Har läst i många tidigare inlägg att motorn skall monteras så högt det går utan att den kaviterar. Hur löser man detta rent praktiskt? Många motorer på 20-30hk monteras med skruvtvingar, skruvar man bara dem högre på båtens motorfäste och lämnar en glipa i överkant? Motorer som bultas fast, har de flera hål i motorns fäste så att man bara byter hål och inte behöver borra nytt i akterspegeln? För det är väl inte så snillrikt att motorn med ett lätt handgrepp kan justeras i höjdled, som trimpinnen? Har hittills bara ägt motorer <10hk och aldrig gjort den här finjusteringen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hissa motorn.
Collapse
X
-
På motorer enbart med tvingar kan man höja akterspegeln med en 3mm:s aluminiumplåt bockad som ett fyrkantigt J som träs över den och bultas fast. Eller så plastar man på mer på akterspegeln , men det är tusen gånger mer jobb. På fast monterade motorer med skruvar flyttar man bara motorn upp eller ned mellan befintliga skruvhål. Eller så får man borra nya hål.
Här är en bild på förhöjningsplåten: www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/468102Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-04-03, 07:52.
-
de flesta motorer på 20-30hk går att bulta fast och skall så göras, inte minst försäkringsmässigt sett hos en del bolag....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Tack skall ni ha!
Hade hoppats att det fanns någon snabbjustering men bultar är ju rätt enkelt också. Lär ju inte behöva korrigeras mer än max ett par ggr. Enda vinsten med skruvtvingar är att lättare kunna asa in motorn inomhus när den inte skall användas, tex under vintern. Men, som sagt, bultar är rätt enkelt också... Känns ju som att motorn sitter bättre inte minst!
Är det något annat att tänka på när motorn monteras? I båtens mittlinje, utgår jag ifrån, och hissad så att kavitationsplattan är i höjd med skrovets undersida. What could possibly go wrong?
Kommentera
-
jupp viktigt att den kommer mitt i båten, lika viktigt att den kommer riktigt efter lodlinjen akterifrån sett.....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jagar du knop och optimering till fullo kan man flytta motorn i sidled på akterspegeln, men det är lite överkurs. Samma sak med att hissa den.
Men håller du dig till mitten och kavitationsplattan i samma höjd som bottnen så har du en bra grundinställning som kommer funka, speciellt om det bara är 20-30 hk...
Kommentera
-
lite input från mig, hissningen på snurran gör liten om ens någon skillnad på en plattbottnad båt eftersom den inte kliver ur som en V-bottnad båt gör, men testa gärna, du kan hitta en knop eller två så varför inte?
.det där med att den ska vara absolut i mittlinjen längsledes finns det folk som laborerat med och svaret är: -nej! (under vissa förhållanden), det gäller att få propellerströmmen centrerad och för det ska motorn sitta offset, men återigen, detta är lite offtopic för vanligt bruk, men för den som vill Nörda ner sig lite i detta så finns det att läsa mer här:
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 406 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av nivv
2025-05-21, 18:35
|
||
|
Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
|
10 svar
4 723 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av heinrich79
2025-10-14, 16:04
|
||
|
Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48
|
3 svar
1 500 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Andreasbd
2025-06-23, 20:23
|
||
|
Startad av Bjurliträsket, 2024-12-28, 21:31
|
0 svar
105 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
|
||
|
Startad av Fluefaen, 2025-02-07, 11:42
|
2 svar
238 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Team Colibri
2025-02-08, 08:04
|
Kommentera