Motorproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
    Okej, fel skrivet!!

Var UTE på sjön och trollade i ca 5 timmar i dag utan problem!
    Har aldrig vart med om att det har blivit knas efter att kört upp ca 20 liter bensin från föregående år!!
    Har haft en del motorer och båtar och aldrig ett problem som "gammal" bensin har orsakat!
    Men det är klart jag kan ju haft tur!

Men om ni inte kör upp bensinen innan det är dags att vinterförvara, vart gör ni av den då eftersom den inte går att andvända efter 4- 6 månader??
    Sommar bilar;
    Tömmer ni tanken på dom när sommaren är slut??
    Den går ju inte att ha till nästa sommar!
    Har inte heller i detta exempel haft några som helst problem med "gammal" bensin..

Skål!
    Man fyller ALLTID tanken på båten eller bilen innan man ställer undan den, då undviker man kondens i tanken.

Om det sedan blir lite vatten i förgasaren är svårt att komma ifrån, man får tömma den ibland. Man kan ju gärna plocka lös och tömma den innan första användandet för säsongen, samtidigt så passar man givetvis på att rengöra den grundligt.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
      Man fyller ALLTID tanken på båten eller bilen innan man ställer undan den, då undviker man kondens i tanken.

Om det sedan blir lite vatten i förgasaren är svårt att komma ifrån, man får tömma den ibland. Man kan ju gärna plocka lös och tömma den innan första användandet för säsongen, samtidigt så passar man givetvis på att rengöra den grundligt.
      Ja visst, med det är ju en helt annan sak!
      Om du fyller upp tanken innan du ställer undan motorn (Bil eller Båt)
      så spelar det väl ingen roll förutom att du inte får kondens men bensinen är ju likförbannat tax 6 månader gammal!
      Och är det kondens eller vatten i förgasaren så är det ju INTE besinen som är problemet!
      Eller?
      [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
        Ja visst, med det är ju en helt annan sak!
        Om du fyller upp tanken innan du ställer undan motorn (Bil eller Båt)
        så spelar det väl ingen roll förutom att du inte får kondens men bensinen är ju likförbannat tax 6 månader gammal!
        Och är det kondens eller vatten i förgasaren så är det ju INTE besinen som är problemet!
        Eller?
        6 månader gammal bensin skall inte vara problemet, har aldrig haft problem med det iaf. Men börjar den vara ett par år så kanske det kan påverka, men det beror väl på hur känslig motorn är. En Amazon klarar nog t.ex. sämre soppa än en modern japs, men det är en annan historia.

En historia som däremot är bra är att använda startgas första gången motorn skall användas för året. Ofta kan det kanske bli lite oljig beläggning på tändstiften eller så, med startgas så är det inget problem.
        Jag får använda startgas på min motor första starten varje år, sedan är det ingen problem.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Det är inte vattnet som är hörnstenen. Utan dagens bensin innehåller massa med tillsatser. Bensinen blir som sirap efter en lång förvaring. Exakt antal dagar går väl inte att säga precis. Värst är ju dessa uthus förvarare där det både blir kondens och sirap. Och som lök på lxen gammalt slagg på botten sen trycktanken var ny för 20 år sen.
          Vad man kan göra är att fylla i frisk bensin i en tank som man vet är ren från slagg och utan utomhuslagring.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Det är inte vattnet som är hörnstenen. Utan dagens bensin innehåller massa med tillsatser. Bensinen blir som sirap efter en lång förvaring. Exakt antal dagar går väl inte att säga precis. Värst är ju dessa uthus förvarare där det både blir kondens och sirap. Och som lök på lxen gammalt slagg på botten sen trycktanken var ny för 20 år sen.
            Vad man kan göra är att fylla i frisk bensin i en tank som man vet är ren från slagg och utan utomhuslagring.
            Du har rätt i det med utomhuslagringen, det är aldrig bra i det långa loppet. Många kör ju upp max en liter per säsong i sommarstugan, och om tanken rymmer 20 liter så är det ju ganska enkelt att räkna ut hur gammal den bensinen blir innan den tar slut.
            Slagg i tanken är ett stort problem, vissa jeepdunkar är ju t.ex. målade på insidan till viss del runt öppningen. Har sett ibland att det fastnat färgflagor i nätet på tratten när man tankat skoter eller båt.
            Det jag tycker att man skall göra är att sätta ett vanligt billigt bensinfilter för 20:- före förgasaren, det är mycket enklare att byta detta än att pilla isär förgasaren.

Personligen har jag inte haft något problem med att lagra tanken utomhus, eller den förra båten med 100 liters inbyggd tank heller för den delen. Men jag kör ju upp soppan rätt fort också, hinner inte bli så gammal.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Komiska är ju som sagt, att den fungerade svinfint efter min lilla översyn...Startade puurrrfekt i garaget och puttrade på bra, men på sjön...nähä då.....
              Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Ursprungligen postat av DaSwede Visa inlägg
                Komiska är ju som sagt, att den fungerade svinfint efter min lilla översyn...Startade puurrrfekt i garaget och puttrade på bra, men på sjön...nähä då.....
                Om det tekniska runt tändningen verkar funka så är det väl stor risk att nån liten flaga eller annat skit satt igen munstycket i förgasaren.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Har inte haft tiden att syna detta under dagen utan ska ta tag i saken på söndagen ( bromsbyte på tantens bil)
                  Tömmer tanken på petra-oleum och blåser rent förgasare och tank....
                  Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

min bensin blir inte gammal. det jag har kvar till båtmotorn på hösten spiller jag i skotern eller bilen, och det jag har kvar i skotern på våren spiller jag i båten eller bilen. å nu blir det fyrtakt så då blir det ju ingen 2-taktsolja längre heller. Gammal bensin lider främst min skoter av, den går inget vidare då.
                    Brottar fett...

Kommentera

Jag brukar tanka i alkylatbensin sista tankningarna på hösten,funkar fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv