Val av akter elmotor och batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av akter elmotor och batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av akter elmotor och batteri

    Inhandlade en Minn Kota C2 30lbs till min Linder 355, men känner inte att den uppfyller de behov jag har, har båten där det är relativt strömt.

    Kikade på en Minn Kota 55lbs Max, utöver dragkraften som är nära på det dubbla på 55lbs'en..

    Har tänkt att ha elmotorn som enda drivkälla. För 2 personer och fiske tillbehör och annat bös.

    Är det nämnvärt stor skillnad på dessa 2 motorer, när det kommer till kraft/hastighet? Jag är helt novis på området, men förstår att 30lbs är den svagaste i Minn Kotas sortiment.

    Har ni rentav något annat förslag, är jag idel öra.

    Skulle även uppskatta om en kunde få tips av ett bra fritids/marin batteri för ändamålet. Gissar att får lägga en budget på runt 2000kr för batteriet.

    Har ett Garmin 5cv ekolod som jag kopplade på batterilådan som är för elmotorn, men läste något om att det kunde vara bra att ha dem på separata batterier, hur går en tillväga då? Vad väljer en för batteri i sådant fall för ekolod.

  • #2
    Ett 100-120Ah har du råd med här, tex https://www.autobatterienbilliger.de...Traction-T115-
    Gel eller kanske Agm traktionsbatteri skulle jag välja. Agm är lite snabbare att ladda men gel ger sannolikt bättre djupurladdningskapacitiet (se värden för DOD i länken). Tungt att bära men mest Wh/Ah för pengarna!

    Nu finns det ju även LiFePO4 batterier som börjat gå ned i pris men knappast med tillräckliga Ah för 2000kr än... ?

    Finns även 10-20 AH batterier där som funkar till ekolodet men jag skulle först pröva att montera på samma. Blir det störningar så köp först då ett litet separat batteri. Hade själv ett 9Ah gel från biltema som funkade men man får ladda de två direkt efter med bra laddare.

    Förhoppningsvis räcker 55lb, Ska du ha mer än 55 lb så blir det nog 24V (2×12V i serie eller ett 24 V batteri)
    Senast ändrad av anteman; 2021-07-21, 18:20.

    Kommentera


    • #3
      Titta på Haswing. Majoriteten av elmotorerna är skapta som ett trolling alternativ till den befintliga bensinmotorn. Haswing är en transport motor. Har själv Haswing Protruar 5.0 gen1 med ett lilead 24V50ah. Har hittills inte lyckats tömma batteriet mer än till hälften. Trots upprepade försök. Något jag inte lyckats begripa än.
      Bara man rör gasen lite så är man på 2 knop. Det är ca 15% gas. Halv gas runt 3-3,5 knop, fullgas är 4,5-5,5 knop. Yttre faktorer spelar in, så som vind, tempratur etc
      Återförsäljare är drev.se

      Intressant fakta. Hade tidigare 2 st 100ah bly till motorn. Efter nån timme indikerade den att 50% återstod. Dock sent på hösten. Ska bli väldigt spännande att se hur lilead presterar då.

      Kommentera


      • #4
        Intressant men lilead 24/50 kostar nog 2000kr×4 så klart över TS budget.

        Dessutom undrar jag om dina 100Ah bly var kopplade i serie och ffa om de var riktiga traktionsbatterier (=djupurladdningsbatterier, ett vanligt billigt blybatteri har långt färre Wh) som laddades direkt efter fisket, bly är känsligt för sånt jämfört med litium om man vill behålla maximal kapacitet över tid.

        Vill minns att du förr sa att du körde dina gamla 12V batterier ett i taget, kanske minns fel.

        Kommentera


        • #5
          Litium batterier må vara långt över min tänkta budget, men å andra sidan är det gissningvis där en hamnar oavsett i framtiden. Tack för de svar jag fått, ska titta på Hashwing. Fördelen med Minn Kota är ju att en faktiskt hittar dem hos så många försäljare och känna på produkten.

          Kommentera


          • #6
            Ja i snar framtid är det förhoppningsvis enbart litiumbatterier av ngt slag (eller t o m solidstate) som gäller men idag tycker jag de är väl dyra och hade jag en budget på 2000kr så skulle jag inte kunna köpa ngt för 8000kr, bla därav mitt förslag.

            Vad gäller Hashwing så skulle jag inte vara alltför orolig, även om jag inte prövat. De har funnits här i flera år och rorkultselmotorer utan ankringsfunktion är tekniskt enkla ting.
            Senast ändrad av anteman; 2021-07-20, 22:27.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              Titta på Haswing. Majoriteten av elmotorerna är skapta som ett trolling alternativ till den befintliga bensinmotorn. Haswing är en transport motor. Har själv Haswing Protruar 5.0 gen1 med ett lilead 24V50ah. Har hittills inte lyckats tömma batteriet mer än till hälften. Trots upprepade försök. Något jag inte lyckats begripa än.
              Bara man rör gasen lite så är man på 2 knop. Det är ca 15% gas. Halv gas runt 3-3,5 knop, fullgas är 4,5-5,5 knop. Yttre faktorer spelar in, så som vind, tempratur etc
              Återförsäljare är drev.se

              Intressant fakta. Hade tidigare 2 st 100ah bly till motorn. Efter nån timme indikerade den att 50% återstod. Dock sent på hösten. Ska bli väldigt spännande att se hur lilead presterar då.
              Kräver de 24volts motorerna som Hashwing har alltid parallell koppling mellan 2st 12volts batterier, eller finns det 24 volts batterier också, så att en kan använda bara 1 batteri?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Joel85 Visa inlägg
                Litium batterier må vara långt över min tänkta budget, men å andra sidan är det gissningvis där en hamnar oavsett i framtiden. Tack för de svar jag fått, ska titta på Hashwing. Fördelen med Minn Kota är ju att en faktiskt hittar dem hos så många försäljare och känna på produkten.
                Om du hittar en beggad motor då kanske du får plats med ett Lithium i budgeten, Förutom inköpspriset är det mesta bättre med lithium, räknar man livslängden blir det billigare i slutändan.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Intressant men lilead 24/50 kostar nog 2000kr×4 så klart över TS budget.

                  Dessutom undrar jag om dina 100Ah bly var kopplade i serie och ffa om de var riktiga traktionsbatterier (=djupurladdningsbatterier, ett vanligt billigt blybatteri har långt färre Wh) som laddades direkt efter fisket, bly är känsligt för sånt jämfört med litium om man vill behålla maximal kapacitet över tid.

                  Vill minns att du förr sa att du körde dina gamla 12V batterier ett i taget, kanske minns fel.
                  Till frontmotorn är det en i taget. Dom får tjäna plats där tills dom är helt slut. Då blir det lithium fram också. Fast det är en nackdel där. Dom fungerar bra som en jämnvikt dom där 60 kg. En bekant slänger vattendunkar fram i båten som jämnvikt.

                  Ursprungligen postat av Joel85 Visa inlägg

                  Kräver de 24volts motorerna som Hashwing har alltid parallell koppling mellan 2st 12volts batterier, eller finns det 24 volts batterier också, så att en kan använda bara 1 batteri?
                  Dom flesta haswing är 12V faktiskt. Min är bara lite värre. Vill ha den extra farten och kraften då jag ibland fiskar på rätt stora sjöar och blåser det upp snabbt så känns dom extra musklerna som en bra livförsäkring.
                  I Polen och Tyskland är dom väldigt populär. Eller jag tror det är dom språken iaf. Finns mycket videos på youtube då dom kör med haswing 1 och 2.

                  Tidigare hade jag 2 st 12V kopplade till den. Dock ej Tudor utan Yuasa active leisure battery 100ah. Det är dom lokala butiken säljer till elmotorer. Tror dom säljer motorguide.
                  2 st 12V eller en 24V ska inte göra nån större skillnad. Men nåt i minnet av alla polska youtube klipp som jag inte förstår nåt av undrar om dom inte rekommenderar lithium. Eller om det bara var den butiken. Men det kan förklara varför jag kan köra så länge nu.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Joel85 Visa inlägg
                    Litium batterier må vara långt över min tänkta budget, men å andra sidan är det gissningvis där en hamnar oavsett i framtiden. Tack för de svar jag fått, ska titta på Hashwing. Fördelen med Minn Kota är ju att en faktiskt hittar dem hos så många försäljare och känna på produkten.
                    Frigör budget och köp ett litium. Herregud vad nöjd jag är att jag grävde lite djupare i plånboken och ersatte mitt svintunga blybatteri med en outdoor-box från Rebelcell. Jag använder det för att driva aktermonterad elmotor på min Alumacraft 1236 och fiskar en dag utan att behöva oroa mig för att batteritorsk.

                    Ovan var lite off topic men jag vill ändå få in det som en parentes.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X