köpa en ny motor. ;-)

//\//\

Kommentera

Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
              Tack Dyppe,
              Då släpper jag den idéen. Blir att köpa en mindre borrmaskin.

Alternativt plocka ned hela skiten i smådelar eller köpa en ny motor. ;-)

//\//\
              Det är besvärligt när bultar går av på det sättet. Jag har själv bråkat med liknande problem på en lower unit.

Om du har tänkt att montera isär växelhuset gäller det att vara noga. Det finns flera olika typer av "seals" (tätningar) som ska tas bort och måste bytas om du ska öppna/montera tillbaka växelhuset. Du bör även känna till att det oftast krävs ett speciellt verktyg för att lyfta ut växelhuset och på så sätt komma åt det. Ingenting som jag skulle göra själv även om jag gillar att skruva i båtmotorer. I detta fall kan det faktiskt vara värt att kontakta en båtverkstad och höra vad som vill ha för att göra jobbet, om växelhuset måste bort. Eventuellt inte så dyrt att få det gjort.

Kan dock tipsa dig att försöka värma bulten med en brännare ifall du vill försöka få loss den. Sedan göra fila ett jack i den och försöka skruva loss den eller något liknande. Jag har ibland fått ta till med liknande lösningar. Har fungerat ibland även om det ofta är ett h*lvete.

Lycka till!

Kommentera

lyckades med samma på en Evinrude 9,5 hästars, i princip omöjligt att få i ordning, du gör nog bäst i att hitta en reserdelsmotor eller ett begagnat växelhus. Eller ja, det beror ju i slutändan på hur skillad du är med borrmaskin och grispitt men det är jävligt bökigt.

Kommentera

Grispitt. Nä fy fan. Har jobbat som mek i 12 år och aldrig lyckats få något att lossa med en grispitt. Borra ut skiten ända upp till dimensionen som står för helicoil insats för m6 gänga så kommer det att gå. Tricket med att borra ut en bult tycker jag är att komma till 100% rkat från början det är a & o. Det gör du genom att slå med en vass körnare på den brutna bulten. Sen tittar man om man har träffat rätt. Början man med att borra blir det alltid snett. Bröt faktiskt av en av m6orna du pratar om på min yamaha 9,9. Lycka till.

Kommentera

Grisspitt har jag sedan tidigare strykt från min lista på användbara verktyg. Fick tips på att använda vanliga Torx-bits istället. Gick åt helvete! Nu sitter det en avbruten Torx-bit i en av bultarna. Kan säga att de är väldigt hårda att borra i :-(

Är också inne på helicoil men problemet är att jag inte kommer åt att borra 100 % rakt. Har mätt upp att det är 22 mm från centrum av den närmsta bulten till ytterdiameter på drivaxeln. Så jag måste ha en borrmaskin som bara är 44 mm på det bredaste stället.

//\//\

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 595 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv