Minn Kota Maxxum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Maxxum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn Kota Maxxum

    Tjena!
    Är sugen på att beställa en Maxxum elmotor för att trolla gös och gädda, flötestrolla och driftfiska med. men vet ej vilken styrka. Har en Rana 17 med en 40 hk Yamaha 2 takt på. Väger ca 450 kg med manskap och allt. Tacksam för tipps på området av lite mer erfarna av detta ämne

  • #2
    Jag har en frontmonterad Minnkota med dragkraft 65 lbs. Den funkar på min båt som väger ca ett ton med motor.

    Om du vill ha möjlighet att använda fjärrkontroll till elmotorn så ska du ha en Powerdrive istället för Maxxum. Ta den största 12 voltarn du hittar. Den jag har är 24 volt och kräver två batterier.
    Senast ändrad av KG?; 2007-05-29, 22:37.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Jag har en frontmonterad Minnkota med dragkraft 65 lbs. Den funkar på min båt som väger ca ett ton med motor.

      Om du vill ha möjlighet att använda fjärrkontroll till elmotorn så ska du ha en Powerdrive istället för Maxxum. Ta den största 12 voltarn du hittar. Den jag har är 24 volt och kräver två batterier.
      Min polare har en Maxxum 40 i nosen på sin Buster L och det går alldeles utmärkt på den. Han har då fjärris till sin så nog går det på Maxxum. Iofs importerad från USA via Cabelas.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av apersson69 Visa inlägg
        Min polare har en Maxxum 40 i nosen på sin Buster L och det går alldeles utmärkt på den. Han har då fjärris till sin så nog går det på Maxxum. Iofs importerad från USA via Cabelas.
        Så som jag fattat det är Maxxumen vajerstyrda, då funkar förstås inte fjärrkontroll. Men det kanske finns modeller av Maxxumen med elektrisk styrning? Hursomhelst bör man välja en modell som det går att ansluta fjärr till.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Så som jag fattat det är Maxxumen vajerstyrda, då funkar förstås inte fjärrkontroll. Men det kanske finns modeller av Maxxumen med elektrisk styrning? Hursomhelst bör man välja en modell som det går att ansluta fjärr till.
          KG offtopic hade en skriftväxling med dej på annat forum, ber seriöst om ursäkt för den, det blev alldeles för hårt av mej lessen för det tyvärr gav ni er på mina hjärtefrågor men det är inget skäl att svara så som jag gjorde därför ber jag om ursäkt.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            KG offtopic hade en skriftväxling med dej på annat forum, ber seriöst om ursäkt för den, det blev alldeles för hårt av mej lessen för det tyvärr gav ni er på mina hjärtefrågor men det är inget skäl att svara så som jag gjorde därför ber jag om ursäkt.
            Det vore kanske bättre om du tog upp det på det andra forumet? Men du har inget att be om ursäkt för. Du mobbade gösar och jag mobbade laxar och laxfiskare. Sen fick jag tillbaka igen. Man behöver inte ta allt så allvarligt...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Namkong Visa inlägg
              Tjena!
              Är sugen på att beställa en Maxxum elmotor för att trolla gös och gädda, flötestrolla och driftfiska med. men vet ej vilken styrka. Har en Rana 17 med en 40 hk Yamaha 2 takt på. Väger ca 450 kg med manskap och allt. Tacksam för tipps på området av lite mer erfarna av detta ämne
              Håller absolut med KG? om att skippa stenålsersstyrningen på maxxum, jag har en MK Powerdriwe v2 på 55 pund o den funkar utmärk, e obeskrivligt vad skönt det e att fiska med. snurran sitter på en bassboat på dryga tonnet med en 225a vmax på aktern.. o den orkar dra både fort o länge, den e dock 12v, de hade slut på 24v när jag skulle köpa, men den funkar utmärkt ändå. ta gärna i vad det gäller motorstorleken på elsnurran, sen kanske du byter båt osså har du kvar en för svag elmotor. jag hade som plan att köpa en 70 pundare men, det enda de hade var 55or kvar.. men satsa på 55 som minimum..
              I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

              Kommentera


              • #8
                Funderingar

                Skulle en Minnkota powerdrive 40 fungera i fören på en båt som väger cirka 180 kg med motor, skulle tippa på 300kg med mig och alla prylar.

                Båten har minimal köl med flack vinkel på skrovet, gör cirka 25 knop med 15 kusar och då har jag inte fått på rätt propeller än.

                en länk till den motor jag funderar på : http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...013&hasJS=true

                Tacksam för svar!
                Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                www.solskensmetarna.se

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av PudDphantom Visa inlägg
                  Håller absolut med KG? om att skippa stenålsersstyrningen på maxxum, jag har en MK Powerdriwe v2 på 55 pund o den funkar utmärk, e obeskrivligt vad skönt det e att fiska med. snurran sitter på en bassboat på dryga tonnet med en 225a vmax på aktern.. o den orkar dra både fort o länge, den e dock 12v, de hade slut på 24v när jag skulle köpa, men den funkar utmärkt ändå. ta gärna i vad det gäller motorstorleken på elsnurran, sen kanske du byter båt osså har du kvar en för svag elmotor. jag hade som plan att köpa en 70 pundare men, det enda de hade var 55or kvar.. men satsa på 55 som minimum..
                  Jag funderar att köpa en sådan. Men jag har inte en 1-tons båt utan en linder 400 som kanske väger 250 kg med utrustning. Är det overkill eller är det skönt att ha lite drag? Förbrukningen tror jag inte har så stor betydelse. Dock tror jag som KG? säger att det bara är på 55pund och uppåt som det finns fjärrstyrning samt autopilot, vilket verkar vara väldigt smutta och användabara saker!
                  _______________________________________
                  De morgenstond heeft goud in de mond

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                    Jag funderar att köpa en sådan. Men jag har inte en 1-tons båt utan en linder 400 som kanske väger 250 kg med utrustning. Är det overkill eller är det skönt att ha lite drag? Förbrukningen tror jag inte har så stor betydelse. Dock tror jag som KG? säger att det bara är på 55pund och uppåt som det finns fjärrstyrning samt autopilot, vilket verkar vara väldigt smutta och användabara saker!
                    Det var inte riktigt så jag menade. Men man måste ha en "Powerdrive" för att kunna ha auto-pilot eller fjärr, tror inte "Maxxum" funkar. Den finns även i 40 lbs om man kollar in mcb´s länk härovan. Den storleken lär räcka bra för en Linder. Men det finns inga nackdelar med att ha överkapacitet (utom priset)
                    Push-Up bör veta vilken storlek Linus har på sin frontmonterade elmotor, den sitter på en Linder.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 987 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X