Jag har nyligen köpt en båt (HR435) med en Suzuki DF40 års 2005 med 200h gångtid och har ett irriterande problem med att motorn vibrerar mycket på tomgång. Skrovsidor, fiskespön, beslag, allt liksom skakar och skramlar på tomgång. Vibrerar lika mycket med eller utan växel i. Vibrationerna är på ca 800-850rpm och ger man lite gas och lägger varvtalet på ca 900-950rpm så blir det helt knäpptyst och motorn spinner jätte fint ända upp till 6200 varv. Problemet är då att det inte blir någon finkörning direkt.
Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är: nya tändstift med rätt gap efter servicemanual, rengjort tändhattar, bytt bränslefiltren, tömt och rengjort tanken, kollat så termostaten öppnar vid rätt temperatur. Ingen skillnad. Självklart är den vanliga servicen gjord också.
Ska man behöva byta/rengöra spridarna om det är dessa som läcker eller har dålig spridning på tomgång? Kan motorkuddarna vara slut efter 200h?
Eller är kanske gången på motorn såhär? Någon med erfarenhet?
Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är: nya tändstift med rätt gap efter servicemanual, rengjort tändhattar, bytt bränslefiltren, tömt och rengjort tanken, kollat så termostaten öppnar vid rätt temperatur. Ingen skillnad. Självklart är den vanliga servicen gjord också.
Ska man behöva byta/rengöra spridarna om det är dessa som läcker eller har dålig spridning på tomgång? Kan motorkuddarna vara slut efter 200h?
Eller är kanske gången på motorn såhär? Någon med erfarenhet?
Kommentera