Det korrekta sättet att vinterkonservera utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det korrekta sättet att vinterkonservera utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det korrekta sättet att vinterkonservera utombordare

    Hej!

    Jag ska vinterkonservera min utombordare som ska stå ute hela vintern. Så här tänkte jag göra. Åsikter och tips?

    1) Varmkör den i 10-15 minuter och byt motorolja och oljefilter
    2) Byt växelhusoljan
    3) Kör ingång motorn, spruta konserveringsolja i varje förgasare medan motorn är igång tills den självdör. Ta sedan bort tändstiften och spruta in mer konserveringsolja / fogging oil direkt i motorns cylindrar och kör sedan runt cylindrarna med startmotorn utan att tändstiften sitter i.
    4) Töm förgasarna genom att öppna skruven till tömmer förgasaren

    Bränslet behöver jag inte behandla då jag redan använder Alkylat.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-28, 21:59.

  • #2
    Bara det bästa är gott nog åt min utombordare!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Bara det bästa är gott nog åt min utombordare!
      I så fall rekommenderar jag en dubbelsäng, 180 bred!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        I så fall rekommenderar jag en dubbelsäng, 180 bred!
        Det är ett partnerskap och vi har bara varandra. Om jag tar hand om den på land så kommer den att ta hand om mig på sjön. Give and take. Jag skäms inte för att säga det. Den kommer att få den omvårdnad och kärlek som den behöver för att vara med mig tills döden skiljer oss åt, eller tills jag byter ekipage.

        Kommentera


        • #5
          Jag kan inget om motorer. Totalt inget!
          Men dess beståndsdelar.
          Alla vätskor kommer mer eller mindre att öka i volym.
          Material som håller vätskorna kommer krympa.
          Riskerar du minus 20-30 så bör väl slangar och små rör tömmas på innehåll.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            Jag kan inget om motorer. Totalt inget!
            Men dess beståndsdelar.
            Alla vätskor kommer mer eller mindre att öka i volym.
            Material som håller vätskorna kommer krympa.
            Riskerar du minus 20-30 så bör väl slangar och små rör tömmas på innehåll.
            Motorns egna vätskor som oljorna kommer inte att expandera nämnvärt om de inte är kontaminerade med vatten. Dessa oljor är ju framtagna för att även användas vintertid och fryser inte till is.

            Kommentera


            • #7
              Motor och båt kvar i sjön året runt funkar för mig, den brukar sitta i isen ca tre veckor. Servar ekipaget på verkstad vartannat år.

              Kommentera


              • #8
                Byt olja och filter samt oljan i drevet. Skruva bort tändstiften och skvätta in lite motorolja med tex en oljekanna och dra runt några varv med snöret/startmotorn. Sedan väntar du bara på våren,och eftersom du skrev att du hade kört på alkylatbensin så behöver du inte göra någonting med förgasarna, alkylatbensinen sköter den biten av sig själv.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Byt olja och filter samt oljan i drevet. Skruva bort tändstiften och skvätta in lite motorolja med tex en oljekanna och dra runt några varv med snöret/startmotorn. Sedan väntar du bara på våren,och eftersom du skrev att du hade kört på alkylatbensin så behöver du inte göra någonting med förgasarna, alkylatbensinen sköter den biten av sig själv.
                  Hur resonerar du här? Kan Alkylat smörja förgasaren fram till våren? Jag trodde att man sprutade in fogging oil i förgasarna för att kritiska delar ska få sig den smörjning de behöver när motorn inte startas. Det kanske inte gäller 4-takt?

                  Jag försöker att bli så kunnig som jag kan bli och göra så mycket av servicen själv som det bara går. Verkstäderna lurar verkligen sina kunder här. En service för min mindre motor på 3,5 hk skulle kosta mig 2500! Du kan tänka dig vilka pengar jag kommer att spara. Och garantin som den ska göra giltig ger jag inte mycket för. Vad täcker den egentligen? När det kommer till kritan så troligtvis inte mycket.

                  Utombordare misshandlas och vansköts till döds, de går inte sönder för att man använder de mycket. Lär man sig att ta hand om sin motor och så kan den väl överleva en livstid eller två och slutligen hamna i museum. Kontentan är: Jag tänker inte vara rädd för 1800-tals teknologi
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-29, 22:29.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Motor och båt kvar i sjön året runt funkar för mig, den brukar sitta i isen ca tre veckor. Servar ekipaget på verkstad vartannat år.
                    En motor som används året runt behöver inte heller konserveras! Men jag hade ändå bytt oljor varje halvår. Fast det är klart, har du en stor motor så är det ju svårare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X