Vet inte vad pluggen har för funktion men den verkar sitta i lågfartsmunstycket. Fast den heter ju main cap, så f-n vet. Men kolla om du har någon plugg i änden av det munstycke som heter 15 på skissen. Om inte så lägg en femtilapp på en och pröva om det hjälper att sätta dit den. Annars låter första förslaget i tråden du länkar till mycket troligt. Vitrök är ett tecken på pajad topplockspackning och i så fall förlorar du komp och motorn blir orkeslös.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Neptune 2.6hk varvar ej med växel i
Collapse
X
-
Sådär går motorn på full gas. Som du ser ryker det ganska mycket, men jag vet inte om det är normalt? Är som sagt ganska grön på just båtmotorer...
Det känns bara konstigt att topplockspackningen skulle vara paj då motorn inte alls har många år på nacken, men jag antar att det bara är att prova byta..? Men helst skulle jag slippa.. jag önskar att det vore något med förgasaren. Om jag ska byta den, är det nr 15 på denna bild jag ska ha då? https://www.marineparts.se/reservdel...vhus-1-paf2611
När du säger plugg i änden av munstycket, vad menar du då med plugg? Jag ångrar nu att jag inte fotade alla delar när jag monterade isär förgasaren... nummer 15 är ju en mässingsfärgad "stav" som jag tror efter google kallas lågfartsmunstycke (som du också nämner att det heter), finns det något "plugg" som hör till det som inte är själva munstycket? (förutom nr 19 som är skruven som täcker munstycket). När du säger att jag ska sätta dit "den", menar du att jag ska köpa ett nytt sådant munstycke?
När jag sökte lite på "rengöra förgasare" hittade jag denna guide http://www.twostrokerider.se/hur-du-...din-forgasare/ som visar de olika komponenterna i förgasaren. På den bilden där han lossar luftskruven ser jag att det sitter en gummipackning i ändan av fjädern, den kan jag inte minnas att jag såg när jag demonterade min! När jag kollar på sprängskissen ser det även ut som det ska sitta något där (nr 13 benämnd "Seal"). Om det är så att jag saknar den lilla packningen, kan det eventuellt vara problemet?
Är det även värt att prova köpa ett nytt lågfartsmunstycke (nr 15), huvudmunstycke (nr 18) samt eventuellt en ny flottörnål (nr 17)?Senast ändrad av muchcup; 2014-10-14, 08:36.
Kommentera
-
hade jag vart i samma situation. Startgas som redan tipsats om.
- Första testen med motorn igång på tomgången men kolla med fullgas och startgas rakt in i förgasaren. Varvar den upp då så är det bensin som saknas. Kan iofs vara luftläckage också inblandat.
- Om ovan fungerar, hade jag dubbelkollat mainjet samt flottörnålen. Inte lätt att se om det är tätt eller ej ibland.
- Är packningen kass, som det låter, på flottörhuset. Fullagning med biltema packning på tub kan lösa det. Om man inte får tag på en riktig menar jag. (är det läck där borde det å andra sidan läcka bensin rakt ut med).
Är definitivt inget proffs men har grejat med MC förgasare lite. Tillräckligt för att inse att det kan jävlas i all oändlighet för ett litet skitfel någonstans i något munstycke eller tex flottörhöjden (då den släpper på bensinen), eller luftläcka som någon redan är inne på..Senast ändrad av Dominator91; 2014-10-15, 16:03.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Ja nr 15 på din sprängskiss är topplockspackningen. Och beträffande lågfartsmunstycket och pluggen (skruven) 19 på den andra sprängskissen så tycker jag du ska bortse från det om båda är på plats.
Jo visst kan det vara en packning som saknas. För övrigt verkar länken om förgasarrengöring vara nyttig. Men om du följer den och använder kompressor för renblåsning så rekommenderas att du håller ett ganska lågt tryck för att inte skada känsliga hårfina kanaler i munstycken o s v.
För övrigt tycker jag att det Dominator91 säger är något du ska ta till dig. Kör startgas i förgasaren och kring alla packningar, Då upptäcker du luftläckage. Det är svårt att se på bilden hur vitt det ryker, men är det vitrök, så tyder det på vatten i cylindern, vilket i sig beror på en pajad topplockspackning och en motor som beter sig som du beskriver...
Har du kollat kompressionen. Med en brusten kolvring eller paj topplockspackning så ska den vara väldigt låg. Nära noll i stället för ett antal kilo. Du får dra runt motorn några varv och se om kompressionstrycket stiger. Om inte har du en förklaring där.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 405 visningar