Varvräknare till utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varvräknare till utombordare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varvräknare till utombordare

Hej på er!

Jag har ingen varvräknare till min Suzuki DT40, tänkte det kunde vara nimt att ha, så man vet om propellern passar eller inte. Kan vara en bra idé med tanke på bränsleekonomi också

Från kabelhärvan går det en gul kabel som jag vet är RPM-signal. Jag hittar inga begagnade varvtalsräknare till min utombordare så en universal är nog enda alternativet.

Hade en sån här funkat? (Bortsett från att den kanske inte är vädersäkrad) https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...log-2000047237

Eller är det bättre att välja marinvarianten?

Eller någon helt annan? Jag tänkte prova med multimeter också, på så vis kan jag iaf kontrollera att propellern passar båten (Buster RS).

Hur hade ni gjort?

Jag kopplar in en varvräknare provisoriskt och väldigt temporärt under tiden jag testar och till det funkar nog båda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Jag kopplar in en varvräknare provisoriskt och väldigt temporärt under tiden jag testar och till det funkar nog båda.
      Okej! Frågan är om den billiga har möjlighet att läsa 2 takt 2 cyl. Står ju bara antal cylindrar i manualen.

Kommentera

Sök tachometer eller varvräknare på amazon... Brukar montera en sån digital för en dryg hundring, då har man både varvräknare och timräknare för motorn för en billig peng...Och jäkligt lättmonterade...
        Senast ändrad av byggarn; 2023-04-11, 06:22.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag vid ett par tillfällen köpt hos: https://www.indicates.se
          Dom har fungerat för mig.

Kommentera

En sån här har jag hemma, ska testa. Det stod att den inte var så exakt, men jag har multimeter som jag kan kolla mer exakt med!Click image for larger version  Name:	C4B7A1AC-961E-42DE-868E-4ED1B1DB86F5.jpeg Views:	0 Size:	146,4 KB ID:	2621380
            Senast ändrad av nivv; 2023-04-11, 17:26.

Kommentera

Nu har jag testat lite! Fick följande resultat på tomgång (växel i, i tunna) med multimeter: pendlar mellan 28 och 32 hz.

På varvräknaren står det då 750, vilket borde vara en korrekt tomgång. Någon som har någon idé på hur jag kan räkna om mina hz till RPM? Se sprängskiss nedan. Hur många poler har min motor tro?
              Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2023-04-12 kl. 20.08.17.png
Views:	864
Size:	633,6 KB
ID:	2621431

Har försökt räkna ut det enligt nedan:

30hz*60 (1min = 60 sekunder) = 1 800

/2 (antalet poler)

= 900

Så det går inte riktigt ihop. Antar att jag missar något? Tycker att motorn har rätt låg tomgång med växel i.
              Bifogade filer

Kommentera

Provade att jämföra den billiga varvräknaren från Amazon med en varvräknare med laser och reflex. Summa summarum visade den billiga varvräknaren rätt!

Kommentera

Inte förvånad, har kört precis såna som du har på bilden i drygt 10 år utan att jag upptäckt nåt konstigt...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Inte förvånad, har kört precis såna som du har på bilden i drygt 10 år utan att jag upptäckt nåt konstigt...
                    Ja, de funkar säkert bra, men när det i manualen står "Om varvtalet är lite högt, vira kabeln fler varv runt tändspolekabeln, om varvtalet är lågt, gör tvärtom" så blir man lite fundersam!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48