Minn kota, batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota, batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
    Jag har två 110 och ett 80.. blir en del att släpa på ibland
    Nu blev jag lite nyfiken... Vad har du som drar så mycket el att alla dessa behövs?

    /D

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
      Nu blev jag lite nyfiken... Vad har du som drar så mycket el att alla dessa behövs?

      /D
      Fiskar länge ibland
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #23
        Ahh, såg på några av bilderna att ni inte hade bensinmotor på båten och använder man den elmotorn även till transport så förstår jag

        /D

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av landstrykeren Visa inlägg
          Vad använder ni för batteri till eran motor? Är i färd med att köpa ett men vet ej hur många AH jag ska ha. Har en Minn Kota Endura 30.
          OldFirehand har svarat väldigt utförligt och bra på detta om hur länge ett batteri håller med en Minn Kota 30 i tråden som heter "Batteri till elmotor".

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Jompe Visa inlägg
            Jag kör med ett Banner 110ah, kanske lite i största laget men samtidigt har man mycket kapacitet i det. Räcker oftast två till tre fisketurer innan man behöver ladda det igen. Det negativa är att det är det är jäkligt tungt att bära runt på. Hantagen på ett bilbateri är knappast något att hänga i julgranen så det beror på vad du prioriterar? Ett smidigt batteri eller ett batteri med mycket kräm.
            Det som sliter snabbast på ett batteri är sulfatering av cellplattorna. Denna process sker snabbast vid låg syravikt. Ett batteri kan tappa mycket kapacitet och förmåga att leverera strömmstyrkor av enstaka djupurladdningar. Låg syravikt får man vid dåligt laddat batteri. Blybatterier bör därför behandlas tvärtemot NiCd batterier. Laddas upp så fort möjlighet ges, inte köras tomt. Se bara på bilen. Batterierna laddas ju hela tiden. Dvs kör inte 2-3ggr innan du laddar, ladda efter varje gång. Särskilt viktigt att ladda så snart man kan efter att ha laddat ur djupt.

            På grund av detta så skadar det inte med ordentlig överkapacitet så man inte djupurladdar batterierna varenda tur.

            Mikael

            Kommentera


            • #26
              Var hittar du

              Ursprungligen postat av joso09 Visa inlägg
              OldFirehand har svarat väldigt utförligt och bra på detta om hur länge ett batteri håller med en Minn Kota 30 i tråden som heter "Batteri till elmotor".
              den tråden?

              Kommentera


              • #27
                Tråden finns under Ljugarbänken

                Så här skrev Old Firehand i den tråden och det är ju ett klockrent svar på denna tråd också:

                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Magnus; Du kan köpa ett TUDOR MARIN marinbatteri på 80 Ah hos Erlandssons Brygga. Det kostar där ca 685:-. Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är s.k. underhållsbatterier som är konstruerade för att tåla många djupurladdningar under 5-6 års tid. Ett startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitans och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt att driva en elektrisk båtmotor. Din 35T (Turbo) var om jag minns rätt en 5-hastighets Minn Kota elmotor motsvarande dagens Minn Kota Endura 30 som har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller flera marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller kunna trolla gös ett extra långt trollingpass. Jag har sålt Minn Kota elektriska fiskemotorer sedan 1974 här i Sverige och genom åren har jag fått många tacksamma kunder. Därför är det alltid trevligt att kunna hjälpa till.
                Old Firehand

                Kommentera


                • #28
                  Det är en sanning med viss modifikation. Om du lastar ett 80Ah batteri med 40Ah så får du inte ut 2 användbara timmar. Det blir förluster och en tröghet i batteriet som gör att man kanske får 1-1,5 timma innan spänningen faller. Vi vet väl alla att vi inte kan köra startmotorn i bilen i 30minuter på batteriet. Här kommer inre resistans och tröghet in. Ett batteri som ex Optima har liten tröghet och låg inre resistans. Det klarar då av uppgiften med höga kontinuerliga strömmar bättre. Är batteriet nytt så är kanske de teoretiska 2 timmarna inte så långt bort. Tyvärr så gäller det nog att man får man man betalar för i denna fråga. Å andra sidan så kanske man får 3-4st Biltema för priset av ett Optima. 3st 75Ah Biltema ger ju 225Ah och man lär ju kunna köra på 22,5A i 10 timmar medans ett Optima aldrig kan ge mer än ca 3timmar hur perfekt det än är. Men har man bara plats för 1 batteri och vill ha bästa prestanda så är det en annan femma.


                  Kapaciteten i Ah gäller när man laddar ur med 1/10 av kapaciteten. Dvs har en urladdningsström på max 10A på ett 100Ah batteri.

                  Helt rätt i övrigt att marin o fritidsbatterier är för cyklisk drift o tål djupurladdningar bättre. Men det bästa för blyackumulatorer är ändå att undvika djupurladdningar och ladda så fort man använt dom. Detta oavsett typ.

                  När cellplattor sulfaterar så omvandlas ytan till blusylfat. Sulfatet leder ström dålig varvid den inre resistansen ökar. Batteriet får svårare att ge ifrån sig strömstyrkor utan att spänningen faller. Men skulle vi lasta ner batteriet med 1A så skulle det kunna klara i närheten av 80timmar. Medans det kanske klarar 40A i 0,5timmar.

                  Mikael
                  Senast ändrad av Micke-71; 2007-07-01, 13:30.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
                    Det är en sanning med viss modifikation. Om du lastar ett 80Ah batteri med 40Ah så får du inte ut 2 användbara timmar. Det blir förluster och en tröghet i batteriet som gör att man kanske får 1-1,5 timma innan spänningen faller. Vi vet väl alla att vi inte kan köra startmotorn i bilen i 30minuter på batteriet. Här kommer inre resistans och tröghet in. Ett batteri som ex Optima har liten tröghet och låg inre resistans. Det klarar då av uppgiften med höga kontinuerliga strömmar bättre. Är batteriet nytt så är kanske de teoretiska 2 timmarna inte så långt bort. Tyvärr så gäller det nog att man får man man betalar för i denna fråga. Å andra sidan så kanske man får 3-4st Biltema för priset av ett Optima. 3st 75Ah Biltema ger ju 225Ah och man lär ju kunna köra på 22,5A i 10 timmar medans ett Optima aldrig kan ge mer än ca 3timmar hur perfekt det än är. Men har man bara plats för 1 batteri och vill ha bästa prestanda så är det en annan femma.


                    Kapaciteten i Ah gäller när man laddar ur med 1/10 av kapaciteten. Dvs har en urladdningsström på max 10A på ett 100Ah batteri.

                    Helt rätt i övrigt att marin o fritidsbatterier är för cyklisk drift o tål djupurladdningar bättre. Men det bästa för blyackumulatorer är ändå att undvika djupurladdningar och ladda så fort man använt dom. Detta oavsett typ.

                    När cellplattor sulfaterar så omvandlas ytan till blusylfat. Sulfatet leder ström dålig varvid den inre resistansen ökar. Batteriet får svårare att ge ifrån sig strömstyrkor utan att spänningen faller. Men skulle vi lasta ner batteriet med 1A så skulle det kunna klara i närheten av 80timmar. Medans det kanske klarar 40A i 0,5timmar.

                    Mikael
                    Hej Micke; Eftersom du anser min text om marinbatteriers kapacitans vara en "sanning med viss modifikation" kan jag berätta för dig att det jag kommit fram till och refererar till är resultat av egna erfarenheter baserade på praktisk användning av Minn Kota elektriska fiskemotorer och marinbatteriet Tudor Marin 4280 samt andra marin/fritidsbatterier under drygt 35 års tid.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #30
                      Hej Old Firehand

                      Har stor respekt för den kunskap man lärt sig genom erfarenhet. Det där med en sanning med viss..... Kanske bör föklara lite närmare vad jag är ute efter. Det är egentligen gammal skåpmat när det gäller alla typer av batterier/ackumulatorer. Det finns en faktor som gör att man till synes får ut full tid. Det är när polspänningen sjunker lite, motorn snurrar på bra men en aning långsammare. Förbrukningen minskar en aning. Så man tar alltså inte ut 30A x 3h på ett 90Ah batteri. Man kanske har 30A i början och det faller av i takt med spänningen till att ligga på kanske 20-25A när man säger att det är börjar bli tomt.

                      När man bestämmer kapaciteten hos ett batteri så lastar man ner det med 1/10 av kapaciteten i A och mäter den tid det tar innan polspänningen sjunker under en viss nivå. Skulle man lasta med 1/100 så får man ut mer energi innan polspänningen sjunker. Lastar man med mer ström, kanske 1/3 så får man ut mindre. Här kommer batteriets inre resistans och tröghet in i bilden. 2st 90AH batterier ifrån olika tillverkare kan då skilja avsevärt vid 1/3 belastning.

                      För djupa urladdningar och längre tider med låg syravikt kommer att öka på batteriets tröghet genom sulfatering av cellplattorna. Det är inte säkert att man märker det vid 1/10, dvs 8A. Men vid 30A så lär det synas mer på kapaciteten. Vid 200-300A så märks det definitivt. Det är när det fulladdade batteriet (hög syravikt) inte klarar driva startmotorn mera än några sekunder innan det måste vila en stund.

                      Så en BRA laddare som fyller på till 100% automatiskt utan risk för överladdning och lite överkapacitet så man slipper de djupaste urladdningarna är ingen dum idé. Hur mycket det kommer o göra på livslängden hos batterierna och hur deras kapacitet kommer att försämras över tiden har jag ingen praktiskt erfarenhet utav vid den här typen av drift med el-utombordare. Det kanske inte har så stor betydelse i verkliga livet. Där har du ju en helt ovärderlig kunskap, erfarenhet tror jag det kallas för.

                      Mikael

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 986 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 399 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 416 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X