Suzuki 2hk startar ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 2hk startar ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 2hk startar ej

    Eftersom motorn var väldigt smutsig hade jag bestämd mig att göra en motorrengöring med avfettning och spolade rent den med högtryck. Nu startar min annars lättstartade Suzuki 2 takt 2hk motor inte längre.
    Anledningen är att det finns inte någon gnistan på tändstiften.
    Vad är det som kan vara fel? Det finns ju inte mycket elektronik på motorn....
    Hoppas någon kan hjälpa innan helgen så det planerade gösfisket blir av....

  • #2
    Ursprungligen postat av hibe Visa inlägg
    Eftersom motorn var väldigt smutsig hade jag bestämd mig att göra en motorrengöring med avfettning och spolade rent den med högtryck. Nu startar min annars lättstartade Suzuki 2 takt 2hk motor inte längre.
    Anledningen är att det finns inte någon gnistan på tändstiften.
    Vad är det som kan vara fel? Det finns ju inte mycket elektronik på motorn....
    Hoppas någon kan hjälpa innan helgen så det planerade gösfisket blir av....
    Du spolade väl inte inuti motorn alltså på block och annat med högtryckssprutan??

    Om så har Du sannolikt ställt till det för Dig då de delarna inte är gjorda för att spruta vatten (finns en orsakt till att motorkåpan sluter tätt mot själva motor/riggemetallen) på och då går det in vatten/fukt i den lilla mängd elektronik som faktiskt finns på en 2Taktare, som tändspole och ev CDI box så mitt råd blir att öppna alla elektriska komponenter och få ut fukten samt låt hela motorn torka ur och försök igen.

    De gånger jag tvättat med avfettning på en motor har jag sköljt bort det med en svamp och vatten i hink samt bara använt minimalt med vatten på elektronikdelarna.

    Kommentera


    • #3
      nja....har försökt så lite som möjligt så klart, men det kom nog lite vatten dit ändå.
      hoppades/trodde inte det är så farligt med en så simpel liten 2 taktare.
      har skruvit isär halva motorn och nu står den på tork inomhus.
      hoppas det hjälper.
      kan spolan gått sönder, eller är det bara väntar tills den torkar?
      nåt mer man kan göra?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av hibe Visa inlägg
        nja....har försökt så lite som möjligt så klart, men det kom nog lite vatten dit ändå.
        hoppades/trodde inte det är så farligt med en så simpel liten 2 taktare.
        har skruvit isär halva motorn och nu står den på tork inomhus.
        hoppas det hjälper.
        kan spolan gått sönder, eller är det bara väntar tills den torkar?
        nåt mer man kan göra?
        Elektronik + vatten = kortslutning = pajad elektronik, så blir iaf slutresultatet i de flesta fall så bli inte överraskad om Du får byta lite delar.

        Kommentera


        • #5
          Tanka

          Kommentera


          • #6
            Rospiggen är inne på nått troligt fel här. (men rilluren är inne på nått oxå, hehehe)
            Vet inte om din motor har brytarspetsar eller om den är en modern motor med helelektronisk tändning?

            Tändningselektroniken skall normalt tåla att sänkas ner under vatten då hela skiten från början är högvacuum-impregnerat med polyurethan eller liknande.
            Så där kan inte vatten tränga in, inte ens under "sprut"

            Det kan ha kommit in vatten i förgasarens luftintag och choke (sprutat några droppar vatten är tillräckligt) Det sugs ju rätt in i motorn vid startförsöket och kortsluter i sin tur tändstiften.

            Skruva ur dem och ryck i starsnöret många rundor med en vit trasa över tändstiftshålen (för att få bort allt vatten). Du kan då ha gasen på max, raka rör så att säga. Vattnet kan ha samlats i vevhuset och det är viktigt att bli av med det så fort som möjligt av kända skäl.

            När det är gjort så skall du i tillägg oxå ha nya tändstift. Då du har bestämt att motorn har torkat upp efter den prossedyren så kan du kolla att du får gnista i dem nya stiften. Var obs på att bägge stiften måste ligga an mot jord/motorblock för att det skall bli gnista då stiften vanligtvis ligger i serie med varandra. Ser det ok ut så skruva in stiften och starta. Kör motorn riktigt varm vid första testen så att ev. kvarvarande fukt tvingas ut.

            Är det brytarspetsar (i gamla motorer) så har brytaren blivit blöt. Torka av den försiktigt med vit trasa. Byt tändstiften oavsett. kolla på samma sätt som ovan, (bägge stiften mot jord). Om ok, skruva in och starta.

            my two cents
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #7
              Låt kåpan vara av och låt den torka ordentligt startar den inte då har du ställt till det man sprutar aldrig med högtryck på känsliga delar bara ringa verkstan då om inget funkar trots allt liten okomplicerad maskin torkar den bör den gå igång.
              Tips torka noga ur tändhatten riktigt noga gärna med tryckluft alltså den som sitter på tändstiftet och lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                prova med att plocka isär och rengöra förgasaren. Kolla så att det är rent och fint mellan magneterna och svänghjulet. Byt tändstift och blås ur tändhatten. Töm tanken och fyll på ny bensin. Om den inte startar då kolla så att det inte är kortslutning i dödarknappen. Det vore nästan konstigt om det lyckats tränga in vatten i CDI boxen. Den är ju väl tätad.

                Min sukizuki 2:a har blvit misshandlad sen mitten av 80- talet men startar alltid på som sämst 2:a draget.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla tips!
                  Lämnade in motorn till slut och fick reda på att tändspolen har gått.....
                  1100,- kostar en ny och det är inte motorn värd tycker jag.
                  Har någon en ide på var jag kan få tag i en begagnad?

                  Kommentera


                  • #10
                    eBay. Sök på Suzuki outboard + coil. Kolla till vilka motorer du då får upp. Någon av de säljare som annonserar har delar till andre modeller oxå så hittar du inte just den del du söker så går det an att fråga.

                    Sök oxå även på orden: Suzuki + reservdels numret på coilen.

                    För din del så behöver du absolut inte någon ny spole, men en bättre begagnad.
                    Hör lite runt omkring på ställen som servar Suzuki om dom har nån gammal "skrot-motor" samma som din motorstorlek och ålder och har dom så fråga om du kan få köpa coilen/tändspolen.

                    my two cents
                    Senast ändrad av Flodström; 2008-09-23, 22:39.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X