Bränslestabilisator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bränslestabilisator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bränslestabilisator

    Jag använder endast alkylat bensin till mina små utombordare. Har jag någon nytta av att tillsätta någon bränslestabilisator i dunken? Det tror jag inte.

    Inför vinterförvaringen anser jag att köra slut på all bränsle i tanken och tömma förgasaren och inte fylla hela tanken med
    bränsle + bränslestabilisator som ibland rekommenderas. Vad anser ni om det? Instruktionsboken rekommenderar att man ska fylla tanken med bränsle + stabilisator om man använder sin motor ganska sällan. Den rekommendationen utgår väl att man använder bensin som innehåller etanol?

  • #2
    Man ska ha full tank för att det inte skall kondensera i tanken. Som jag ser det är det bättre att ha i stabilisator i tanken och köra motorn så hela motorn har fått den stabiliserade bensinen före vinteravställning. Har man möjlighet att köra igenom motorn någon gång över vintern ser jag inte något stort behov av stabilisator. Lagras motorn och bensinen kallt/svalt åldras den mycket långsammare.

    Kommentera


    • #3
      Så du menar att jag bör tillsätta bränslestabilisator till mitt alkylat bränsle. Fylla upp tanken och köra igång motorn i någon minut för att sedan stänga av bränslekranen och köra slut på bränslet i förgasaren? Jag förvarar motorerna i ett uppvärmt förråd.
      Senast ändrad av Laxen2; 2018-08-15, 13:55.

      Kommentera


      • #4
        Alkylatbensin behöver ingen bränslestabilisator då den ju är hållbar i flera år. Låter lite som både hängslen och livrem. Om du har kört på alkylat tidgare så borde det funka att tömma förgasaren utan att den beckar ihop under uppehållet, och med tanke på att förvaringsplatsen är varm så kan det vara smart att undvika dunstande bensin från förgasaren. Själv brukar jag bara stanna motorn med choken och lämna båten stående ute i det fria, och hittills har den alltid startat utan problem när den har tagits i bruk igen på våren. Kör också på alkylatbensin.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Så du menar att jag bör tillsätta bränslestabilisator till mitt alkylat bränsle. Fylla upp tanken och köra igång motorn i någon minut för att sedan stänga av bränslekranen och köra slut på bränslet i förgasaren? Jag förvarar motorerna i ett uppvärmt förråd.
          Alkylaten verkar klara sig bra utan, men vilket som är bäst mellan ren alkylat eller vanlig 98 oktan med konservering vet jag faktiske inte. Själv har jag kört vanlig med stabilisator.

          Däremot gäller ju full tank oavsett bränsle för att inte kondensen skall fällas ut i tanken och blandas ut med bränslet.

          Kommentera


          • #6
            För konservering är alkylatbensinen alla gånger bättre än 98E med stabilisator, den är ju mycket "renare" redan från början och behöver inga tillsatser för att vara hållbar. Om tanken är halvtom eller full spelar väl ingen roll i det här fallet då den ska förvaras i ett uppvärmt utrymme, eller ? Hade det varit ett kallt utrymme med växlande temperatur så hade det varit en annan sak.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              För konservering är alkylatbensinen alla gånger bättre än 98E med stabilisator, den är ju mycket "renare" redan från början och behöver inga tillsatser för att vara hållbar. Om tanken är halvtom eller full spelar väl ingen roll i det här fallet då den ska förvaras i ett uppvärmt utrymme, eller ? Hade det varit ett kallt utrymme med växlande temperatur så hade det varit en annan sak.
              Jag kan inte säga att jag är insatt nog för att svara på den frågan. Alkylatbensinen är absolut renare som du säger och håller kvaliteten bättre, men den är också främst framtagen för att minska utsläppen av de farliga avgaserna, något som är jätteviktigt för arbetsmiljön tex med motorsågar eller gräsklippare där man jobbar väldigt nära utsläppen. Jag ser inte det som omöjlighet att ett konserverat mindre rent bränsle inte kan få bättre lagringsegenskaper med tillsatser än alkylat. Men som sagt, detta vet jag faktiskt inte. Tror båda alternativ fungerar bra för normal vinterlagring.

              Ang full tank har det fler fördelar än kondens. Det blir mindre mängd luft och mindre volym för bensinångor.

              Kommentera


              • #8
                Det är ju just tillsatserna i den vanliga besinen som bryts ned och som man vill hindra med stabilisatorn, i alkylaten däremot finns de inte överhuvudtaget vilket gör att alkylaten håller sig i flera år. Bensinen i en full tank i ett varmt utrymme kan, om det är tillräckligt varmt, utvidga sig så pass att det börjar läcka genom tanklocket eller slanggenomföringen. Jag har själv råkat ut för det när jag tankade fullt och sedan åkte till fiskeplatsen i solsken, och när vi kom fram så flödade det i princip bensin från ovan nämnda ställen. Men å andra sidan om det är en jämn temperatur under säg +20°C så är nog risken relativt liten.

                Kommentera


                • #9
                  På alla fordon (båt , mc & mopped) som jag haft & som man har ställt undan under en längre tid typ vinterförvaring , då har jag alltid kört tomt i motorn & där det har gått även tömt tanken tanken på bensin för att kunna fylla på med ny bensin till våren .

                  Bensin ska inte bli dålig men min erfarenhet är att bensin som stått hela vintern blir sämre & motorn går inte optimalt förrns man har ny bensin , detta brukar bli extra tydligt med en förgasarmotor .

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag förstår inte vad man vinner på att fylla sin tank med bränsle över vintern! Är syftet är att förhindra kondensation och att vatten bildas i bensintanken? Hur ska det gå till när tanken stängs och locket vrids åt? Jag tror att risken för att det ska ske ett gasutbyte mellan bränsletanken och luften ovanför är större i motorns bensintank än i en säker bensindunk som är tillverkad av tätare och bättre plast och som bara har en öppning. Dessutom så minimeras risken att bensinet ska suga in vatten i tanken om det inte finns någon bensin i tanken?

                    Det bästa man kan göra för sin motor är kanske att plocka isär och rengöra förgasaren innan man vinterförvarar motorn? Finns det någon instruktion för hur man gör det på en Tohatsu 3,5? Är det samma förfarande som storebrorsan 4 HK? Till det har jag hittat en video.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2018-08-16, 13:42.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X