Yamaha F25 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nej jag säger indirekt att F25 kan vara en kanonmotor på rätt båt men är knappast säker på att det gäller på en N430 med last och folk... Bäst i klassen just bland 20-30hk där volym, vrid och hk kan vara avgörande är nog svårt att säga ngt om utan att ta båten i beaktning.

    Kommentera


    • #12
      Jag förstår. Det är situationsbetingad och det går inte att generalisera och säga att en motor är bäst i klassen 20-30 HK.

      Kommentera


      • #13
        Precis. Tyvärr är det nog så att många båtfabrikanter/återförsäljare ofta "undermotoriserar", antingen för att skovet/båten inte klarar mer eller mer sannolikt, för att de vill kunna sälja en billigare lösning/paket, en 30hk är ju billigare än en 40hk...

        Som "lök på laxen" för handlaren, så ökar ju chansen att kunden (mer eller mindre förgrymmad) kommer tillbaka ett par år senare och vill ha mer effekt eftersom den "lilla, billiga motorn" inte räcker till när båten är familjelastad...
        Senast ändrad av anteman; 2018-12-22, 15:53.

        Kommentera


        • #14
          Jag har en f25 på min linder 445 basic. Köpte den för att den är så lättt då jag drar den med en fyrhjuling till svåråtkomliga platser. Motorn käns bra till min båt går på varvstoppen med original proppen. (1 pers motorguide xi5 2 batterier). Planar lätt med 3st i båten. Är nöjd.

          Kommentera


          • #15
            Inte en N430 men den säger något om bryderier med hk och fart
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...klassificering

            Kommentera


            • #16
              Jag har Y25 på min Buster S. Den går 22kn och planar lätt.
              Perfekt med låg vikt så man mycket enkelt kan vinterförvara motorn i varmgarage.
              Jag gillar motorn, fungerar väldigt bra.

              Nackdel är att vickspärren sitter dåligt till. Den är strulig att komma åt när man ska fälla ned motorn.

              Kommentera


              • #17
                Akterspegeln tror jag inte belastas nämnvärt mer än med en 20:a, då är det mer hur man kör i hårt väder och trailar på dålig väg som påverkar hålbarheten än ett par kg extra vikt. Och 5hk mer påverkar inte heller toppfarten mer än ett par tre knop så att sjöegenskaperna räcker nog till för den delen. Dessutom så har tillverkarna en överenskommelse om att effekten får skilja max -10% till +10% av angiven effekt. Det betyder att teoretiskt kan en 20:a som mest ha 22hk och en 25:a 22,5hk som minst, men jag antar att angivna effekter stämmer bättre idag än för 20 - 30 år sedan.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Brajjala
                  Behöver jag oroa mig över akterspegeln på min Linder 400 sportsman om jag lägger på en Yamaha f25 av den enkla varianten på 57kg?

                  Flertalet återförsäljare inkl Linder erbjuder ju 20hk motorer på sina 400 sportsman. Vad kan de väga, 45-55kg?
                  Du behöver absolut inte oroa dig. Från början var 400 godkänd för 30hk. Sett folk ha 40 på den.
                  Båten väger 125kg max vikt med motor är 230kg så det finns lite marginal.
                  begränsningen på antal hk beror ju på att de anser att den inte kan kan uppfylla säkerhetskraven i högre hastigheter.
                  Dock borde 400 egentligen ha 25hk. 20hk är för klent för den. Jag hade aldrig sålt min om den vore godkänd för 25hk.

                  Kommentera


                  • #19
                    20hk är inte alls för klent för en 400, tvärtom, precis lagom för en rorkultsstyrd basmodell.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      20hk är inte alls för klent för en 400, tvärtom, precis lagom för en rorkultsstyrd basmodell.
                      Nja... hade en 400 i 10 år. Först med 15 sen bytte jag till 20hk. Visserligen mest för att få eltilt. Visst fungerar det med 20hk. Den går bra. Men så fort du får lite vikt i båten så blir den trögare upp i plan. Många gånger jag önskade att ha lite kraftigare motor. Ett av skälen jag faktiskt sålde den.
                      Men Yamaha nya kraftigare och större 20hk kommer passa båten perfekt. Större cylinder volym och kraftigare växelhus är precis vad som krävs för 400. Egentligen inte mer hästar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 512 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 293 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X