Äkta trim & tilt på 20 hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äkta trim & tilt på 20 hk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äkta trim & tilt på 20 hk?

Jag har beställt ny båt & ska så småningom skaffa en 20 hk motor till den. Vill ha:

Lång rigg
    Rorkult
    Elstart
    Bränsleinsprutning
    Elektronisk trim & tilt

Närmast ligger Suzuki DF20 ATHL. Men det står ej att denna har Powertrim. Det står Powertilt. Är detta samma sak? Det jag är ute efter är att kunna höja & sänka motorn med en knapptryckning. Både vid sjösättningen & under pågående färd, tex för att kunna reglera trollingfart. Har hört talas om snikvarianter där man tiltar manuellt men får hjälp av nåt slags gastilt som gör att det går lättare.

Vad är vad? Är Powertrim & Powertilt samma sak? Finns det några andra 20 hk som har alla dessa egenskaper? Eller har jag helt enkelt för höga krav på en liten motor?

tror powertilt är att du med en knapptryckning kan tilta motorn upp och ner men den går inte att använda under körning att trimma motorn med som med powertrim...tror jag alltså
    gasassist heter det väl när en kolv gör det lättare att för hand tilta motorn...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      tror powertilt är att du med en knapptryckning kan tilta motorn upp och ner men den går inte att använda under körning att trimma motorn med som med powertrim...tror jag alltså
      gasassist heter det väl när en kolv gör det lättare att för hand tilta motorn...
      Det skulle kanske funka som kompromisslösning. Vid trolling skulle man ju kunna förlita sig på elmotorn i fören, stänga av bensinmotorn, justera tilten & sedan slå igång den igen. Man lär sig ju sedan vid vilka förhållanden & farter man vill använda olika lägen.

Kommentera

tror inte du kan justera tilten på det viset med powertilt....men nån som vet säkert kommer nog med ett riktigt svar skall du se...annars kan du ju bara slå en signal till en återförsäljare,det brukar vara ett bra sätt att få svar på sina frågor
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jo. Ska prova det under dagen. Brukar ibland va svårt att få några vettiga svar, men känner iaf 2 återförsäljare som vet vad dom säljer ;-)

Kommentera

Hej Nils
            När jag köpte min 20hk murkla ifjol så var jag på jakt efter en motor med nästan likadana kriterier som du, med undantaget att jag behöver inte ha insprutning.

Det finns mig veterligen ingen 20hk motor med rorkult, elstart, powertilt och powertrim.
            Mercury och Suzuki har 20hk (rorkult) med Powertilt och elstart men med dem då kan du inte justera tilten när du blåser på utan du kan "bara" höja/sänka ner motorn vid sjösättning samt justera tilten då du puttrar på tomgång.
            Alltså, du kan inte dra nytta av den vid högre farter då du vill tilta ut lite för att tjäna några knop. (funkar ej)

Vill du ha powertrim på din motor då måste du upp på minst 25hk, med alla nackdelar det innebär, pris, tyngd osv

Jag valde Mercury pga deras helt överlägsna rorkult där växeln sitter i handtaget.
            Vrid åt ena hållet = Framåt
            Vrid åt andra hållet = Bakåt

Med vänlig hälsning/ HenkeW

Kommentera

Ett förtydligande.
              Med min motor går det utmärkt att smyga runt i trollingfart och använda powertilten som "trim" för att justera farten.
              Så är du ute efter att kunna justera trollingfarten (som du skrev) då funkar det.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Ett förtydligande.
                Med min motor går det utmärkt att smyga runt i trollingfart och använda powertilten som "trim" för att justera farten.
                Så är du ute efter att kunna justera trollingfarten (som du skrev) då funkar det.
                Precis så. Det är den funktionen som är det viktiga. För att kunna mixra med elmotor, drivankare & trim på bensinmotorn, så att man är maximalt flexibel med olika farter, beten, omständigheter...

Suzukis återförsäljare gav precis samma svar som dig, att det går att trimma vid låg belastning.

Växelns placering är mindre viktig för mig eftersom jag inte vertikalar. Kör bara spinn & trolling.

Kommentera

Perfekt!
                  Då är det bara att handla !
                  (synd att det är så jäkla mycket pengar bara...)

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Perfekt!
                    Då är det bara att handla !
                    (synd att det är så jäkla mycket pengar bara...)

Ja. Det är löjligt dyrt :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar