Har problem att få ned farten linder med Honda 15 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har problem att få ned farten linder med Honda 15

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har problem att få ned farten linder med Honda 15

    Jag och delägaren har två Trollingbåtar men den vi använder mest är en Linder med Honda 15 hk började köra med Linder båten i fjol den är tänkt för våra mindre hemma vatten den andra är 6,5meter å tänkt för större vatten den har vi en inbordare + fyrtaktsutombordare + el motor fram men Linderbåten har dubbla djupriggar och kör med spöparavaner men kan köra tio spön med den med.
    Men började köra med denna förra året och märkte nästan med en gång att något var fel.
    Men ett medelmåttligt ekolod från Garmin saknar Gps så körde så sakta vi kunde men motorn går tyst å hade ingen riktigt fart givare men jag hittade en Gps nu och svaret kom direkt då vi kört gös och jag förstår nu när jag såg verklig fart skit lodet gav oss fel fart 0,6 mer i bland med vinden i ryggen och problem å få ekolodet att ge klar bild så jag köpte ett som jag kört hundra å åter hundra timmar med ett Lowrance x85 det är ett bra ekolod.
    Andra båten sitter det finare ekolod i men jag kan ej förstå att mitt x 85 som jag vet är ett bra lod.
    Får inte till det fattar inget måste vara något med alu båten för jag vände å åkte hem för köra med massa jidder å skit på lodet gör mig blind
    Åkte hem och tog helt enkelt å flyttade givaren 1 meter på sidan båten då började jag kunna se något men alu båten måste störa ut lodet för ett tredje lod testades och jag får inte den bild jag är van att få.
    har dröjt mig några sec för att ställa in ett ekolod på plastbåtar men nu kanske jag missat någon störning från motorn?
    trotts laddningen går till ett 55 amp batteri monterar jag samma lod på plastbåten krävs i bland att man får flytta givaren men nu måste jag köra med snäv konvinkel å givaren 1 meter på sidan båten jag har fiskat aktivt å läst av ekolodet i 20 års tid svårt att fiska nu då jag känner mig blind.
    Förr prick sköt man fisk
    träffat rätt så många gånger när jag läst av lodet justerat riggar efter informationen jag får av lodet

    Tappade helt lusten jag kör inte på tur då stannar jag hemma.
    Får ingen fisk heller mer än tur fiskar.
    Men linder båten går otroligt lätt i vattnet så självklart får vi ingen gös när fartgivaren visar 0.5 0,6 för snabbt jag ska se hur mycket jag kan skruva ned tomgången på Honda motorn måste ned till 1 kn om vi ska köra gös när yt tempen ligger runt10grader men jag har en gammal termometer med så jag vet när jag ska ge mig då gösen leker efter vattentemp inte efter fiskestyrelsens datum.
    men två frågor har jag hur får jag ekolodet att visa rätt med vår nya båt.
    motorn är super känslig på gasreglaget
    kommer jag kunna skruva ned tomgången på motorn.
    Jagska skruva på den i kväll hänger inget efter båten då sätter jag en el motor fram har några liggandes och då borrar jag hål i framkant på båten skruvar av kåpan allt å låter en servomotor sköta styrningen för oerhört smidigt att aldrig behöva se motorn farten styr jag med pwn kostar 400kr denna lösning är enda jag kan få till ska jag spendera dagen på detta köra motorn 360 grader runt går ej och är ej intresant och ankring orkar jag inte med ska köra trolling kan svänga 180grader
    el motorer har jag många.
    De får jag de lagar dem aldrig 5 läges brytaren 9gångerav 10
    De från Jula är exakt samma som de som börjar på Min
    Trist å mindre lustigt är kostnaden för två 75amp batteri
    Vad tor ni får jag ned farten och vad händer med ekoloden?
    Måste vara aluminiumbåten
    Senast ändrad av bbenderman; 2019-05-19, 10:33.

  • #2
    Om motorn du använder körs på lägsta varvtal som den klarar och båten fortfarande rör sig aningen för fort framåt så finns det så kallade drivankare som man kan hänga på båda sidor båten, de släpar utmed båten och skapar motstånd vilket sänker trollinghastigheten.

    Köp två drivankare och prova om et kan sänka tillräckligt istället för att försöka skruva ner tomgången.

    Biltemalänk här, riktiga fiskebutiker har säkert bättre kvalitet:

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av bbenderman Visa inlägg
      Jag och fiske kamraten har två Trollingbåtar men den vi använder mest är en Linder med Honda 15 hk började köra med Linder båten i fjol den är tänkt göt mindre sjöar våra mindre hemma vatten den andra är 6,5meter å tänkt för större vatten den har vi en inbordare + fyrtaktsutombordare + el motor fram men Linderbåten har dubbla djupriggar kör med spöparavaner men kan köra tio spön med den med men började köra med denna förra året och märkte nästan med en gång att något var fel.
      Men ett medelmåttligt ekolod från Garmin saknar Gps så körde så sakta vi kunde men motorn går tyst å hade ingen riktigt fart givare men jag hittade en Gps nu och svaret kom direkt då vi kört gös och jag fattade ingen ting förrän jag såg farten Garmin ekolodet visade fel fart och vi låg runt 2,1 2,3 i bland med vinden i ryggen och problem å få ekolodet att ge klar bild så jag köpte ett som jag kört hundra å åter hundra timmar med ett Lowrance x85 det är ett bra ekolod.
      Andra båten sitter det finare ekolod i men jag kan ej förstå att mitt x 85 som jag vet är ett bra lod å jag får inte till det fattar inget måste vara något med alu båten för jag vände å åkte hem för köra med massa jidder å skit på lodet gör mig blind
      Åkte hem och tog helt enkelt å flyttade givaren 1 meter på sidan båten då började jag kunna se något men alu båten måste störa ut lodet för ett tredje lod testades och jag får inte den bild jag är van att få.
      har dröjt mig några sec för att ställa in ett ekolod på plastbåtar men nu kanske jag missat av störning från motorn?
      trotts laddningen går till ett 55 amp batteri monterar jag samma lod på plastbåten krävs i bland att man får flytta givaren men nu måste jag köra med snäv konvinkel å givaren 1 meter på sidan båten jag har fiskat aktivt å läst av ekolodet i 20 års tid svårt att fiska nu då jag känner mig blind.
      jag har sett fisk eller annat.
      träffat rätt så många gånger när jag läst av lodet justerat riggar efter informationen jag får av lodet så tappade helt lusten jag kör inte på tur.
      så får vi ingen fisk heller mer än någon tur fisk då och då.
      Men linder båten går otroligt lätt i vattnet så självklart får vi ingen gös när fartgivaren visar 0.5 0,6 för snabbt jag ska se hur mycket jag kan skruva ned tomgången på Honda motorn måste ned till 1 kn om vi ska köra gös när yt tempen ligger runt10grader men jag har en gammal termometer med så jag vet när jag ska ge mig då gösen leker efter vattentemp inte efter fiskestyrelsens datum.
      men två frågor har jag hur får jag ekolodet att visa rätt med vår nya båt.
      motorn är super känslig på gasreglaget
      kommer jag kunna skruva ned tomgången på motorn.
      Jagska skruva på den i kväll hänger inget efter båten då sätter jag en el motor fram har några liggandes och då borrar jag hål i framkant på båten skruvar av kåpan allt å låter en servomotor sköta styrningen för oerhört smidigt att aldrig behöva se motorn farten styr jag med pwn kostar 400kr denna lösning är enda jag kan få till ska jag spendera dagen på detta köra motorn 360 grader runt går ej och är ej intresant och ankring orkar jag inte med ska köra trolling kan svänga 180grader
      el motorer har jag många.
      De får jag de lagar dem aldrig 5 läges brytaren 9gångerav 10
      De från Jula är exakt samma som de som börjar på Min
      Trist å mindre lustigt är kostnaden för två 75amp batteri
      Vad tor ni får jag ned farten och vad händer med ekoloden?
      Måste vara aluminiumbåten
      Jobbig text att läsa, svårt att förstå vad du menar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av HansHasse Visa inlägg

        Jobbig text att läsa, svårt att förstå vad du menar.

        Tror de skulle behövts några punkter och ett gäng kommatecken..,

        Kommentera


        • #5
          Ja svårt att hänga med i inlägget men att ekolodet inte funkar kan knappast bero på båten enbart eftersom många kör alubåt och ekolod utan problem. Har du av misstag kopplat så att skrovet utgör minuspol? Ligger givarkabeln och trängs med andra kablar, t ex strömkablar? Försök att dra dem separat med avstånd emellan. Har du startmotorbatteriet även som ekolodsbatteri? Prövat ett separat batteri till ekolodet? Att koppla ekolod och elmotor mot samma batteribank kan ge störningar men så har du inte kopplat antar jag?

          Vad gäller farten så tror jag inte att du kan skruva ned tomgången så mkt att du når ned dit du vill. En motor med alltför lågt varvtal kan dessutom få problem med kylningen.

          Propellerbyte med annan stigning/storlek (vilket istället kan ge sämre i toppfart) är en möjlig lösning, annars drivankare eller elmotor.
          Senast ändrad av anteman; 2019-05-19, 15:11.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 901 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
          6 svar
          5 526 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg karlers
          av karlers
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 312 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 406 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 887 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Arbetar...
          X