Parsun experiment? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parsun experiment?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Parsun experiment?

    Tjena grabbar.

    Jag vet vad ni tänker. Inte en till idiot som undrar ifall man bör köpa en billigare Kina skräp till motor. Men om ni orkar lyssna på min plan så ska jag förklara vad jag tänker.

    Nu är det så att jag har en Ockelbo b16 som fiskebåt med en tillhörande Mercury 50 hk 4 takt från 2008. Går hur bra som helst. Har även en mindre aluminium eka som jag använder i en insjö med en Mariner 5 hk 2t. Har även en 2,5hk Mercury 2t som extra motor som jag även använder på min tredje plasteka som ligger i en annan närliggande insjö.

    Ok, nu kanske ni undrar vad fan jag vill komma till. Jo det råkar vara så att polarn fick en helt ny Parsun 5hk i kartong från 2012 som han absolut inte behöver då han har fler båtar samt motorer en vad jag har. Ja vi gillar köpa på oss alldeles för mycket grejer som man kanske kommer att behöva men troligtvis inte.

    Nu erbjöd han mig att köpa motorn för 1500. Först tänkte jag aldrig i livet, vill inte ens ha skiten gratis, men så kom jag på att det kanske hade varit lite roligt att kolla hur bra den håller. Vet ju att många har haft en massor av åsikter men inte många som egentligen har riktiga erfarenheter av motorn utan har mest hört av mormors flickväns pappas brors dotter som har ägt en sketen Kina motor.

    Tänker att det kanske hade varit lite roligt att se vad skiten går för. Jag tänker pressa skiten ur den och endast byta olja samt tändstift enligt service manual. O kanske ställa ventilera när dom börjar knacka eller så, samt byta impeller ibland. Meckar mycket Cross sen barnsben och har inga problem att serva små utombordare.

    Kom med åsikter mina vänner, alla erfarenheter oc åsikter är välkomna.

    Ja jag är jävligt uttråkad idag

  • #2
    Köp den! Sen kan du få 1700 för den av mig
    Har svårt att tänka mig att den skulle hålla extremt mycke sämre än dom stora märkena. Och reservdelar finns ju i fall att nått skulle kajka ihopa..

    Kommentera


    • #3
      200 kr är inte mycket till vinst. Som sagt så är jag inte i behov av fler motorer eller vinst pengar. Ska jag köpa den så blir det enbart för att stilla min nyfikenhet.Tänker att jag pressa skiten ur den och kolla vad den går för, får ha med mig den lilla Mercuryn ifall Kinesen inte håller ute på sjön. Visst, det är en insjö så man kan ju alltid ro tillbaka men det tar ändå ca 3-4 timmar att ro beroende på hur långt bort man är.

      Kommentera


      • #4
        För 1500 hade jag stillat min nyfikenhet. Alla dagar i veckan.

        Kommentera


        • #5
          Jag tror fan att jag gör det. Ska bli kul och se hur länge den håller. Jag ska försöka komma ihåg att upptadera hur det har gått men tyvärr så kommer jag inte ut på sjön förens våren, ska fixa akterspegeln på plastekan som det är tänkt att motorn ska sitta på.

          Kommentera


          • #6
            Om inte annat kan det ju va nice om du testar o uppdaterar här så kan man ju ha lite matnyttig info om man springer på en billig. Tänker lite som du att det är perfekt med en liten lätt slit o slängmotor för små hyrbåtar osv dom ggr man inte kör med sina egna..

            Kommentera


            • #7
              Nu får ni kalla mig idiot då.... men den parsun 15hk som jag hade i 5 år gick HUR bra som helst! Så varför sålde jag den undrar ni. Köpte större båt så jag sålde motor o båt som ett paket.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                För 1500 hade jag stillat min nyfikenhet. Alla dagar i veckan.
                Det beror på hur stor prylb_g man är.
                Jag gjorde det en gång och aldrig mer.
                Jag köpte en Stiga röjsåg med trimmer på Granngården Kalix.
                Det första jag gör när jag får hem är att jag rycker sönder startanordningen.
                Allt gjort i plast och garantirep. Aldrig något med från PRC.
                Förba__ade skit!
                Click image for larger version

Name:	FUCK.jpg
Views:	522
Size:	11,0 KB
ID:	2537670
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Det är därför jag aldrig skulle köpa en Volvo, gå på bio (Filmstaden) eller ringa med 3 och lyssna på Spotify. Jag ska aldrig köpa eller använda nåt från PRC och nu sprider de Corona viruset också.
                  Jag glömde att jag måste sluta fiska. Mina rullar och drag kan vara tillverkade i PRC.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                    Det beror på hur stor prylb_g man är.
                    Jag gjorde det en gång och aldrig mer.
                    Jag köpte en Stiga röjsåg med trimmer på Granngården Kalix.
                    Det första jag gör när jag får hem är att jag rycker sönder startanordningen.
                    Allt gjort i plast och garantirep. Aldrig något med från PRC.
                    Förba__ade skit!
                    Click image for larger version  Name:	FUCK.jpg Views:	0 Size:	11,0 KB ID:	2537670
                    Var tror du dom andra stora tillverkarna får sina prylar ifrån? (Ja, Evinrude gör sina hemma i USA... så vart det sagt)

                    Inte är det handbyggt av Göran i ett skjul någonstans i Smålandska skogarna inte.

                    Titta på Biltema, deras bromsskivor kommer från exakt samma fabrik som en av de största tillverkarna av bromsar får sina. Sen stämplar man det med Biltema eller *insert trademark* och vips är det hutlös prisskillnad.
                    Samma produkt, samma fabrik, olika märken... men samma QC och kvalitet...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X