Startmotorproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Startmotorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Startmotorproblem

    Sista fisketuren innan upptag av båten (i onödan) började startmotorn krångla. Inte något som jag varit med om tidigare. Startmotorn slog till när jag vred på nyckeln som vanligt, men därefter gick den inte tillbaka. Motorn startade således men lät illa då startmotordrevet snurrade med.
    Frågan är om någon kan ha något tips om var felet kan ligga? Jag funderar på om det är i motorn eller tändningslåset? Kan det vara så att startströmmen från tändningslåset inte bryter när man släpper nyckeln?

    Tacksam för tips!

    PS. Motorn är en Mercury 40hk från -98 om det kan spela någon roll

  • #2
    Skulle tippa på solanoiden ( stavning? ). Sällan ett sådant fel ligger i tändningslåset. Och själva motorn har inget med startmotorn att göra mer än när kuggkransarna snurrar tsm.
    inte ovanligt att solanoiden ger upp och kan då stanna ute, inte komma ut alls osv.

    Kommentera


    • #3
      Jag håller med ovanstående, till 99% beror det på att solenoiden kärvar och inte åker tillbaka.

      Får mig att minnas en mörk vinterkväll i lastbilen på E4an när plötsligt ljus och alla instrument slocknade totalt pga av elhaveri.
      Visade sig senare att drevet på startmotorn inte gått tillbaka från startkransen efter jag stannat och tankat.

      Sorry för urspårningen ;-)

      Kommentera


      • #4
        Ok, kan tillägga att det inte heller gick att stänga av motorn med nyckeln efter att startmotorn ”hakat” sig. Och när jag bröt huvudströmmen gick startmotorn tillbaka direkt. Fast om jag slog på huvudströmmen så kicka startmotorn in igen utan att jag rörde nyckeln
        Kanske lite oklart formulerat innan, jag är med på att startmotorn är separerad med motorn

        Kommentera


        • #5
          Kortslutning i solenoiden. Vatten gör underverk i elektronik över tid :-)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jebsen Visa inlägg
            Ok, kan tillägga att det inte heller gick att stänga av motorn med nyckeln efter att startmotorn ”hakat” sig. Och när jag bröt huvudströmmen gick startmotorn tillbaka direkt. Fast om jag slog på huvudströmmen så kicka startmotorn in igen utan att jag rörde nyckeln
            Kanske lite oklart formulerat innan, jag är med på att startmotorn är separerad med motorn
            Ja, fast då tyder det ju faktiskt på att det är något lurt med nyckeln, eller ännu troligare med kablaget till motorn. Ligger det spänning på och drar startmotorn trots att du inte pillar på nyckeln, så är det förmodligen inget fel på solenoiden. Kollas lättast genom att plocka bort pluskabeln som går från tändningslåset till solenoiden och ersätta denna med en lös pluskabel som man kan testa med så att säga. Drar solenoiden (drevet åker upp) när du sätter den kabeln mot pluspolen på solenoiden och returnerar när du släpper, då är det ett elektriskt fel och inte fel på solenoiden.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 963 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 362 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X