Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • joens

    Får du något för att dela med dig allt detta?
    Det är givetvis uppskattat, jag undrar bara för att veta hur man skall värdera din fakta så att säga.
    Jag hittade inte i tråden nån vidare förklaring om detta, men jag kanske har missat nåt?

    /källkritisk

    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      joens

      Får du något för att dela med dig allt detta?
      Det är givetvis uppskattat, jag undrar bara för att veta hur man skall värdera din fakta så att säga.
      Jag hittade inte i tråden nån vidare förklaring om detta, men jag kanske har missat nåt?

      /källkritisk
      Aha!

      Bra fundering.

      Jag har fått låna en motor av Drev.se för att opartiskt komma med åsikter till dom. Och när jag menar opartiskt så är det just det. Det är den viktigaste delen av det för min del så att säga. Så fort jag inte är opartisk så är allt som kommer från mig ren reklam eller skit helt enkelt.

      Då jag har jobbat som mjukvarutestare för inbyggda system och numer skriver funktionsspecifikation till det så är jag insatt i hur mjukvara fungerar och det faller mig relativt enkelt att hitta fel och komma med förslag på hur man ska lösa sakerna.
      Så när jag först testade motorn så kontaktade jag Drev med en hel drös buggrapporter, både på appen och på motorns mjukvara.
      Fick sen kontakt med dom som har utvecklat mjukvaran till Haswing och skötte kontakten direkt med dom.

      Kom med buggrapporter, förbättringsförslag och förslag på funktioner att lägga till. Vissa saker la dom till, vissa ändrade dom och vissa skippade dom. Som med all utveckling fick dom helt enkelt välja vad dom ville/kunde ta med.

      Under tiden som detta var som mest aktivt så fick jag frågan om jag ville bli Helmsmans testare för att testa mjukvara i kommande produkter. Jag tolkade det då som att jag skulle testa mjukvaran i den motorn som jag hade redan. Men dom pratade om en ny, helt ny elmotor som dom jobbar med att ta fram.
      På grund av detta missförståndet så fick jag aldrig v1.02 från dom, men det är ju pågång nu så det är ju skoj. Jag har inte haft tid att ligga på och fixa med det senaste tiden. För mycket jobb och familj så det har halkat ner i prioritet helt enkelt.

      Men som svar på din fråga:
      Nej, inte mer än att jag får låna elmotorn av Drev så tjänar jag inget på det.
      När kineserna är klara med sin kommande elmotor så kommer jag att få en sådan för att testa och utvärdera. Men som det är nu så är det inte ens klart om denna kommer säljas på vår marknad heller. Jag hoppas ju självklart det och jag hoppas att det kommer bli helt otroligt bra. Det lilla jag har sett ser väldigt bra ut.

      Sen är det ju en prisfråga med de nya också, hamnar den för nära dom andra så blir det ju lite samma problem som Haswing hade när den bara var några tusen billigare än MG och MK.

      Du kanske har tänkt på att jag inte är så hård med orden när jag säger att det inte fungerar bra. Som vissa som säger att saker är skit och inget fungerar osv.
      Det är ju säkert på grund av att jag inte har köpt den och då påverkar det inte mig på samma sätt som när man lagt ut pengar på en sak som inte gör vad den ska göra. Hade jag köpt den hade jag troligen reagerat annorlunda. Nästan garanterat.

      Det jag gör mot kineserna, översätter appar, testar nya versioner av dom och allt sånt är utan någon form av ekonomisk ersättning. Men en förhoppning att det kan leda till något i framtiden. Att vara med och utveckla nya produkter, testa mjukvara, komma med förslag till förbättringar och sådana saker inom områden som man gillar är ju inte helt trist.

      Sen kanske dom bara utnyttjar mig för deras eget intresse och jag blir blåst som fan. Men då har jag iaf roligt under tiden.
      Ungefär som när kvartitreragget enbart tar en för att man är den enda kvar och kraven är låga. Det betyder ju inte att man inte kan ha roligt

      Ifrågasätt mig gärna, jag kan ta kritik.
      Upplevs det som att jag har varit partiskt?
      Har jag varit för luddig med varför jag har motorn och varför jag gör det jag gör?
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

        Aha!

        Bra fundering.

        ///////////Snipp//////////

        Ifrågasätt mig gärna, jag kan ta kritik.
        Upplevs det som att jag har varit partiskt?
        Har jag varit för luddig med varför jag har motorn och varför jag gör det jag gör?
        Jag undrade i alla fall bara av anledningen jag skrev i frågan. Och min bedömning innan, var precis så som du nu förtydligade.
        Så ingen annan anledning.
        Bra jobbat, och tack för att du delar med dig.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

          Jag undrade i alla fall bara av anledningen jag skrev i frågan. Och min bedömning innan, var precis så som du nu förtydligade.
          Så ingen annan anledning.
          Bra jobbat, och tack för att du delar med dig.
          OK, så bra
          Vettig fundering oavsett. Viktigt att ifrågasätta varför någon gör något. Ofta så är "testarna" sådana som bara lyfter positivt.

          Deeper tex kontaktade mig och undrade om jag ville bli ambassadör för dom.
          Sa att jag kommer ta upp det positiva med det negativa, även om jag inte säger att det är skit så kommer det bli enligt mina åsikter och tankar.
          Då var det inte längre intressant. Med andra ord ville dom bara ha någon som promotar och gör reklam billigt.

          Det är inte intressant för min del
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

            OK, så bra
            Vettig fundering oavsett. Viktigt att ifrågasätta varför någon gör något. Ofta så är "testarna" sådana som bara lyfter positivt.

            Deeper tex kontaktade mig och undrade om jag ville bli ambassadör för dom.
            Sa att jag kommer ta upp det positiva med det negativa, även om jag inte säger att det är skit så kommer det bli enligt mina åsikter och tankar.
            Då var det inte längre intressant. Med andra ord ville dom bara ha någon som promotar och gör reklam billigt.

            Det är inte intressant för min del
            Så är det med allt, alla recensioner osv, det är ett himla brus att ta sig levande ur..
            Det är så otroligt mycket att tjäna på att någon "rekommenderar" saker, därför är det mesta partiskt eller helt falskt.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

              Så är det med allt, alla recensioner osv, det är ett himla brus att ta sig levande ur..
              Det är så otroligt mycket att tjäna på att någon "rekommenderar" saker, därför är det mesta partiskt eller helt falskt.
              Exakt så tänker jag med.
              Det är just därför jag inte vill vara en del av det. Sen tappar man ju en del "erbjudanden" på grund av det. Men det är bara prylar så det är ju inget man inte överlever.
              Gjorde ju samma sak med kajakerna från Pelican. Lånade dom och gjorde lite videos, fördelar och nackdelar. Tar man inte upp nackdelarna så kan man inte ge den som tittar relevanta fakta.

              Men för Haswing ser jag följande nackdelar:
              * Avsaknad av funktioner som tex "Jog"
              * Avsaknad av styrning från ekolod
              * Man måste sköta alla smarta funktioner från appen/telefonen vilket är avgörande för vissa

              Fördelar:
              * Priset
              * Bra ankring(v1.02) (Övriga funktioner är också bra)
              * Bra app(nu är det dessutom enkelt att koppla ihop telefon och motor, innan var det ett jävla pyssel. Gjorde det med den nya motorn i båten på någon minut. Hade inte haft igång den tidigare. Dock oklart om den nya appen är släppt till alla.)
              * Offlinekartor i nya appen
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • Såhär ser nya appen ut.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • Tänker inhandla en haswing gps, mitt enda tvivel är om rigglängden (1220mm) räcker till på en Ryds 480(gamla modellen). Någon som vet? Vill för övrigt tacka Joens för en informativ tråd.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Team viby Visa inlägg
                    Tänker inhandla en haswing gps, mitt enda tvivel är om rigglängden (1220mm) räcker till på en Ryds 480(gamla modellen). Någon som vet? Vill för övrigt tacka Joens för en informativ tråd.
                    Har med en 480 med.
                    Min tanke har varit att bygga en peke typ i så fall så motorn sitter lite lägre.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Team viby Visa inlägg
                      Tänker inhandla en haswing gps, mitt enda tvivel är om rigglängden (1220mm) räcker till på en Ryds 480(gamla modellen). Någon som vet? Vill för övrigt tacka Joens för en informativ tråd.
                      Har du köpt en ännu, annars har jag en bra grej som du kan bli glad över.
                      Skickar PM.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X