Elmotor styrka --> båtstorlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor styrka --> båtstorlek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor styrka --> båtstorlek

    (OK, elmotor igen! )
    De säljer de här små Endura 30 elmotorerna billigt nu och jag är i valet och kvalet om den räcker till för min båt.
    Min båt väger ca~500kg totalt inkl fiskare och ja undrar om en Endura 30 räcker till för att flytta runt ekipaget?
    Behöver inte ha trollingkraft i vågor, utan bara tillräckligt att flytta/manövrera båten korta sträckor, tex i en vassvik eller kring ett stengrund.
    (Till transport finns 30hk Yamma)


    Kan ni som har elmotorer lista upp er kombination så jag får en uppfattning om hur tunga båtar man kan använda till en 30' ute i verkligheten.
    (*En 36'a är förstås bättre, men den finns inte till extrapris. Sen ska jag köpa bra ekolod, spöhållare och annat båtkrafs också)


    Smacka in era uppgifter i listan så jag får lite koll på läget
    Elmotor -- Båt typ -- båtvikt -- upplevd prestanda
    Senast ändrad av Test005; 2006-11-24, 12:01.

  • #2
    Ursprungligen postat av Test005
    (OK, elmotor igen! )
    De säljer de här små Endura 30 elmotorerna billigt nu och jag är i valet och kvalet om den räcker till för min båt.
    Min båt väger ca~500kg totalt inkl fiskare och ja undrar om en Endura 30 räcker till för att flytta runt ekipaget?
    Behöver inte ha trollingkraft i vågor, utan bara tillräckligt att flytta/manövrera båten korta sträckor, tex i en vassvik eller kring ett stengrund.
    (Till transport finns 30hk Yamma)


    Kan ni som har elmotorer lista upp er kombination så jag får en uppfattning om hur tunga båtar man kan använda till en 30' ute i verkligheten.
    (*En 36'a är förstås bättre, men den finns inte till extrapris. Sen ska jag köpa bra ekolod, spöhållare och annat båtkrafs också)

    Elmotor -- Båt typ -- båtvikt -- upplevd prestanda
    Jag har en båt som är 4,30x1,70, ganska stor plasteka alltså. till den har jag en minnkota 36, funkar helt ok till och med trolling i lite vågor, även om vi kan vara 3-4 st i båten och full med utrustning.
    Frågan är väl bara hur många batterier du vill ha med typ.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Iden var lite budget: dvs. Endura-30 för €189,- + ett billigt fritidsbatteri på 60-80ah, kanske Biltema. (Om man inte trollar med motorn utan mest manövrerar behöver man inte så lång batteritid, Om man tänker att det blir korta förflyttningar mellan fiskeställena)

      Kommentera


      • #4
        Tyngden på mitt ekipage (inkl. 2 pers.) väger detsamma ungefär och jag hade inte velat ha en klenare motor än min 36;a! Köper du en minn kota har du en motor för VÄLDIGT många år framöver, köp en kraftigare motor än 30;an! Trots ditt ändamål kommer det stunder då den där extra kraften är go att ha!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Test005
          (OK, elmotor igen! )
          De säljer de här små Endura 30 elmotorerna billigt nu och jag är i valet och kvalet om den räcker till för min båt.
          Min båt väger ca~500kg totalt inkl fiskare och ja undrar om en Endura 30 räcker till för att flytta runt ekipaget?
          Behöver inte ha trollingkraft i vågor, utan bara tillräckligt att flytta/manövrera båten korta sträckor, tex i en vassvik eller kring ett stengrund.
          (Till transport finns 30hk Yamma)


          Kan ni som har elmotorer lista upp er kombination så jag får en uppfattning om hur tunga båtar man kan använda till en 30' ute i verkligheten.
          (*En 36'a är förstås bättre, men den finns inte till extrapris. Sen ska jag köpa bra ekolod, spöhållare och annat båtkrafs också)


          Smacka in era uppgifter i listan så jag får lite koll på läget
          Elmotor -- Båt typ -- båtvikt -- upplevd prestanda

          Hej Test 005; MINN KOTA Endura 30 är avsedd för båtar med en maximal vikt på 650 kilo inklusive passagerare och all utrustning. Endura 30 är avsedd att användas i vanliga mindre och medelstora insjöar och klarar inte grov havssjö med höga, brytande vågor. Den idealiska båten att köra en elmotor med är ganska smal och långkölad. Stirra dig inte blind på priset. Det är aldrig fel att välja en större och kraftigare elektrisk fiskemotor till din båt. Med en större elmotor tar du dig säkrare fram i alla väder och verkningsgraden blir dessutom högre om du väljer en större modell. Mest nöjd blir du om du väljer en Endura 50. Vill du veta mer om MINN KOTA Endura kan du gå in och läsa om dem på www.trumman.com under rubriken MINN KOTA.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Test005
            Iden var lite budget: dvs. Endura-30 för €189,- + ett billigt fritidsbatteri på 60-80ah, kanske Biltema. (Om man inte trollar med motorn utan mest manövrerar behöver man inte så lång batteritid, Om man tänker att det blir korta förflyttningar mellan fiskeställena)
            Jag tror endå du blir mest nöjd med minst 36:an, även om du bara skall manövrera lite.

            Men det är ju upp till dig!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag läste på Minnkota's hemsida att maxvikten för 30'an är 650kg, men det tar jag med en nypa salt, såna siffror brukar vara väl optimistiska.
              Man skulle fått låna en och testa

              Iden var som sagt att skaffa en budgetlösning med elmotor, drar det iväg till en Endura-50 + högkvalitetsbatterier köper jag hellre en 2.5hk fyrtaktare att brassa runt med.
              Elmotoralternativet verkade bra, mycket för att den inte kostar så mycket jämfört med mindre bensinmotor, men nu vet jag inte längre.
              Nya Yamaha F2.5'an väger bara 17kg.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Test005
                Jag läste på Minnkota's hemsida att maxvikten för 30'an är 650kg, men det tar jag med en nypa salt, såna siffror brukar vara väl optimistiska.
                Man skulle fått låna en och testa

                Iden var som sagt att skaffa en budgetlösning med elmotor, drar det iväg till en Endura-50 + högkvalitetsbatterier köper jag hellre en 2.5hk fyrtaktare att brassa runt med.
                Elmotoralternativet verkade bra, mycket för att den inte kostar så mycket jämfört med mindre bensinmotor, men nu vet jag inte längre.
                Nya Yamaha F2.5'an väger bara 17kg.

                Vad kostar Yamman?



                Har en Endura 50 på min Buster L (elmotorn är aktermonterad)
                Båten väger 330kg+motor110kg+2batterier +massa annan utrustning.
                Skulle tippa att det väger runt 500kilo. Med två pers i båten 150kg till.

                Jag skulle aldrig välja en mindre modell av elmotor då jag tycker att det är endast i 5:ans gasläge som båten flyttar på sig i dräglig fart.
                Speciellt nu så sent på året då fiskedagarna är korta vill i vart fall jag utnyttja dagarna.
                Jag ska naturligtvis tillägga att jag hitils bara haft den för kortare förflyttningar/omankringar i havet. Ingen trolling.
                Buster L och jag är polare!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Test005
                  Jag läste på Minnkota's hemsida att maxvikten för 30'an är 650kg, men det tar jag med en nypa salt, såna siffror brukar vara väl optimistiska.
                  Man skulle fått låna en och testa

                  Iden var som sagt att skaffa en budgetlösning med elmotor, drar det iväg till en Endura-50 + högkvalitetsbatterier köper jag hellre en 2.5hk fyrtaktare att brassa runt med.
                  Elmotoralternativet verkade bra, mycket för att den inte kostar så mycket jämfört med mindre bensinmotor, men nu vet jag inte längre.
                  Nya Yamaha F2.5'an väger bara 17kg.
                  Hej igen Test 005; Det blir alltid billigare, tystare och miljövänligare om du väljer en elektrisk fiskemotor kontra en vanlig bensinutombordare. I mindre insjöar och svagt strömmande vatten är elmotorn ditt bästa val som fiskemotor. Som transportmotor eller fiskemotor i stora sjöar och hav är en 4-takts utombordsmotor ditt bästa val. Som jag tidigare angav att 650 kilo är vad en Endura 30 kan dra innebär inte att jag rekommenderade en sådan till din båt. Endura 30 passar bäst till en liten Linderbåt eller en mindre långkölad plastbåt. Det är i de flesta fall också bättre att gå upp en eller två storlekar när det gäller köp elektriska fiskemotorer. Köper du en för liten elmotor ångrar du dig alltid och får svårt att byta upp dig till en större. En elektrisk fiskemotor som är för stor eller för stark lär du inte hitta!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #10
                    Old Firehand:
                    Jag håller till i skärgården, skyddade vatten, men inte samma sak som en liten insjö (dvs det blåser över fjärdarna och kan gå lite sjö på de öppna partierna).
                    Det är som sagt inte fråga om en transportmotor för det har jag redan en 30hästare till, utan nånting för smidig förflyttning inne i vikar och för att manövrera mellan platserna man ankrar upp och spinnfiskar från.

                    Ice hacker: Yamma F2.5 kostar €710,-. Priset på en 50lb elmotor, bra batteri + en smart laddare blir ju nästan lika mycket.
                    Elmotor verkar ju smidigt alltså, men jag är kanske lite mer vän av förbränningsmotorer (Neckdelen med en liten fyrpruttare blir ju att man måste dra igång den mellan varje förflyttning och dyr service etc... men å andra sidan har man tillräckligt med hk för trolling etc...)

                    Elmotor + batteri blir tyngre att bära än bensinmotorn.
                    Senast ändrad av Test005; 2006-11-24, 15:37.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X