Yamaha F4A: Problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F4A: Problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha F4A: Problem

Hej,

Historik:

Jag köpte nyligen en Yamaha F4A från 1999. När jag köpte den så startade den på första rycket men kylde den lite dåligt så jag bytte impeller och gjorde även en generell service med tändstift, olja, växelhusolja och bränslefilter. Efter servicen kylde den bättre och var fortfarande lättstartad, jag kunde åka och trolla med motorn men tyckte att den gick lite dåligt på absolut lägsta hastigheten så jag plockade isär förgasaren och gick loss med bromsrengöring och tryckluft och satte ihop allt igen, efter detta "fix" så kunde jag köra med motorn i 3min sedan dog den och har sedan dessa vägrat att starta. Jag köpte en ultraljudstvätt och körde förgasaren i (skruvade loss det mesta som gick att skruva loss) och satte ihop allt igen, fortfarande utan framgång. Sedan tog jag isär den ännu en gång och körde den i ultraljudstvätten och satte ihop den igen, utan framgång...

Nuläge:

Jag skruvade ut "tömningsskruven" på förgasaren och märkte att det inte kom ut någon bensin, efter detta lät jag bara bränsleslangen hänga löst medan jag drog i snöret, jag tänker att det då borde komma bensin?! Oavsett om jag misslyckats med ihopsättningen av förgasaren borde det väl här komma bensin från slangen som leder in i förgasaren från bränslepumpen? Efter detta testade jag att köra motorn på startgas, vilket funkade, fortfarande med bensinslangen som leder in i förgasaren hängandes lös, inte heller då kom det fram någon bensin. Ska även nämna att jag kör på den interna bränsletanken och att bränslekranen är satt på rätt läge.

Är det någon som har någon tanke gällande ovan elände? Kan jag testa bränslepumpen på något sätt? Eller har ni några andra teorier? Jag vill fiska!!

Stort tack på förhand!

Bränslepumpen drivs av undertrycket i vevhuset. Det vanligaste felet är att pumpmembranet gett upp och kanske har ett litet hål, eller helt enkelt har åldrats och tappat spänsten så att säga. Det är svårt att testa funktionen på en sådan pump, men det brukar inte vara så svårt att byta membran och inte så dyrt heller.

Sedan kanske du ska kolla att bränslekranen verkligen släpper igenom bränsle och även kolla alla slangar o.s.v.
    Tag en tratt eller en flaska med bensin i som du kan ansluta en bränsleslang till. Då kan du ansluta den på olika ställen för att lista ut vart felet är. Jobba från förgasaren och "bortåt" så att säga. Går motorn med flaskan direkt ansluten till förgasaren (flaskan högre än motorn), då är det inget fel på förgasaren. Går den med flaskan ansluten till pumpen, då är det inte fel på pumpen. Går den inte, ja då är det nog pumpen o.s.v.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
    31 svar
    22 880 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg nivv
    av nivv