Suzuki DF40 vibrationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DF40 vibrationer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki DF40 vibrationer

Jag har nyligen köpt en båt (HR435) med en Suzuki DF40 års 2005 med 200h gångtid och har ett irriterande problem med att motorn vibrerar mycket på tomgång. Skrovsidor, fiskespön, beslag, allt liksom skakar och skramlar på tomgång. Vibrerar lika mycket med eller utan växel i. Vibrationerna är på ca 800-850rpm och ger man lite gas och lägger varvtalet på ca 900-950rpm så blir det helt knäpptyst och motorn spinner jätte fint ända upp till 6200 varv. Problemet är då att det inte blir någon finkörning direkt.

Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är: nya tändstift med rätt gap efter servicemanual, rengjort tändhattar, bytt bränslefiltren, tömt och rengjort tanken, kollat så termostaten öppnar vid rätt temperatur. Ingen skillnad. Självklart är den vanliga servicen gjord också.
    Ska man behöva byta/rengöra spridarna om det är dessa som läcker eller har dålig spridning på tomgång? Kan motorkuddarna vara slut efter 200h?

Eller är kanske gången på motorn såhär? Någon med erfarenhet?

Har en DF50, samma årsmodell som du och med ungefär samma gångtimmar. Motorn är i grunden samma som din. Låter som din tomgång kanske ligger lite lågt. Motorn ska ligga på ca: 850 rpm med växeln i. På min motor innebär det att den ligger på ca: 900 rpm med växeln i neutral. Visst är det lite vibrationer när den går på tomgång med växeln i, men inte alls som du beskriver det.

Jag hade det omvända problemet när jag köpte min båt. Tomgången låg på ca: 1100 rpm, så det blev ganska hårda växlingar innan jag justerade ner varvtalet så att det låg inom spec.

Kommentera

Det du beskriver är inget problem med din motor. Alla båtar oavsett motortyp och storlek har detta fenomen. Du kanske har åkt finlandsfärja ? och märkt av detta när glas och flaskor vibrerar å skallrar.

Fenomenet kallas resonans. Och det brukar uppstå i väldigt låga varv, höj tomgången precis över detta eller ändra egenfrekvensen/resonansfrekvensen på det som vibrerar. Alltså beslag skrovsidor mm. Skrovsidan egenfrekvens ändrar du genom att limma en förstyvning tex en ribba som får utgöra draghängare mitt på den vibrerande ytan eller limmar på typ en matta/beklädnad av något slag. Allt går att ändra egenfrekvensen på bara man vet vad fenomenet är för något.

Men som sagt detta är något som alla båtfolk kan skriva under på. även en storebro för 12 mille har detta.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	1777327
        I service manualen står det att tomgången ska vara mellan 800-900rpm utan växeln i. Så min är inom specifikation. Visserligen har jag inte kopplat en riktig varvräknare som det står i manualen, har bara kikat på analoga varvräknaren. Ska nog pröva höja tomgången en aning.

Såg förövrigt nu när jag läste servicemanualen att det rekommenderade maxvarvtalet var på 5200-5800rpm, så jag lär nog byta propeller också....

Exxet,
        Vet precis vad du menar! Hade en mindre roddbåt med en liten 2.5hk 2-taktare förr och den hade vibrationer någonstans mitt i registret. Men det var aldrig ett problem då man sällan låg på dessa varv normalt.
        Nu ligger dessa vibrationer exakt på tomgång och det är lite irriterande.

I värsta fall kanske man ska pröva limma en tunn gummimatta på ställen där det är som värst.

Kommentera

Har du eltilt brukar det också hjälpa att tilta upp den en aning vid tomgångskörning eller trolling.
          //Micke

Kommentera

Är det någon som har erfarenhet av DEFA startspärrar?
            Börjar misstänka att det kan vara denna som krånglar för mig.
            Igår när jag var ute och trollade efter regnbåge så tjuvstannade motorn för mig, precis som om man vred av nyckeln. Motorn startade dock direkt igen. Ibland vibrerar motorn mer eller mindre på samma varvtal och börjar misstänka att det är startspärren som spökar och motorn misständer.

förövrigt fick jag en å annan regnbåge! Click image for larger version

Name:	IMG_2011.jpg
Views:	1
Size:	995,7 KB
ID:	1777543

Kommentera

Uppdatering.

Har demonterat startspärren, bytt högtrycks bränslefiltret, bytt impeller, tömt/rengjort tanken. Ingen skillnad.
              Motorn går i princip vibrationsfritt när den är nystartad, men efter man trollat i ca15min så börjar det vibbrera nå så förbaskat. efter någon timma i trollingfart så kan han tjuvstanna för mig. Startar dock direkt utan problem.
              Men varvar man ur motorn genom att köra lite snabbt en stund så går den vibrationsfritt på tomgång igen, i kanske 15min och sen börjar den vibrera igen.

Blir tokig på sådana problem!!! Någon som har någon idé?

Kommentera

Har du en tomgångsgivare på motorn?
                Låter faktiskt som att du fått fel på en sån. Har haft liknande problem på några bilar och då har det varit tomgångsgivaren/knacksensorn.
                Mitt råd är att ta kontakt med en verkstad och sätta en dator på motorn för felsökning.
                //Micke

Kommentera

Ja resonans har det flesta av oss i ett eller annat tomgångsvarvtal så även jag. Gör som Exxet säger och/eller öka varvtalet och komplettera med drivankare/hinkar för bibehållen lågfart. Du verkar dessutom ha ett tilläggsproblem enligt ovan men det kan jag inget om.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                  10 svar
                  4 996 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg heinrich79  
                  Startad av - cs-, 2025-10-25, 09:44