motor klickar vid start - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motor klickar vid start

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • motor klickar vid start

    Här en Yamaha 25hk 4-takt, 1999, som krånglar ibland vid start. Om jag vrider nyckeln och håller den kvar i läget tar de några sekunder innan start motor drar igång. Ibland händer inget alls, men andra gånger funkar det perfekt. Den startar alltid efter några försök. Problemet har kommit successivt. Någon som har tips på vad det är för fel?

  • #2
    Solinoiden eller så slår inte bendixdrevet upp som det ska, båda sitter i startmotorn för Du har väl kollat att Du har ström nog i batteriet?

    Kommentera


    • #3
      Solinoiden är ett bra tips.

      Men många elektriska fel är i grunden ärgade kontakter/kablar/stift mm. Så innan du river din startmotor så kan det vara värt att kolla ditt kablage. Från batteri till motor, alltså även i kabeln ska du kolla. Är det pressade skor så kan man glipa lite på höljet intill kabelskon, Ärg i kabel inne i presskon kan orsaka mycket el-ände.

      Kontrollera även klenledningar från tändningslåset och till motorn. Problemet kan även sitta i tändningslåset vilket kontrolleras genom att tjuvkoppla kablarna. Glöm inte bort huvudbrytaren om du har sådan mellan batt och motor, Den brukar väldigt ofta ställa till med mycket strömproblem (egen erfarenhet), jag skrev nån tråd om det för länge sedan.

      När du vet att ditt elsystem är ok kan du söka vidare. Men jag tror du har löst problemet vid det laget.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 542 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 933 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 567 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Startad av Snäckan, 2022-06-02, 16:28
      23 svar
      2 072 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg mrfisker  
      Startad av DIFAnders, 2023-05-02, 13:18
      14 svar
      712 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Cosmoz 08  
      Arbetar...
      X