Motorn går varm och skvallerstrålen är opålitlig efter att jag servat. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn går varm och skvallerstrålen är opålitlig efter att jag servat.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	568,9 KB
ID:	1768607

Plockade bort filtret där och såg ett koparrör där som jag blåste med en penna och munkraft, hörde hur det gurglade så inget stopp i den etappen.

Size:	559,2 KB
ID:	1768608

Blåste även med penna direkt in i skvallerhålet, även där gick det hyffsat lätt. (Har ingen kompressor)
    Senast ändrad av Myshkan; 2013-06-02, 19:55.

Kommentera

Size:	718,4 KB
ID:	1768609

Läser i instruktionsboken att för motorer med termostat kan vattentrycket variera flera minuter innan motorn är varm.
      Hmm någon som vet något om detta? I filmen så började jag nästan att bränna handen när jag höll på motorblocket. Sen ser man ju att pinkvattnet också blivit varmt.

Kommentera

Tycker fortfarande att Yes istället för smörjmedel låter helt galet. Det är gjort för att lösa upp fett. Tillsätter du varm vatten så har du i effekt "diskat" kyl systemet. Hur blir det när metal går mot metal utan något fett? Varm är svaret.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Tycker fortfarande att Yes istället för smörjmedel låter helt galet. Det är gjort för att lösa upp fett. Tillsätter du varm vatten så har du i effekt "diskat" kyl systemet. Hur blir det när metal går mot metal utan något fett? Varm är svaret.
          Mmm, håller med Kattmat.
          Ta vanligt universal fett om du inte har marinfett hemma. Läste i min verkstadshandbok att man skulle dra på en hinna fett i pumphuset innan man satte det på plats "över" impellern.

Kommentera

Hej Myshkan !

Jag är ganska säker på att det inte spelar någon roll vad du smörjer impellern med vid montage. Anledningen är bara att den ska glida lätt när du monterar samt att den glider lätt första varven innan vattnet börjar smörja. Oavsett vad du använder kommer det att sköljas bort. Det är vattnet som smörjer impellern i fortsättningen.

Förstår inte vad Kattman menar med:
            Hur blir det när metal går mot metal utan något fett? Varm är svaret.
            Din impeller är av gummi och impellerhuset metall, smörjmedel är vatten.

Det är bättre om du kör med spolmuff, för då ser du vattnet med avgaserna och hur detta ser ut, varmt, vilket flöde mm.

Knepigt fel, hade du mycket yes så kan du få lödder i mängder som försämrar vattnets kyleffekt och detta måste sköljas ur kylsystemet. I så fall rättar det till sig om du kör den en tid, kör korta stunder så du inte överhettar motorn, annars är det ju fint å få systemet diskat invändigt.

Är du säker på hur motorn har funkat tidigare map. detta ? Funderar på om du har delvis igensatta kylkanaler. Men är du säker på att det är något fel? du kunde ju hålla handen där så hemsk varmt kunde det ju inte va. Men kolla att du har vatten med avgaserna.

Men vilken motor är det du har? Har du kollat med service-ställe om detta är normalt för den typ av motor som du har.
            Senast ändrad av Exxet; 2013-06-16, 00:30.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej alla självutnämnda motorexperter!

Felet var en ärjad termostat, så släpp det där med diskmedel, för det fungerar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              23 429 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv