4hk 2takt går ner i varvtal o stannar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4hk 2takt går ner i varvtal o stannar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 4hk 2takt går ner i varvtal o stannar

    Hej
    Har en liten 2takt i stugan som har ståt över vintern med bensin kvar i tanken. Testade den igår och den starter fint men går sen ner i varvtal och stannar då helt. Starter man den upp igen sker samma.
    Jag tänker bränslefilter/ karburator ... Låter det rätt ?

  • #2
    Prova att tömma förgasaren på gammal soppa samt tanka i ny fräsch soppa.
    Det måste vara första steget du skall göra :-)
    Gammal soppa tappar sina egenskaper på kort tid så allt som säsongförvaras ska tömmas på soppa alternativt använda någon form av stabiliseringsvätska, tex Briggs lilla blåa flaska funkar förvånansvärt bra.

    Kommentera


    • #3
      Ja jag tänkte väl lite så men kom sen på att, eftersom det fanns väldigt lite gammal soppa kvar (typ mindre än 0.5 l) fyllde jag på med ny och testade motorn x antal gångar efteråt. Därför kom jag på att man kanske borde gå hela vägen o rensa ur filter etc.. Men jag är absolut ingen expert

      Kommentera


      • #4
        Kan vara så att du har vatten i flottörhuset vilket gör att bara lite soppa får plats högst upp. Kommer från tanken - vatten i tanken (orsakas av kondens och oren bensin) ligger längst ned. Har du vatten i tanken så töm ur tanken ordentligt och fyll på med ny soppa. Har man mkt soppa kvar och misstänker vatten så kan man slå i ksprit så blandar vattnet upp sig med soppan.
        Rensa filter, kolla att det inte sitter skräp i munstycket (brukar vara av mässing), skruva bort flottörhuset (nederdelen på förgasaren) och töm.

        Kommentera


        • #5
          Hmm - det är tyvärr två veckor tills jag kan komma hit upp igen. Tror jag hivar motorn med hem o ger den hela turen under tiden. Måste gå att starta upp den nånstans (vi bor i lägenhet) och testa.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MagnusN Visa inlägg
            Kan vara så att du har vatten i flottörhuset vilket gör att bara lite soppa får plats högst upp. Kommer från tanken - vatten i tanken (orsakas av kondens och oren bensin) ligger längst ned. Har du vatten i tanken så töm ur tanken ordentligt och fyll på med ny soppa. Har man mkt soppa kvar och misstänker vatten så kan man slå i ksprit så blandar vattnet upp sig med soppan.
            Rensa filter, kolla att det inte sitter skräp i munstycket (brukar vara av mässing), skruva bort flottörhuset (nederdelen på förgasaren) och töm.
            Vilken kompetens på er båda!! Jag han kolla motorn igenom i helgen. Förgasarn var klinisk ren förutom vatten i förkammeret. Tömde ur och motorn kör som den ska igen.
            Tackar for tipsen !!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 954 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
            6 svar
            5 561 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg karlers
            av karlers
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 373 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 438 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Arbetar...
            X