Förslag på ny 20 hk motor (rorkult) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på ny 20 hk motor (rorkult)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
    Mercurys nya 20hk väger 45kg, har bränsleinsprutning och en ny smart rorkult som kan justeras i höjd och sidled.

    En viss skillnad mot motorerna på 80kg som några föreslår. Har du en liten lätt båt kan vikten ha stor betydelse.


    Gå inte på Etecs skitsnack att de är lättare än fyrtaktsmotorer.
    Exempel
    Mercury 115 vikt 163kg,
    Etec 115 vikt 177kg
    Mercury 200 vikt 216kg,
    Etec 200 vikt 244kg

    Det finns troligtvis en anledning till att Mercury(optimax) och Yamaha(HPDI) slutat tillverka direktinsprutade tvåtaktare.
    den 20 hästaren måste ju vara kanon, 45kg är ju supernice.

    en fråga , har dom typ samma serviceintervaller(ca 3 år)
    antar dom har program likvärdigt etecen för vinterförvaring?

    Jag är ju rätt ny på båtmotorer men ger inte dessa tvåtaktare snabbare bottendrag,, detta var alltså en fråga inget påstående att etec är överlägsen.

    Kommentera


    • #22
      Tror inte någon här kan säga vilken av alla dessa motorer som håller bäst och ger lägst ägandekostnader... sannolikt den som är billigast och drar minst?(men alla dessa 20-25 är snåla i min bok).

      Alla dessa 4-taktare torde kräva samma service och den görs nog på ungefär samma sätt, de är så lika. Serva själv kanske man kan göra om man vet exakt vad man
      måste göra/inte får glömma... (ventilspel, kamrem mm) En E-tec förefaller enklare/billigare vad gäller underhåll/service men de väger 66-83kg beroende på utförande.

      Om sedan eltrim, elstart och rorkultslayout är viktigt har du inte kommenterat... så där blir svårt att rekommendera något, för mig var det jätteviktigt.

      Har haft en 25:a på en tunglastad i grunden ganska lätt Alumacraft och den 25:an hade verkligen behövt både 5 hk extra och eltrim... och längre rorkult. Skulle aldrig köpa en ny motor som ligger nära nedre gränsen av vad jag önskar, dvs aldrig en snålt rustad 15hk, inte ens på en Alaskan 13... hade jag en 15 med tung last/fiskekompisar så minst 25 hk - men det är jag det.

      Lycka till med köpet!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        Alaska 15 är ju godkänd för 30hp?
        Jag vet ej vad de övriga har för service intervaller men e-tec har 3 år och som sagt väldigt enkel att vinterkonservera
        ägandekostnaderna borde även vara låga, visst en 15hp lär ju vara billigare i inköp än en 25-30hp e-tec

        Har du funderat på en elmotor om du nu inte har bråttom?
        Lite mer bråttom än så har jag nog.
        Har en MG Xi3 i fronten som kan dra fram mig i ett par tre knop, men jag vill nog upp i alla fall 10 knop.
        Men annars är tanken god..

        Ni som pratar om Mercurys 20 hk, menar ni Mercury F20 EH/ELH?
        OM så, vad är skillnaden mellan EH och ELH?
        Det som ser ut att skilja dem är Längd 3,81 resp 5.08 m.
        Vad är det för längd detta beskriver?

        Eller vilken modellbeteckning tänker ni på?
        Senast ändrad av tpettersson; 2019-05-26, 15:06.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tror inte någon här kan säga vilken av alla dessa motorer som håller bäst och ger lägst ägandekostnader... sannolikt den som är billigast och drar minst?(men alla dessa 20-25 är snåla i min bok).

          Alla dessa 4-taktare torde kräva samma service och den görs nog på ungefär samma sätt, de är så lika. Serva själv kanske man kan göra om man vet exakt vad man
          måste göra/inte får glömma... (ventilspel, kamrem mm) En E-tec förefaller enklare/billigare vad gäller underhåll/service men de väger 66-83kg beroende på utförande.

          Om sedan eltrim, elstart och rorkultslayout är viktigt har du inte kommenterat... så där blir svårt att rekommendera något, för mig var det jätteviktigt.

          Har haft en 25:a på en tunglastad i grunden ganska lätt Alumacraft och den 25:an hade verkligen behövt både 5 hk extra och eltrim... och längre rorkult. Skulle aldrig köpa en ny motor som ligger nära nedre gränsen av vad jag önskar, dvs aldrig en snålt rustad 15hk, inte ens på en Alaskan 13... hade jag en 15 med tung last/fiskekompisar så minst 25 hk - men det är jag det.

          Lycka till med köpet!
          yepp det lilla jag har erfarenhet av,, köp största möjliga motor......

          Kommentera


          • #25
            https://www.mercurymarine.com/no/no/...andle-control/

            Det var den jag föreslog ganska tidigt i tråden, men verkar inte som du fick med dig det? Samma vikt som Suzuki, annan rorkult. Suzuki och Mercury är lättast på marknaden i 20 hk med EFI.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg

              Lite mer bråttom än så har jag nog.
              Har en MG Xi3 i fronten som kan dra fram mig i ett par tre knop, men jag vill nog upp i alla fall 10 knop.
              Men annars är tanken god..

              Ni som pratar om Mercurys 20 hk, menar ni Mercury F20 EH/ELH?
              OM så, vad är skillnaden mellan EH och ELH?
              Det som ser ut att skilja dem är Längd 3,81 resp 5.08 m.
              Vad är det för längd detta beskriver?

              Eller vilken modellbeteckning tänker ni på?
              Det är rigglängden som skiljer.
              38,1 cm är kort rigg och 50,8 är lång.

              Kommentera


              • #27
                Akkurat nå, Mercurys (ganske) nye 20HK med den avanserte rorkulten. Vi har denne på en båt (Pioner 14) i teamet nå og jeg liker motoren veldig godt.

                Suzuki er teknisk like bra, men de har ikke løst de elektriske problemene sine.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #28
                  Mercurys senaste 20hk förefaller vara ett bra, lätt och prisvärt val om 20 hk räcker och man inte behöver Power trim.

                  Fast denna rorkult (och E-tec original) är nog smidigast om man behöver trimma under gång...

                  https://www.youtube.com/watch?v=rBi7knzb1Uw

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                    https://www.mercurymarine.com/no/no/...andle-control/

                    Det var den jag föreslog ganska tidigt i tråden, men verkar inte som du fick med dig det? Samma vikt som Suzuki, annan rorkult. Suzuki och Mercury är lättast på marknaden i 20 hk med EFI.
                    Jag ber om ursäkt för att jag missade ditt inlägg med motormodellen.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Mercurys senaste 20hk förefaller vara ett bra, lätt och prisvärt val om 20 hk räcker och man inte behöver Power trim.

                      Fast denna rorkult (och E-tec original) är nog smidigast om man behöver trimma under gång...

                      https://www.youtube.com/watch?v=rBi7knzb1Uw
                      Den yamahan såg också väldigt fin ut.
                      Givetvis håller jag tummarna för att min motor ska gå att rädda för en rimlig kostnad, men annars får det bli en... *kan inte bestämma mig*

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X