Suzuki dt2 problem! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki dt2 problem!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki dt2 problem!

    Köpte den på vinst eller förlust av polarens farsa för 400 spänn. Motor såg fräsch då fräsch ut.

    När jag sedan kom hem och tog av kåpan så fick jag en chock. Motorn såg som ny ut innanför. Testade att tömma ur oljan i växelhuset och den var också som ny. Inge tendes att vara grå eller något.

    Jag servade den med ny olja, nytt stift, tog isär förgasaren och blåste ren den, gjorde ren tanken och bränslefiltret osv.

    Vad hände sen då? Jo startade på andra draget i tunnan och puttrade på i 10 minuter och sen slog jag av den. Gick klockrent

    Dagen efter så skulle jag ut och trolla. motorn gick klockrent ja en sådär cirka 20-30 minuter sen så la den av och började jävlas. Startade igen men var nu mer svårstartad och la sedan av igen efter tag.

    Testade den dagen efter och det var exakt samma sak. Gick så otroligt fint i 20 min sen började den jävlas.

    Efter motor la av så var stiftet torrt båda gångerna.

    MIN FRÅGA LYDER: Vad är det som kan vara fel?

    Den sprutar ut kylarvatten men då inte en stråle utan mer spottar ut vattnet. Det kan väl inte vara felet? för en sån liten motor behöhver ju knappas lika bra kylning som en 10 hästars.

    Motor hade förövrigt stått still i cirka 15 år och nästan aldrig använts kanske därav den såg så fin ut och att olja var så fräsch i växelhuset.

    Har ej hunnit tagit isär förgasare igen och kikat men det borde ju inte ha kunnat kommit in något skit. Kanske monterade något fel i förgasaren?

  • #2
    Ursprungligen postat av MeskMatte
    Köpte den på vinst eller förlust av polarens farsa för 400 spänn. Motor såg fräsch då fräsch ut.

    När jag sedan kom hem och tog av kåpan så fick jag en chock. Motorn såg som ny ut innanför. Testade att tömma ur oljan i växelhuset och den var också som ny. Inge tendes att vara grå eller något.

    Jag servade den med ny olja, nytt stift, tog isär förgasaren och blåste ren den, gjorde ren tanken och bränslefiltret osv.

    Vad hände sen då? Jo startade på andra draget i tunnan och puttrade på i 10 minuter och sen slog jag av den. Gick klockrent

    Dagen efter så skulle jag ut och trolla. motorn gick klockrent ja en sådär cirka 20-30 minuter sen så la den av och började jävlas. Startade igen men var nu mer svårstartad och la sedan av igen efter tag.

    Testade den dagen efter och det var exakt samma sak. Gick så otroligt fint i 20 min sen började den jävlas.

    Efter motor la av så var stiftet torrt båda gångerna.

    MIN FRÅGA LYDER: Vad är det som kan vara fel?

    Den sprutar ut kylarvatten men då inte en stråle utan mer spottar ut vattnet. Det kan väl inte vara felet? för en sån liten motor behöhver ju knappas lika bra kylning som en 10 hästars.

    Motor hade förövrigt stått still i cirka 15 år och nästan aldrig använts kanske därav den såg så fin ut och att olja var så fräsch i växelhuset.

    Har ej hunnit tagit isär förgasare igen och kikat men det borde ju inte ha kunnat kommit in något skit. Kanske monterade något fel i förgasaren?
    råkade ut för ett liknande problem med en annan motor det var en spole till tändningen som när den var varm utvidgades och tappade "kontakten"
    hur som helst bör du byta impellern den torkar ihop om du inte använnder den

    Kommentera


    • #3
      Låter som Kondensatorn,
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

      Kommentera


      • #4
        Hur pass svårt är det att byta impeller på en liten 2 hästare? Avancerat borde det ju inte vara? Hoppas jag får mer bra svar!

        Kommentera


        • #5
          Hejsan. Du måste byta impellern. Motorn går varm efter en stund och då kan det bli antingen tändfel eller så blir det ånglås i förgasaren. Det är därför den går bra till en början, då den fortfarande är sval. Hur man byter på en Suzuki vet jag inte men det brukar synas några skruvskallar vid plattan över propellern. Man brukar också behöva lossa zinkanoden då det ofta sitter en dold skruv under den. Vissa motorer måste man även ta isär växelarmen som går genom riggen (om växel finns). Lycka till! mvh. Micke

          Kommentera


          • #6
            Okey jag tackar för svaren! Skulle vara kul att se vad någon mer motorkunnig säger.

            Har sett att Elanen är duktig på motor eftersom jag har vart medlem på detta forum något år. Det skulle va kul att se din åsikt!

            Tack på förhand!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 972 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 902 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 366 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X