Ladda batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ladda batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ladda batteri?

Visst kan jag även ladda fritidsbatteri 72 ah med denna laddare?

Mvh Per

Det går utmärkt, 4A är inte jättemycket men bör räcka till i de flesta fallen.

Kommentera

Lägg till en tusenlapp och köp en laddare som du kan använda mååånga år framöver, dessutom nästan 4x snabbare än Biltemas variant och vattenbeständig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edman Visa inlägg
        Lägg till en tusenlapp och köp en laddare som du kan använda mååånga år framöver, dessutom nästan 4x snabbare än Biltemas variant och vattenbeständig.

http://www.skeppamarin.se/batterilad...-ctek-12v.html
        Vill man lägga så pass mycket mer så skulle jag förorda Exide 12/7 eller modell 12/15, den förra en testvinnare. De har dessutom möjlighet att välja läge efter batterityp och batteristorlek vilket kan vara bra om man har eller snart får batterier av olika storlek.
        En laddström på 15A som M200 har är onödigt kraftig och kan göra att ett 72 Ah visserligen laddas lite fortare än en 4A-7A laddare men det sker på bekostnad av dess livslängd, speciellt för slutna batterier där Gel är mest känslig mot höga Amperetal under bulkladdning. Själv har jag en Exide 12/15 till 160Ah batteri och hade tidigare en 12/7.

Kommentera

En långsam laddare mot ett stort batteri kan försämra livslängden om man använder mycket av dess kapacitet varje gång.
          Batterier tar skada av låga spänningar och tiden batteriet ligger på dom nivåerna blir onödigt lång med en fjutteladdare.

Men håller du dig till rek. 50% urladdningsgrad är det ganska ok

Kommentera

Tack för era svar! Jag har en äldre laddare 8a som jag kan ladda med efter att använt batteri. Tänkte använda den lilla laddaren som underhållande laddning då den är "smart".

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
              Risken är att en för liten laddare kan "stressa" sönder batteriet genom att laddströmmen är för lite för att få syran i batteriet att cirkulera. Till slut ha man syra längst nere i batteriet och vatten uppe.
              Använd din 8A laddare istället.
              Intressant det här med laddare - rätta mig om jag har fel men är det inte spänning (V) som rör om i syran snarare än laddström (A)? När man läser om laddares laddcykel så brukar "Recondfasen" i laddcykeln innebära just en låg laddström med en ökning av laddarens spänning, upp till 15-16V, vilket kan väcka liv i en skiktad vätskesyra men också vara något som raskt tar död på ett slutet AGM och än mer Gelbatteri...

TS tanke att ladda med en 8A laddare och underhålla med "smart" 4A laddare torde fungera utmärkt. En liten laddare kan få ett tufft jobb att ladda ett tomt, stort batteri men jag tror inte man ska överdriva effekten av hög effekt! (A) - när jag frågade Exide Technologies 2016 (som tillverkar/marknadsför batterier och laddare) om jag behövde byta min laddare 12/7 (7A) till en 12/15 (15A) till mina 160 Ah Exide gelbatterier så sa de:

"Nej egentligen inte, inte så länge den hinner ladda färdigt till nästa gång du tänker använda batteriet. Du kan tjäna några timmar av laddningstid med en 15A under ffa bulkfasen* av laddcykeln" (* i början av laddcykeln när batteriet är tomt och kan ta emot all den A laddaren förmår att leverera)

Det viktigaste torde ändå vara att koppla ladda upp batteriet snarast möjligt efter användning, d v s hellre en svagare laddare i kväll än en kraftigare i morgon bitti, så tror och lever iaf jag med mina känsliga Gelbatterier
              Senast ändrad av anteman; 2017-06-09, 21:08.

Kommentera

På jobbet har vi 800-1000Ah batterier , där kör ibland med 130Ah i laddström plus syracirkulation i batterierna , det första laddsteget är så brutalt men efter en tag så stegar den ned till 50 och sedan 10Ah.

Finns massa olika program men en 10% av batteriets kapacitet i huvudladdning för att fort få upp den i spänningsnivåer som inte är så låga så dom blir skadade.

Men som det sades , tar du ut max 50% och kör med den klena så är det ok livslängsmässigt.
                Skulle du börja och bottna batteriet så är det betydligt viktigare och köra med starka laddare som är 10-20% av batteriets kapacitet i huvudladdning.

Dom som trailar ut båtar och har massa timmar hem skall börja och ladda batterierna via släpvagnkontakten för maxiaml livslängd , speciellt om man börjar och bottna batteriets kapacitet

Kommentera

Ja minnet e spännande, "rätt som det är" så kan det slå en volt å man minns rätt men precis tvärtom... I vissa fall... Tror jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
                    På jobbet har vi 800-1000Ah batterier , där kör ibland med 130Ah i laddström plus syracirkulation i batterierna , det första laddsteget är så brutalt men efter en tag så stegar den ned till 50 och sedan 10Ah.

Finns massa olika program men en 10% av batteriets kapacitet i huvudladdning för att fort få upp den i spänningsnivåer som inte är så låga så dom blir skadade.

Men som det sades , tar du ut max 50% och kör med den klena så är det ok livslängsmässigt.
                    Skulle du börja och bottna batteriet så är det betydligt viktigare och köra med starka laddare som är 10-20% av batteriets kapacitet i huvudladdning.

Dom som trailar ut båtar och har massa timmar hem skall börja och ladda batterierna via släpvagnkontakten för maxiaml livslängd , speciellt om man börjar och bottna batteriets kapacitet
                    Det första kan nog gälla för våta batterier men inte kör ni så med AGM eller ffa gelbatterier? (vet att vissa, dyra och få AGM batterier klarar höga A) Hur man sen laddar beror inte alltid på batteriets väl utan snarare vad för laddning man behöver för att få fullt dagen efter - inte alltid den filosofin ger bästa livslängd...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv