Problem med minn kota powerdrive v2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med minn kota powerdrive v2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med minn kota powerdrive v2

Idag när jag var på sjön så fick motorn spel några gånger... När jag ankrat så pep den ett antal pip i snabb följd och sedan sedan tappade den ankringen och stängdes av. Det hände 4-5 gånger totalt under dagen.

Någon som vet vad detta kan vara?

Haft samma problem från och till. Sopig programvara är min gissning. Tillägg: det gör livet lite extra spännande om man ligger ankrad nära en ytlig grynna i 10-15 m/s pålandsvind och det släpper..bonkat i en gång hittills.Ytterligare ett tillägg: med de nya BT-modellerna verkar problemet vara löst, vilket innebär att minnkota nu säljer den fungerande produkt vi trodde oss köpa med förra generationen.
    Senast ändrad av holden; 2017-05-27, 19:30.

Kommentera

Bakom höga klippväggar har jag varit med om att motorn stannat efter att den tappat GPS-signalen på spotlock. Hoppas det löser sig för dig.

Kommentera

Har hänt för mig med då var det gps signalen som försvann och motorn stannade. Jag bytade batteri och nu funkar de bra. Där var fortfarande kräm i de gamla batteriet men uppenbarligen inte tillräckligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Idag när jag var på sjön så fick motorn spel några gånger... När jag ankrat så pep den ett antal pip i snabb följd och sedan sedan tappade den ankringen och stängdes av. Det hände 4-5 gånger totalt under dagen.

Någon som vet vad detta kan vara?
          Hej Mabo;

När spänningen på ditt batteri sjunker under 12 volt och närmar sig 10 volt börjar motorn pipa och uppföra sig underligt...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Ps. Mitt eget Lowrance ekolod/GPS slocknar när spänningen sjunker under 10.5 volt... Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-05-28, 10:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Mabo;

När spänningen på ditt batteri sjunker under 12 volt och närmar sig 10 volt börjar motorn pipa och uppföra sig underligt...

Alternativt så har du en extra intelligent Minn Kota- motor som försöker varna dig med pipsignaler och även spelar egna melodier för att visa att du idag fiskar på platser med enbart smågäddor..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

www.trumman.com
            Batteriet är nytt, fulladdat och på 110Ah. Har väldigt svårt att tro att det var felet.

Kanske batteriet i fjärrkontrollen?

Kommentera

Den här "featuren" har inte med batteriladdning eller fjärrkontrollens batteri att göra, det är helt enkelt nån glitch när gps:en tappar kontakten, en ganska obehaglig och i vissa fall direkt farlig sådan. Antar att minnkota någonstans i det finstilta friskriver sig från ansvar om det händer något, annars hade de väl haft dyra stämningar på sig i USA.

Kommentera

Mejla Comstedt eller Minn Kota direkt. Att den piper ett antal gånger kanske betyder något specifikt som de kan svara på. Min förra MK PD 55 tappade också ankringen (med ETT pip om jag minns rätt) och styrningen periodvis...

Efter en hel del felsökande föreslog MK att jag skulle mäta upp hur många Ampere styrmotorn konsumerade (max 3A vid hård belastning) jag hade medelvärden på ca 2,2-2,8 (test i garaget utan belastning) om jag minns rätt, i vart fall alldeles för mycket enligt MK.

Bytte därför "styrhuset"; drive housing asembly som det heter och efter det funkade den som förr, spot-locken har ju aldrig imponerant i precision.... Sannolikt så var styrmotorn så trög att den periodvis hamnade över 3A varvid den slog ifrån och om inte styrningen funkar så tappar den möjlighet att upprätthålla spot-lock.
                Senast ändrad av anteman; 2017-05-28, 10:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Mejla Comstedt eller Minn Kota direkt. Att den piper ett antal gånger kanske betyder något specifikt som de kan svara på. Min förra MK PD 55 tappade också ankringen (med ETT pip om jag minns rätt) och styrningen periodvis...

Efter en hel del felsökande föreslog MK att jag skulle mäta upp hur många Ampere styrmotorn konsumerade (max 3A vid hård belastning) jag hade medelvärden på ca 2,2-2,8 (test i garaget utan belastning) om jag minns rätt, i vart fall alldeles för mycket enligt MK.

Bytte därför "styrhuset"; drive housing asembly som det heter och efter det funkade den som förr, spot-locken har ju aldrig imponerant i precision.... Sannolikt så var styrmotorn så trög att den periodvis hamnade över 3A varvid den slog ifrån och om inte styrningen funkar så tappar den möjlighet att upprätthålla spot-lock.
                  Min motor har haft denna egenhet då och då sedan den var ny så då var det fel på den delen redan från början, vilket jag betvivlar. En halvdan produkt för 15 tusen imponerar inte. Men den är ju bra så länge den funkar, det kan gå ett par pass mellan varje glitch, har alltid fulladdat batteri så alla förutsättningar är lika.

Kommentera

Självklart vill man att en produkt ska funka, tror inte att du har exakt samma fel som jag hade men ville ändå lyfta fram mitt exempel.

Jag skulle ta kontakt enligt ovan om jag vore du och när jag tänker efter så minns jag att min nya MK RT 55 (2016 tyvärr) också tappade ankringen i fredags...

Först misstänkte jag att jag kommit åt någon knapp med fjärren om halsen men den låg lugnt i båten så där har vi rent av samma fel...? (eller brist)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv