Motor dör... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor dör...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motor dör...

    Köpte en beg tohatsu 3,5 hk idag. Gick fint i tunna, och säljaren verkade ha som lite hobby att pula med gamla motorer så den var nyligen genomgången med rengjord förgasare etc. Vi stack såklart ut på en provtur på eftermiddagen jag och barnen men motorn bara dog för mig gång på gång. Kollade såklart bränslenivå och fyllde på .... Motorn hängde i en ganska stark negativ vinkel på akterspegeln. Kanske 10-15 grader i mot aktern när båten låg stilla, mer vid gaspådrag. Sprinten satt i innersta hålet, och eftersom den satt kärvt hade jag inte lust/tid att hålla på och fippla i båten. Har gjort rent och fixat lite så nu är det lätt att byta läge, och i morgon sticker vi ut en tur igen för att testa, men då med reservmotor med.
    Hur tänker ni om att det var den gravt felaktiga vinkeln på motorn som gjorde att den dog?

    Tack på förhand!
    Per.

  • #2
    Körde du den en längre stund på fulla varv även i tunna? Eller mer på tomgång?

    Kommentera


    • #3
      Nej inte nån längre stund på full gas. Den gick ganska länge på tomgång och "startgas" med några kortare perioder av gaspådrag i alla register. När jag var nöjd stängde vi soppakranen för att låta den gå tom, och det tog en bra stund till.... Totalt gick dock motorn längre i tunna utan att stanna än vad den gick i båten innan den stannade första gången.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
        Köpte en beg tohatsu 3,5 hk idag. Gick fint i tunna, och säljaren verkade ha som lite hobby att pula med gamla motorer så den var nyligen genomgången med rengjord förgasare etc. Vi stack såklart ut på en provtur på eftermiddagen jag och barnen men motorn bara dog för mig gång på gång. Kollade såklart bränslenivå och fyllde på .... Motorn hängde i en ganska stark negativ vinkel på akterspegeln. Kanske 10-15 grader i mot aktern när båten låg stilla, mer vid gaspådrag. Sprinten satt i innersta hålet, och eftersom den satt kärvt hade jag inte lust/tid att hålla på och fippla i båten. Har gjort rent och fixat lite så nu är det lätt att byta läge, och i morgon sticker vi ut en tur igen för att testa, men då med reservmotor med.
        Hur tänker ni om att det var den gravt felaktiga vinkeln på motorn som gjorde att den dog?

        Tack på förhand!
        Per.
        Hej Per;

        Óm motorn dör utan anledning kan man tänka sig att den inte får bensin eller luft. Kolla att inte bensinslangen kommit i kläm. Kolla även att det sprutar vatten ur skvallerhålet....

        Om det finns en luftningsskruv i bränsletanklocket, då ska du öppna skruven några varv innan du startar motorn....

        Om det finns bränslekopplingar på motorn, då bör du ansluta ena bränslekopplingen ordentligt tilll motorn och den andra till bränsletanken....

        Glad Midsommar!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        Kommentera


        • #5
          Tack Leif, jo jag har kollat luftningen och den har intern tank.
          Glad midsommar på dig med!

          Mvh Per

          Kommentera


          • #6
            Luftskruven på den interna tanken, var den öppnad ordentligt? Om motorn stannar, kolla om den går med hela locket avskruvat.
            Bensinkranen, öppnar den riktigt?. Ryck av bensinslangen till förgasaren och kolla om det kommer bensin.
            Är ganska övertygad om att det är bränslefel eftersom den tänder och går en stund.

            Kommentera


            • #7
              Ska testa med tanklocket helt av.
              Tror inte den har växling intern/extern tank, men ska kolla det.

              Tack för tips!
              Per

              Kommentera


              • #8
                Prova och ring säljaren.
                Han kanske vet och kan avhjälpa.

                Kommentera


                • #9
                  Jo jag ringde honom. Men han hade inga dundertips. Tänkte vänta tills efter morgondagens test innan jag kontaktar honom igen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ställde ut riggtrim till yttersta läget. Körde ca 10 km med ett tjuvstopp. Så förmodligen var det så enkelt, motorn gillar inte att gå med för mycket lutning.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X