Evinrude 40hk -1990 går endast på en cylinder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 40hk -1990 går endast på en cylinder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude 40hk -1990 går endast på en cylinder.

    Började med att förra året gick den relativt bra, sedan strulade det slutet av säsongen.



    Under vintern gjorde jag:

    * rengöring av förgasare

    * rengöring av all bränsleslang etc

    * bytte stift och tändspole.



    Sedan la jag ner båten nu i sommar och körde, gick väldigt fint en stund sedan gick den knappt köra. Så jag:



    *tog isär allt som hade med tändning att göra, kontrollera kablar etc

    * tog isär allt med bränsle/luft/förgasare och rengjorde allt och funktionstestade.



    Men det vart ingen skillnad. Lyckades sedan mäta mig till att tändspolen va kass (garanti), så satte dit en ny sedan gick den som den skulle igen.



    La ner i vattnet och sedan så går den endast på 1 cylinder ännu en gång. Tog upp båten till jobbet där jag har verkstad och gjorde:



    * komptest (10bar~) på båda cylindrarna.

    * kollade så det kom soppa till cylindern, vilket de gjorde.

    * bytte cdi till en ny som jag fick tag på till ett bra pris i förpackning (ej använd) och då hade jag upp svänghjulet och kollade allt där under och allt såg bra ut.



    Efter detta startade den inte så jag kollade allt ännu en gång, märkte då att kilen till svänghjulet gått sönder så svänghjulet/timingen va helt fel, monterade dit en ny kil och startade upp den, då lät den att gå fint och kollade gnista etc och allt verkade ok, gick på 2 cylindrar då.



    Satte ner i vattnet och nu går den mycket renare och svarar bättre (följde guide och fixade alla länkage också), men den är väldigt slö och varvar aldrig ur ordentligt.



    Tagit lös stiften och ser då att den nedre cylindern knappt blir sotigt och de övre blir det, provade byta plats på stiften men ingen skillnad.



    Tog kabeln till cylinder 1 och satte på cylinder 2, men då startar den inte alls och vice versa.



    Nu är jag helt slut på ideer och jsg kan verkligen inte förstå varför den inte ska kunna fungera som den ska. 2-takt bruka va väldigt simpla men jag är helt tom nu.



    Detta är då gjort sedan början av sommaren:



    * ny cdi

    * ny tändspole

    * nya tändkablar samt stift

    * ny soppa

    * kompprov utfört

    * rengjort bränsletillförsel etc(slangar, blåsa osv)

    * kollat timingen på svänghjulet (verkar hamna lite off men eftersom den tänder som den ska på cylinder 1 borde väl cylinder 2 va rätt också(rätta mig om jag har fel).

    * ställt in alla länkage till förgasare etc

    * rengjort förgasare

    *kontrollerat reedventilerna





    VAD ÄR NÄSTA STEG

  • #2
    Är på jobbet nu, går likadant med spolmuff.




    Cylinder 1 startar oavsett hur jag sätter stiften samt kablarna, så tändningen fungerar som den ska.




    Stiftet blir blött på cyl 2 så soppa får jag fram.




    Hakade lös förgasarstaget å provade öppna en å en, då varvar den upp på cyl1 men inte på cylinder 2s förgasare. Körde även startgas och händer ingenting alls i cyl2. Skulle vilja påstå cyl 2 är död, men komptestet som visade 10bar visade annat?

    Kommentera


    • #3
      Blir det blött i cyl 2 har du väl ingen gnista där?
      Ambassader c3, savagear mp pro
      daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
      okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av FenioN Visa inlägg
        Blir det blött i cyl 2 har du väl ingen gnista där?
        Blir blött, samt att gnista finns, provat med startgas också, händer ingenting alls. Komp gjort nyss och båda har samma lika.....

        Kommentera


        • #5
          Problemet var att cdi boxen var trasig. Den skickade helt fel gnista vid fel tidpunkt. Provade dit min gamla och startade direkt...

          Kommentera


          • #6
            Impad, du skrev av dig sen hittade du felet!

            Hur gammal är motorn?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
              Impad, du skrev av dig sen hittade du felet!

              Hur gammal är motorn?
              Ja men asså stod där med mina kollegor (är Mekaniker) och alla stod helt förbryllade, ingen förstod någonting alls, så provade dit gamla för skojs skull för tänka att tändningen va märklig bara, så starta den

              1990!

              Kommentera


              • #8
                Dock så har jag fått tillbaka bekymret (varför jag ens bytte cdi från första början).

                Denna video visar problemet https://files.fm/u/pj95w53rc

                Den kan gå hur bra som helst länge, sedan börjar den uppföra sig såhär vid mer gas än halv.

                Tempgivare och kabeln till den är testad mot jord och så börjar det tjuta i reglaget, men den har aldrig tjutit hittills då den uppfört sig såhär, så funderar om min CDI (gamla) redan är kass och då den blir varm efter ett tag (sitter under svänghjulet) så blir den riktigt dålig?

                Enda jag tänkt på är att ifall ja släng i backen eller typ vrid av tändningen och startar om sedan full gas efteråt så kan den gå bra hur länge som helst.

                Oavsett är det sjukt trist då man knappt vågar fara någon längre sväng när den ska bete sig sådär.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 965 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 375 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 439 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 902 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 366 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X